arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۱۸۷۸
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۰۹ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴

تلاش شیخ‌نشین‌ها در مهار ایران با فشار به اوباما

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در شرایطی که انتظار می‌رود تا ماه ژوئن توافق نهایی هسته‌ای بین ایران و کشورهای 1+5 به دست آید، شیخ‌نشین‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس در حالی که از (ظهور) یک ایران جسورتر و قوی‌تری که حیطه نفوذ خود را گسترش می‌دهد،‌ نگرانی دارندف طی اجلاس ماه جاری کمپ دیوید به دنبال کسب اطمینان (ضمانت) هستند.

به گزارش تسنیم، رهبران دولت‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس قرار است در میانه ماه جاری میلادی برای شرکت در یک اجلاس دو روزه با حضور باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا عازم کمپ دیوید شوند، اقدامی که به دیده ناظران به مثابه جبرانی در مقابل توافق هسته‌ای در حال حصول با ایران است.

انتظار می‌رود که دعوت‌شدگان شک و تردید خود را در مورد توافق به گونه‌ای مناسب بر زبان آورند. یکی از مقامات ارشد کشورهای حاشیه خلیج فارس به گاردین گفت: «ما مانند نتانیاهو عمل نخواهیم کرد».

به گفته این مقام: «ما وقت خود را به خاطر مخالفت با توافق هدر نمی‌دهیم. ما نمی خواهیم علیه این شریک نزدیکمان عمل کنیم. این یک سیاست بد برای ما خواهد بود. به جای آن ما خود را آماده جهان پس از توافق می‌کنیم».

مهمترین نگرانی این مقام شامل تقویت اقتصادی ایران در پی کاهش تحریم‌ها است: «برای ایران پس از توافق ژوئن، ما تنها یک سناریو را می‌بینیم، یک ایران جسورتر و قدرتمندتر در پی آزاد شدن 150 میلیارد دلار دارایی آن، در واقع، 150 میلیارد دلار مهمتر از توافق هسته‌ای است».

وی گفت که در نشست کمپ دیوید، دولت‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس خواهان چیزی «بیش از یک عکس یادگاری و بیانیه سیاسی هستند». به گفته وی «یک ماحصل مثبت شامل توافقی موجز و آشکار در مورد مهار نفوذ ایران پس از توافق است».

احتمالا این توافق به صورت یک یادداشت تفاهم به همراه فروش اسلحه و حمایتی است که به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس یک «مزیت کیفی» در مقابل ایران خواهد داد.

همچنین قرار است که وزرای خارجه کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و آمریکا هفته آتی در پاریس برگزار شود تا مقدمات اجلاس سران و طرح مهار (ایران) که در آنجا مورد بحث قرار خواهد گرفت را آماده کنند.

این مقام به گاردین گفت که در واقع امر نتیجه این اجلاس چیزی بین یک عکس یادگاری (چیزی که بابت آن نگرانی دارد) و یک توافقنامه (که به آن امید دارد) است، هرچند توصیف نتیجه احتمالی آن سخت است.
نظرات بینندگان