arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۱۹۵۷
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۷ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴

بازداشت تعدادی از قشقایی‌های قرق‌شکن

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عشایر قشقایی امسال نیز مانند هرسال عهدشکنی یا به تعبیری قانون‌شکنی کردند و قرق مراتع ییلاقی در سمیرم را 17 روز زودتر از موعد مقرر شکستند و وارد سرحد شدند.

به گزارش ایسنا، عشایر قشقایی درحالی قرق مراتع ییلاق را در سمیرم شکستند که براساس قانون و برنامه زمان‌بندی تقویم کوچ، آنها باید همه ساله 15 اردیبهشت‌ماه از قشلاق حرکت تا 25 اردیبهشت به ییلاق برسند.

نیمه فروردین‌ماه امسال فرماندار سمیرم، رییس اداره منابع طبیعی، رییس اداره امورعشایر و جمعی از خبرنگاران شهرستان سمیرم به مناطق قشلاق قشقایی‌ها در استان‌های جنوبی عزیمت و با بسیاری از سران عشایر در خصوص کنترل زودهنگام کوچ مذاکره کردند تا آنها را متقاعد کنند که براساس دستورالعمل‌های قانونی تقویم کوچ، اقدام به کوچ بهاره کنند، در این مذاکرات عشایر نیز وعده دادند تا آنجا که بتوانند در موعد مقرر کوچ بهاره خود را آغاز کنند.

قشقایی‌ها نیز خودسرانه اقدام به کوچ زودهنگام نمی‌کنند، بلکه در قشلاق نیز شرایط سختی پیش‌روی آنها قرار می‌گیرد که آنها را وادار به کوچ زود هنگام می‌کند، کمبود آب، علوفه، گرم‌شدن هوا و رشد گیاه بهمن که برای گوسفندان مضر است، بهانه و توجیهی می‌شود برای این کوچ زودهنگام .

با متخلفان کوچ زودهنگام برخورد جدی خواهد شد

فرماندار سمیرم گفت: با هماهنگی دستگاه قضایی با متخلفانی که اقدام به کوچ زودهنگام به مراتع این شهرستان کرده‌اند، برخورد جدی خواهد شد.

محمد حسین نصرتی اظهارکرد: جریمه نقدی و ابطال پروانه چرای متخلفان از جمله مجازات‌هایی است که برای این دسته از متخلفان لحاظ می‌شود.

تعدادی از متخلفان بازداشت شده‌اند

رییس اداره منابع طبیعی شهرستان سمیرم نیز با اشاره به اینکه قرق مراتع سمیرم شکسته شده و عشایر اکنون به صورت تدریجی وارد مراتع خود می‌شوند، گفت: با متخلفان که قرق مراتع را زودتر از موعد مقرر شکستند، برخورد قانونی می‌شود.

محمد حسین طاهری اظهارکرد: تعداد زیادی از خانوارهای عشایری به همراه دام‌های خود طی چند روزگذشته در مرزهای شهرستان تجمع کردند ولی ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی مانع ورود زودهنگام آنها به مراتع می‌شدند که این موضوع باعث درگیری عشایر با آنها نیز شد.

وی افزود: اکنون نیز تعدای از متخلفان که اقدام به کوچ زودهنگام کرده‌اند، بازداشت شده‌اند.

رییس اداره منابع طبیعی شهرستان سمیرم خاطرنشان کرد: پاسگاه‌های منابع طبیعی همچنان در مناطق مرزی و محورهای ورودی عشایر به این شهرستان دایر است تا عشایری را که زودهنگام به مراتع وارد می‌شوند شناساسی تا برای آنها در اسرع وقت پرونده قضایی تشکیل شود.

وی افزود: با ورد زودهنگام عشایر به مراتع ییلاقی سمیرم، بخش وسیعی از مراتع این شهرستان تخریب خواهد شد که این بسیار نگران کننده است.

رییس اداره منابع طبیعی شهرستان سمیرم گفت: متاسفانه علاوه بر کوچ زودهنگام عشایربه مراتع این شهرستان، میزان دامی نیز که در هنگام کوچ به این منطقه می‌آورند، سه برابر ظرفیت مراتع است که این عامل نیز در تخریب آن تاثیر زیادی دارد.

 کوچ عشایر با تمام زیبایی‌ها و جذابیت‌هایی که دارد، همراه با سختی‌ها و مشقت‌های زیادی است به طوری که اکثر مسیر ایل راه‌ها از مناطق کوهستانی و صعب ‌لعبور می‌گذرد و از آنجا که برخی مواقع نیز مسیر ایل راه‌ها از میان زمین‌های کشاورزی شهرها و روستاهای واقع در مسیر ایل راه می‌گذرد، منازعات و تنش‌هایی میان عشایر و مردم آن شهرها و روستاها ایجاد می‌شود، این موضوع سبب شده تا در چند سال اخیر شاهد کاهش کوچ عشایر به روش سنتی باشیم. به طوری که در حال حاضر 80 درصد عشایر به منظور کوچ از وسایل حمل ونقل استفاده می‌کنند.

کوچ زودهنگام و تلاش برای کنترل آن نیازمند یک برنامه‌ریزی اساسی و راهبردی است که باید میان استان‌های مختلف عشایری تدوین و تصویب شود تا هم از تخریب مراتع جلوگیری شود و هم مشکلات و عواملی که سبب کوچ زودهنگام عشایر می‌شود، رفع شود.

سالانه در فصل بهار بیش از پنج هزار خانوار عشایر ایل قشقایی با جمعیتی افزون بر 27هزار نفر و با داشتن بیش از یک میلیون وسیصد هزار راس دام وارد مراتع ییلاقی سمیرم می‌شوند و تا اواخر شهریورماه نیز در مراتع خود اطراق می‌کنند.
نظرات بینندگان