arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۱۹۲۷
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۵ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴
روزنامه چینی:

شکاف در خاندان آل سعود ناشی از جنگ تحمیلی بر مردم یمن است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 یک روزنامه چینی، ایجاد شکاف در هیات حاکمه عربستان و تغییرات پیش آمده در دولت این کشور را ناشی از جنگی دانست که ریاض بر مردم کشور یمن تحمیل کرده است.

به گزارش ایرنا، «جین ری خو بی» روز شنبه در گزارشی که در وبسایت این روزنامه منتشر شده، تاکید کرده است: یکی از دلایل اصلی آشفتگی های کنونی در داخل خاندان آل سعود به خاطر جنگی است که امروز در یمن شاهد آن هستیم و بر اثر آن تعداد زیادی از زنان و کودکان بی گناه هر روز جان خود را از دست می دهند.

این گزارش با اشاره به شرایط آشفته کنونی در کشور یمن به واسطه دخالت های آشکار قدرت های خارجی و کشورهای عربی به ویژه عربستان می نویسد: به واسطه این درگیری ها هر روزه در مناطق مختلف کشور یمن تعدادی از شهروندان و غیرنظامیان به خاک و خون کشیده می شوند و طبیعی است که عوارض این جنگ را به شکل کنونی در داخل خاندان آل سعود شاهد باشیم.

این گزارش می افزاید: پیچیدگی اوضاع یمن بر وخامت شرایط داخلی عربستان افزوده و تغییر و تحولات پی درپی در داخل حکومت ریاض نشان دهنده خارج شدن کنترل اوضاع از دست خاندان آل سعود است.

سازمان بهداشت جهانی در آخرین گزارش خود، آمار کشته شدگان تهاجم شش هفته ای عربستان و حامیانش به یمن را بیش از یک هزار 250 نفر و زخمی ها را پنج هزار و 44 تن اعلام کرد.

«جین ری خو بی» همچنین در بخش دیگری از گزارش خود به اقدام اخیر جنگنده های عربستان در ممانعت از فرود یک فروند هواپیمای حامل کمک های انسان دوستانه جمهوری اسلامی ایران به مردم یمن اشاره کرد.

این رسانه نوشت: دولت ریاض با این اقدام خود تعدادی از شهروندان یمنی را که می توانستند با کمک های دارویی و بهداشتی ایران بهبود یابند، با جلوگیری از فرود هواپیمای ایرانی در فرودگاه صنعا، به کشتن داد.

«جین ری خو بی» در عین حال اقدام خلبان ایرانی در مواجهه با تهدیدهای مکرر جنگنده های سعودی را مورد تمجید قرار داد و نوشت: خلبان ایرانی بدون توجه به تهدیدهای هواپیماهای جنگی سعودی، تا آخرین لحظه قصد فرود در فرودگاه صنعا را داشت که بمباران باند فرودگاه، مانع از انجام این کار شد.

این رسانه، همچنین با تاکید بر لزوم حل و فصل مسالمت آمیز چالش کنونی در یمن، راهکار ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر انجام مذاکره و گفت وگو را از هر حیث مناسب دانست.

این گزارش می افزاید: به نظر می رسد بهترین راه برای حل بحران یمن و خاتمه دادن به جنگ، کنار هم نشستن و گفت وگوی تمامی طرفهای درگیر در این ماجرا باشد؛ راهکاری که ایران ارائه کرد تا بر اساس آن تلفات انسانی به حداقل برسد و از وارد آمدن صدمات بیشتر به تاسیسات زیربنایی کشور یمن جلوگیری شود.

سلمان بن عبدالعزیز پادشاه رژیم سعودی روز سه شنبه - 8 اردیبهشت - گذشته با صدور احکامی دستور برکناری «مقرن بن عبدالعزیز» و «سعود الفیصل» را از مناصب کلیدی شان صادر و با این کار کودتای بدون خونریزی خود را آغاز کرد.

مقرن بن عبدالعزیز، ولیعهد و معاون نخست وزیر بود و «سعود الفیصل» در پست وزیر امور خارجه عربستان مشغول به کار بود.

پادشاه عربستان همچنین در حکمی دیگر با ارتقای جایگاه فرزندش، «محمد بن سلمان» که عامل اصلی کشتار مردم یمن است را به عنوان نایب ولیعهد، معاون نخست وزیر، وزیر دفاع و رییس شورای امور اقتصادی و توسعه برگزید.

وزیر خارجه پیشین عربستان پس از 40 سال تغییر کرده است؛ این تغییرات که در تاریخ این کشور پادشاهی بی سابقه توصیف شده به عنوان افزایش دامنه اختلافات داخلی مقام های در راس قدرت این کشور گمانه زنی شده است.

طلال بن عبدالعزیز ولیعهد برکنار شده عربستان در سخنانی، عزل و نصب های اخیر برادر خود سلمان را یک اقدام بدون اندیشه و مخالف ساز و کار بیعت در خاندان سعودی خواند و در واکنشی که بازتاب های بسیاری داشته در توییتر خود نوشت: هیچ کدام ازاین احکام صادر شده غیر از جمله توکل برخدا، با شریعت اسلامی و سیستم کشورداری ما همخوانی ندارد و هیچ بیعت و فرمانبری نیز بر گردن کسی نیست.

سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان در آخرین اقدام خود، دفتر ولیعهد را در دفتر پادشاهی این کشور ادغام کرد.
نظرات بینندگان