arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۱۹۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۲ - ۰۱ اسفند ۱۳۸۹

احمدی نژاد: قسمت اصلي بودجه در جيب هم جا مي‌شود!

رييس جمهور همزمان با ارايه لايحه بودجه سال 90 اعلام كرد كه همه‌ي زمينه‌ها و امكانات براي جهش‌هاي بلند فرهنگي، اقتصادي و سياسي فراهم شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رييس جمهور همزمان با ارايه لايحه بودجه سال 90 اعلام كرد كه همه‌ي زمينه‌ها و امكانات براي جهش‌هاي بلند فرهنگي، اقتصادي و سياسي فراهم شده است.

به گزارش خبرگزاری انتخاب به نقل از ایسنا، محمود احمدي نژاد كه صبح امروز (يك شنبه) براي ارايه بودجه سال 90 و تشريح ويژگي‌هاي آن در صحن علني مجلس شوراي اسلامي حاضر شده بود، با تبريك فرارسيدن ميلاد پيامبر گرامي اسلام (ص) و امام صادق(ع)، گفت: بودجه سال 90 را در شرايطي ارايه مي‌كنيم كه كشور و انقلاب در شرايط بسيار مناسب و آماده‌اي قرار دارد و همه‌ي زمينه‌ها و امكانات براي جهش‌هاي بلند فرهنگي، اقتصادي و سياسي فراهم شده، بسياري از زيرساخت‌ها آماده است و مقررات و قوانين لازم فراهم شده است.

وي ادامه داد: برنامه‌ پنجم با همكاري خوب دولت و مجلس در اختيار است و فضاي عمومي كشور فضاي اميد، نشاط، ‌ايمان و پيگيري آرمان‌هاي بلند انقلاب اسلامي است. همبستگي و همدلي بي‌نظيري در كشور حاكم است و تصميم‌گيران و مديران و ملت با هوشمندي و بلندنظري و با برنامه‌ريزي‌هاي دقيق و اساسي به سمت قله‌هاي پيشرفت درحال حركت هستند.

رييس‌جمهور تصريح كرد ‌كه بودجه‌اي كه امروز تقديم مجلس مي‌شود، براساس قانون برنامه كه اخيرا در اختيار دولت قرار گرفته‌ و سياست‌هاي ابلاغي برنامه و در جهت تحقق اهداف چشم‌انداز تنظيم شده است و در واقع اولين بودجه از دومين برنامه معطوف به چشم‌انداز است.

وي در ادامه به تشريح برخي از ويژگي‌هاي بودجه سال 90 پرداخت و اظهار داشت: يكي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي بودجه، تأكيد و توجه بر عدالت است. عدالت به عنوان ستون فقرات جامعه اسلامي و از اهداف و آرمان‌هاي انقلاب اسلامي است و تلاش شده كه در توجه به مناطق گوناگون كشور از دورترين نقاط تا مركز شهر توزيع و تخصيص منابع با نگاه عدالت‌محور باشد.

احمدي نژاد ادامه داد: بين بخش‌هاي گوناگون اقتصادي و اقشار مختلف با نگاه عدالت‌محور، بودجه تنظيم شده است وعدالت اقتصادي و فرهنگي لحاظ شده است.

احمدي‌نژاد يكي ديگر از ويژگي‌هاي بودجه را تأكيد و توجه جدي به كاهش فاصله طبقاتي عنوان كرد و گفت: با اجراي قانون هدفمندكردن يارانه‌ها گام‌هاي بلندي در اين ارتباط برداشته شده، اما در توزيع ساير منابع، تسهيلات، حمايت‌ها و يارانه‌هاي دولتي و سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي گوناگون به گونه‌اي عمل شده كه فاصله بين مناطق و اقشار گوناگون و طبقات درآمدي كاهش پيدا كند.

