arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۲۳۰۳
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۸ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴

بايدن به العبادي : اوباما در مقابل کنگره خواهد ايستاد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به دنبال جنجال طرح 'کمک مستقيم تسليحاتي به سني ها و کردها به عنوان دو کشور' در کنگره آمريکا و خشم عمومي در عراق، جوبايدن معاون رييس جمهوري آمريکا در تماس تلفني با حيدر العبادي نخست وزير عراق اطمينان داد که اوباما در مقابل چنين طرح هايي خواهد ايستاد.

به گزارش خبرگزاري المعلومه عراق، يک منبع امروز دوشنبه گفت که بايدن در اين مکالمه گفته که باراک اوباما قول تجديد نظر در اين طرح را داده است.

دفتر نخست وزير عراق شب گذشته دربيانيه اي از برقراري تماس تلفني ميان جو بايدن و حيدرالعبادي خبر داده و اعلام کرده بود که طرفين درباره اوضاع کلي سياسي امنيتي و تحولات اخير گفت وگو کرده و بر ادامه روابط دو کشور در چارچوب تعهدات متقابل و احترام به حفظ وحدت ارضي و استقلال و عدم مداخله در امور داخلي عراق تاکيد کردند.

طرح کمک مستقيم به سني ها و کردها به عنوان دو کشور که چهارشنبه گذشته براي راي گيري به پارلمان برده شد، طي روزهاي اخير همه رويدادهاي عراق را تحت الشعاع قرار داد و موجي از محکوميت آمريکا در اين کشور را دامن زد. بطوري که مرجعيت عالي در روز جمعه و پارلمان عراق بصورت يکپارچه در جلسه روز شنبه خود اين اقدام را رد و محکوم کردند.

حيدر العبادي روز گذشته همچنين در ديدار هياتي از کنگره آمريکا در بغداد، بر ضرورت هرگونه کمک از طريق مجاري حکومت مرکزي را به طرف امريکايي يادآور شد.

باراک اوباما رييس جمهوري آمريکا که به نظر مي رسد در يک زورآزمايي آشکار با مخالفانش در کنگره روبه روست، اکنون ميزبان مسعود بارزاني رييس منطقه اقليم کردستان عراق است که خواستار دريافت اسلحه و کمک هاي تسليحاتي آمريکا بدور از کنترل دولت مرکزي عراق است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان