arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۱۸۶۰
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۰۸ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴

عدم‌همراهی شورای امنیت برای آتش‌بس در یمن

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نشست فوق العاده روز جمعه شورای امنیت سازمان ملل درباره اوضاع یمن بدون نتیجه پایان یافت و نمایندگان 15 کشور عضو این شورا نتوانستند بر سر بیانیه ای درباره اوضاع رو به وخامت یمن به توافق برسند.

به گزارش ایرنا به نقل از آسوشیتدپرس از مقر سازمان ملل، نشست روز جمعه شورای امنیت بنا به درخواست «ویتالی چورکین» نماینده روسیه و یک روز پس از آن تشکیل شد که دبیرکل سازمان ملل هشدار داده بود خدمات بنیادی در یمن «در آستانه فروپاشی است.»

به گفته دیپلماتها، روسیه خواستار رسیدگی به وضعیت فوق العاده انسانی و امنیتی در یمن همزمان با ادامه حملات هوایی عربستان به یمن بود.

نماینده روسیه اعلام کرد که سایر اعضای شورای امنیت از بیانیه او حمایت نکرده اند. چورکین در این بیانیه که پس از نشست شورای امنیت آن را برای خبرنگاران خواند، خواستار آتش بس فوری یا دستکم وقفه هایی در جنگ برای ارسال کمک های انسانی شد.

بیانیه روسیه درخواست روز گذشته بان کی مون را بازتاب می دهد.

نماینده روسیه خاطرنشان کرد که به اعضای شورای امنیت گفته حاضر است درخواست آتش بس فوری را نیز حذف کند اما برخی اعضای شورای امنیت تاکید کردند که باید با پایتخت های خود مشورت کنند.

بیانیه پیشنهادی روسیه همچنین خواستار بازگشت سریع به مذاکرات صلح با هدایت سازمان ملل درباره یمن با حضور تمام طرفهاست.

نماینده روسیه در واکنش به پایان بدون نتیجه نشست شورای امنیت گفت: «واقعا درک نمی کنم اگر اعضای شورای امنیت نتوانند درباره یک بیانیه به این سادگی توافق کنند، درباره چه چیزی توافق خواهند کرد؟»

نماینده روسیه در خصوص موضع آمریکا درباره حملات عربستان به یمن نیز گفت: آمریکایی ها از بمباران یمن حمایت می کنند و از این رو باید مسئولیت خود درباره پیامدهای انسانی این کار را نیز احساس کنند.

عربستان سعودی پس از 27 روز بمباران زیرساخت های یمن و از بین بردن تاسیسات حیاتی این کشور بدون آن که به اهداف خود دست یابد، اعلام آتش بس کرد اما بعد از این اقدام تبلیغاتی همچنان یمن را هدف حملات هوایی قرار داد به طوری که در 2 روز گذشته 40 بار باندهای فرودگاه بین المللی صنعا را هدف گرفت تا از کمک رسانی به مردم این کشور جلوگیری شود.

سازمان بهداشت جهانی آخرین آمار کشته شدگان تهاجم 6 هفته ای عربستان و حامیانش به یمن را بیش از یک هزار و 250 تن و زخمی شدگان را پنج هزار و 44 تن اعلام کرده است.
نظرات بینندگان