رييس‌جمهور ادامه داد: از ديگر ويژگي‌هاي بودجه سال 90 توجه و تأكيد بر رشد فضايل اخلاقي و ترويج آرمان‌هاي الهي انقلاب است. نگاه فرهنگي حاكم بر بودجه موجب شده كه كاري كه از سال گذشته آغاز شده در سال آينده پرشتاب‌تر و گسترده‌تر ادامه پيدا كند. تمام بودجه‌هايي كه در كارگروه فرهنگي در استان‌ها تصويب شده، همه در بودجه سال 90 منعكس شده است و اميدوارم با همتي كه صورت مي‌گيرد، موج عظيم فرهنگي و تقويت ارزش‌ها، آرمان‌ها و فضايل اخلاقي را در ادامه سال 90 شاهد باشيم.

وي افزود: از ديگر ويژگي‌هاي بودجه، پشتيباني و تأكيد بر توانمندسازي بخش مردمي و تعاوني در اقتصاد، فرهنگ و در عرصه سياسي است. از جهت‌گيري‌هاي اصلي سند چشم‌انداز و سياست‌هاي قانون برنامه و متن قانون برنامه، تقويت بخش مردمي در تمام زمينه‌ها است و واگذاري‌ها به صورت گسترده ديده شده است و از طرف ديگر توانمندسازي مردم براي پذيرش مسووليت‌ها.

رييس‌جمهور با بيان اين‌كه از ويژگي‌هاي ديگر بودجه، تأكيد بر تقويت و تعميق همبستگي ملي است، گفت: گرچه امروز همبستگي كه در كشور وجود دارد، كم‌نظير است و درواقع همبستگي كم‌نظيري در ايران حاكم است، ولي آن نيازمند تقويت روزانه و سالانه است.

احمدي‌نژاد ادامه داد: از ويژگي‌هاي ديگر بودجه توجه و تأكيد بر اعتلاي هويت ايراني و اسلامي و برنامه‌ريزي اسلامي و ايراني است و امروز در تمام استان‌ها كارگروه‌هاي تخصصي براي برنامه‌ريزي ايراني و اسلامي برپا شده و شيوه اين برنامه‌ريزي در دستور كار است. البته ما در ابتداي راه و تغيير ريل حر.كت در عرصه‌هاي گوناگون هستيم و اميدوارم با حمايت نمايندگان و پيگيري عالمانه دولت در پايان برنامه پنجم به الگوي تمام‌عيار ايراني و اسلامي براي برنامه‌ريزي و اداره كشور دست پيدا كنيم.

وي از ديگر ويژگي‌هاي بودجه را توجه به نهاد خانواده و تقويت آن و ارتقاء جايگاه متعالي زن در جامعه و فعاليت‌هاي انقلابي و آرماني عنوان كرد و گفت: توجه به مصلاها، مساجد و مدارس علميه و كانون‌هاي فرهنگي كه توليد‌كننده انديشه‌هاي اسلامي، آرماني و انقلابي هستند در بودجه ديده شده است.

وي افزود: در بخش توليد نيز تقويت توليد داخل و ترويج فرهنگ مصرف داخلي مورد توجه جدي قرار گرفته و از امر سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي گوناگون حمايت مي‌شود. سير فزاينده و گرايش به سرمايه‌گذاري مولد در سال آينده با سرعت بيشتري افزايش پيدا مي‌كند.

احمدي‌نژاد ادامه داد: به صادرات كالا و خدمات توجه جدي شده است. دوستان اطلاع دارند كه سال جاري ميزان صادرات غيرنفتي ما به فضل الهي از مرز 30 هزار ميليارد تومان عبور كرد، درحالي‌كه در پايان سال 83 و اوايل سال 84 اين عدد هفت‌ميليارد و300 ميليون دلار بود و طي پنج سال اخير ميزان صادرات غيرنفتي كه از شاخص‌هاي رشد توليد داخل و رشد پايدار اقتصاد كشور است بيش از چهاربرابر شده است و اين يك انقلاب در توليد داخل است.

رييس‌جمهور گفت: در بخش علمي نيز سرمايه‌گذاري‌ها گسترش پيدا كرده است و هدف اين است كه سال آينده سهم جمهوري اسلامي از توليد علم افزايش چشم‌گيري پيدا كند و ما در بخش‌هاي مختلف به جاي 1404 همين اكنون در رتبه‌هاي اول منطقه هستيم و جهت‌گيري بودجه اين است كه قبل از پايان برنامه پنجم در بخش علمي و فناوري ما رتبه اول را در منطقه كسب كنيم و از پژوهش‌هاي كاربردي و بنيادي حمايت‌هاي خوبي در لايحه صورت گرفته است.

احمدي‌نژاد ادامه داد: در بخش اجتماعي نيز تلاش شده كه نشاط اجتماعي افزايش پيدا كند و در اين راستا تقويت بودجه ورزش، تفريحات سالم، ايرانگردي و فعاليت‌هاي مفرح، نشاط اجتماعي را افزايش مي‌دهد.

احمدي‌نژاد ادامه داد: در بخش سلامت نيز يك جهش در بودجه سلامت ديده شده و اميدواريم كه در سال 90 سهم مردم از هزينه‌هاي سلامت به شدت كاهش پيدا كند و ما در سال 90 بتوانيم طرح پزشك خانواده را در شهرهاي كشورعملياتي كنيم و اين يك تحول در نظام سلامت كشور خواهد بود.

رييس‌جمهور افزود: بايد توجه كنيم كه بيش از 70 درصد پزشكان كشور را پزشكان عمومي تشكيل مي‌دهند و علي‌القاعده بايد بار اصلي بخش سلامت بر دوش آ‌ن‌ها باشد، اما سازوكار نامناسب باعث شده كه درآمد پزشكان عمومي در پايين‌ترين سطح و خدمات آن‌ها نيز در پايين‌ترين سطح قرار بگيرد.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رييس‌جمهور در ادامه‌ي سخنانش همزمان با تقديم لايحه‌ي بودجه‌ي سال 90 به مجلس گفت: در بخش بيمه كارگران براي 2 ميليون نفر در بودجه‌ي سال آينده پيش‌بيني شده است.

احمدي‌نژاد با بيان اين‌كه در بودجه‌ي سال آينده ادامه‌ي تمركززدايي از مركز و تهران و كاهش بار دولت و كاهش تصدي‌گري به روشني ديده شده است، اظهارداشت: نظام تامين اجتماعي به طور كمي و كيفي گسترش خواهد يافت.

وي از ويژگي‌هاي ديگر بودجه‌ي سال آينده را توجه به بهبود فضاي كسب و كار دانست و افزود: چند دستور اساسي در لايحه‌ي بودجه ديده شده كه با كمك شما جلو خواهد رفت و بعضي از مشكلات اساسي مردم به‌خصوص جوانان حل خواهد شد.

احمدي‌نژاد يكي از مهم‌ترين كارهاي پيش‌بيني شده در بودجه‌ي سال آينده را توجه ويژه به بخش كشاورزي دانست و خاطرنشان كرد: امروز در بحث كشاورزي، دو مشكل اساسي داريم؛ يكي شبكه آبياري و يكپارچه‌سازي اراضي، و دوم سيستم آبياري.

رييس‌جمهور ادامه داد: براي اين دو بخش رقمي حدود 6 هزار ميليارد تومان در بودجه پيش‌بيني شده كه با اين رقم طي 5 سال اهداف برنامه محقق خواهد شد. يعني زمين‌هاي آبي كشور سازماندهي خواهد شد و شيوه‌ي آبياري اصلاح مي‌شود. يعني اگر طي 5 سال درست عمل شود و قانون برنامه اجرا شود، سال به سال از مصرف آب در بخش كشاورزي كم مي‌شود و خشكسالي كاهش خواهد يافت.

وي با اشاره به اين‌كه مساله اشتغال در بودجه‌ي سال آينده پيش‌بيني شده است، تصريح كرد: از 40 تا 45 سال قبل، بلكه بيشتر مي‌توان گفت از 49 سال قبل بيكاري هميشه به عنوان يك معضل در برابر جوانان و مردم ما قرار داشته است و همواره پيدا كردن شغل مناسب و دلخواه با تامين مالي مناسب يكي از مشكلات بوده است. به‌خصوص در سال‌هاي اخير كه ورودي به بازار كار به طور جهشي افزايش پيدا كرده است.

احمدي‌نژاد با اشاره به اين‌كه بر اساس برآوردها حدود 2 ميليون و 400 هزار نفر در حال حاضر متقاضي شغل وجود دارد، گفت: با پيش‌بيني‌هايي كه انجام شده تا پايان سال 92 هر سال يك ميليون و 200 هزار نفر اضافه مي‌شود و بعد از سال 92 به 800 هزار نفر كاهش پيدا مي‌كند. پس در اين سه سال بايد كار سنگيني شود تا هم عقب‌ماندگي‌ها و كساني كه در صف هستند مشغول به كار شوند و هم كساني كه وارد بازار كار مي‌شوند.

رييس‌جمهور ادامه داد: امسال تا پايان ماه قبل يك ميليون و 600 هزار اشتغال ايجاد شد و پيش‌بيني شده كه تا پايان سال به يك ميليون و 800 هزار برسد و اگر بخواهيم تا سال 92 به نرخ 2 تا 3 درصد كه نرخ طبيعي در بازار كار است، برسيم، سالانه حدود 2/2 تا 2/4 ميليون شغل بايد در كشور ايجاد شود.

وي با اشاره به اين‌كه منابعي در بودجه به عنوان كمك، يارانه و پشتيباني پيش‌بيني شده است كه البته تكيه اصلي ما براي مابه‌التفاوت شغل مورد نياز به صندوق توسعه‌ي ملي است، تصريح كرد: در صندوق توسعه‌ي ملي كار بسيار خوبي به صورت مشترك انجام شد كه ماندگار است، اما محدوديت ايجاد شده در صندوق، بخش‌هاي وسيعي از اقتصاد را از پشتيباني صندوق محروم مي‌كند؛ از جمله بخش كشاورزي كه اگر بيش از بخش صنعت نيازمند نباشد، حتما كمتر از آن نيست. پس اميدواريم نمايندگان اصلاح كنند و بخش كشاورزي هم بتواند استفاده كند.

احمدي‌نژاد با بيان اين‌كه موضوع ديگر پيش‌بيني شده در لايحه‌ي سال آينده حفظ سرعت توليد مسكن در كشور است، اظهار كرد: مسكن مهر با پشتيباني خوب مجلس، بازار مسكن را بعد از 50 سال كنترل كرد و پله‌هاي افزايشي قيمت مسكن كنترل شد و قيمت‌ها كاهش پيدا كرد.

رييس‌جمهور افزود: در بخش بانكي و تسهيلات مسكن، برنامه‌ريزي‌ها براي شهرهاي بزرگ با 9 درصد سود، مراكز استان‌ها 7 درصد و بقيه شهرها و روستاها 4 درصد يعني به صورت قرض‌الحسنه است كه اين يك اتفاق بزرگ است و كار مشترك مجلس و دولت مي‌باشد و انشاءالله در نيمه‌هاي برنامه‌ي پنجم دغدغه‌ي مسكن به عنوان يك آرزوي دست‌نيافتني از فهرست دغدغه‌هاي مردم حذف شود.

وي موضوع ديگر مطرح در لايحه‌ي بودجه سال 90 را مربوط به مباحث عمراني روستايي دانست و گفت: با بنياد مسكن قرار گذاشتيم 3 هزار ميليارد تومان براي بهسازي روستاها اختصاص دهيم براي 2 تا 3 سال و اگر توانستيم 3 سال دهيم، سالي هزار تا باشد كه براي امسال پيش‌بيني شده است.

احمدي‌نژاد افزود: طي سه سال تمام روستاهاي بالاي 20 خانوار كه مشمول بهسازي هستند توسط بنياد مسكن بهسازي خواهند شد.

رييس‌جمهور ادامه داد: براي عمران روستايي، شهري و حمل و نقل عمومي، همان‌طور كه سال‌هاي قبل بودجه‌ي خوبي تخصيص داده شد، امسال هم پيش‌بيني شده است.

وي گفت: در بودجه توجه شده است كه اولويت را به پروژه‌هايي كه سال 90 تمام مي‌شود بدهيم و هر مقدار اعتبار لازم داشتند، بودجه‌هايي كه مي‌توانستند سال 90 تمام شوند اختصاص داديم.

احمدي‌نژاد با بيان اين‌كه سهم اعتبارات عمراني جهش پيدا كرده است، تصريح كرد: رقم اعتبارات عمراني براي پاسخگويي به تمام طرح‌هاي نيمه‌كاره، مصوب، سفرهاي استاني، غيراستاني افزايش پيدا كرده و بودجه‌ي عمراني 47 هزار و 500 ميليارد تومان است.

رييس‌جمهور اضافه كرد: شما هرچقدر اضافه بگذاريد ما كار مي‌كنيم. يعني بودجه‌هاي مصرفي از خود مجلس، دولت، نهادها را كم كنيم و در بخش عمراني بگذاريم. پس هرچقدر منابع درست تعريف شوند و در بودجه‌ي عمراني قرار گيرند، ما در خدمت هستيم.

وي ادامه داد: از جهت‌گيري‌هاي ديگر بودجه‌ي سال آينده، ادامه‌ي روند كنترل تورم است و خوشبختانه طي سه سال اخير كنترل تورم با مديريت خوبي اعمال خواهد شد ادامه پيدا مي‌كند.

احمدي‌نژاد با اشاره به اين‌كه امروز سوداگري در بخش مسكن، طلا، سكه، خودرو و مايحتاج عمومي به طور مناسبي كنترل شده است، تصريح كرد: منابع به سمت سرمايه‌گذاري حركت كرده است و رشد بسيار خوب شاخص بورس نشانه‌ي توجه عمومي به سرمايه‌گذاري است كه امري مبارك است و انشاءالله سال آينده تقويت و اصلاح پول ملي و اصلاح سيستم بانكي و ماليات ادامه پيدا خواهد كرد.

به گزارش ايسنا، رئيس جمهور در بخش ديگري از سخنان خود، به بخش سياست خارجي اشاره كرد و گفت: در بحث سياست خارجي، در سال آينده سياست خارجي فعال و اثر گذار ادامه پيدا خواهد كرد، گسترش نقش جمهوري اسلامي ايران و اثر گذاري ايران بر مناسبات جهاني جدي‌تر پيگيري مي‌شود و آرمان عدالت و توحيد در عرصه‌ي بين‌الملل پيگيري خواهد شد.

احمدي نژاد در ادامه با بيان اين كه در بخش ساختاري بودجه اصلاحات خوبي به عمل آمده است، افزود: تراز منفي عملياتي بودجه حدود 50 درصد كاهش پيدا كرده است و اين يعني هزينه كردن از درآمدهاي نفتي در بخش جاري و مصرفي 50 درصد كاهش پيدا كرده است كه اين مساله از بهبودهاي بسيار خوب در ساختار بودجه است.

وي خطاب به نمايندگان مجلس اظهار كرد: لايحه‌اي كه خدمت شما تقديم كرديم، بر پايه‌ي قانون و برنامه‌ است و جهت‌گيري آن به سمت چشم‌انداز است. قانون ، بسيار روان، شفاف و منسجم و ساده است. استفاده از عبارات پيچيده و نامفهوم، مثل سال‌هاي گذشته از متن بودجه حذف شده است و كمترين بندها كه قبلا به عنوان تبصره بود، درلايحه آمده است و حداقل‌هايي كه لازم بود، در اين لايحه عنوان شده است.

احمدي‌نژاد با بيان اين كه عبارت‌هاي تكراري را از لايحه‌ي بودجه كنار گذاشته‌ايم، ياد آور شد: طي 4 يا 5 سال اخير قوانين مهم و مادر با همراهي خوب مجلس و دولت تصويب شد كه قانون سياست‌هاي اصل 44، قانون مديريت سوخت و حمل و نقل عمومي ، قانون جامع مسكن، قانون مديريت خدمات كشوري، قانون هدفمند سازي يارانه‌ها و تكميل قانون تنظيم در متن قانون برنامه از جمله‌ي اين قوانين است. يعني ما قوانين مادر و پايه را در اختيار داريم و لازم نيست در لايحه‌ي بودجه هر سال قانونگذاري كنيم و احكام جديدي را به مجموعه قوانين كشور اضافه كنيم.بنابراين قانون بودجه خيلي خلاصه، شفاف و روان به شما تقديم مي‌شود.

وي با اشاره به اين كه دولت با پشتيباني مجلس به دنبال ساختن است، خطاب به نمايندگان مجلس گفت: امر پيشرفت مبتني بر عدالت و ساختن كشور بدون توجه به حاشيه‌ها و برخي شعارهاي بي‌پشتوانه ادامه پيدا خواهد كرد. مي‌خواهم از شما خواهش كنم كه با همين نگاه به لايحه‌ي بودجه نگاه كنيد، ما نياز نداريم كه لايحه‌ي جديدي در مجلس نوشته شود، و ما اين كار را كرده‌ايم . به نمايندگي از كل كشور لايحه‌ي بودجه تهيه شده است و سعي شده است كه همه‌ي جهت‌گيريهاي برنامه و نيازهاي كشور در لايحه پيش بيني شود.

رئيس جمهور با بيان اين كه فكر مي‌كنم كار رسيدگي به لايحه‌ي بودجه آسان شده است، تصريح كرد: اين كار در واقع تطبيق لايحه با برنامه‌ و سياست‌هاست و اين هم انشاء الله وقت شما را زياد نخواهد گرفت و زحمت براي شما ايجاد نخواهد كرد. من از عزيزان خواهش مي‌كنم كه به گونه‌اي عمل كنيد كه انسجام بودجه حفظ شود. انعطاف هم در بودجه است كه اگر مثلا راه آهن منطقه‌اي ظرفيت جذب منابع بيشتري داشت بتوانيم به آن اختصاص دهيم و كار متوقف نشود. اگر شاكله، انسجام و جهت گيري‌هاي بودجه حفظ شود، همه‌ي تعهدات خود را انجام خواهيم داد.

به گزارش ايسنا، پس از اين سخنان احمدي‌نژاد خواست صحبت‌هاي خود را تمام كند كه برخي نمايندگان خطاب به وي گفتند كه چرا رقم بودجه را اعلام نمي‌كنيد، كه احمدي‌نژاد به شوخي به آنها گفت: رقم بودجه را مي‌خواهيد چه كار؟ بودجه رقم ندارد .

وي در ادامه اظهارداشت: بودجه‌ي عمومي دولت 176 هزار و 993 ميليارد تومان است. از اين مقدار 15 هزار ميليارد تومان درآمدهاي اختصاصي و درآمدهزينه است. 25 هزار و 400 ميليارد تومان نيز تملك دارايي‌هاي مالي است. يعني در عمل آنچه به طور واقعي دولت مديريت مي‌كند دو عدد است ؛ بخش هزينه‌اي 89 هزار ميليارد تومان و بخش عمراني بيش از 47 هزار و 500 ميليارد تومان است.

وي افزود:شركت‌هاي دولتي و موسسات وابسته به دولت هم 362 هزار ميليارد تومان است كه البته توجه داريد هدفمند كردن يارانه‌ها هم در آن پيش بيني شده است.

احمدي‌نژاد با بيان اين كه بنايمان اين است كه سال 90 هدفمند كردن را با همين قوت ادامه دهيم تاكيد كرد: پيش بيني كرديم كه اگر شرايط مساعد شد گام بعدي را نيز برداريم.

در اين لحظه يكي از نمايندگان به شوخي از احمدي‌نژاد پرسيد كه آيا لايحه‌ي بودجه در جيب جا مي‌شود كه احمدي‌نژاد جواب داد: قسمت اصلي بودجه در جيب هم جا مي‌شود.

وي در پايان خطاب به نمايندگان مجلس گفت: انشاء الله با تصويب يك بودجه بسيار عالي مترقي و سازنده عيد نوروز را همراه با خانواده‌هاي خود خواهيد گذراند؛ چرا كه اگر عيد نوروز بدون بودجه به خانه برويد راهتان نمي‌دهند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۱
0
1
حالا باز جای شکرش باقیه نگفته این بودجه رو امام زمان برآورد کرده!
نظرات بینندگان