arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۲۵۱
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۲ - ۰۲ اسفند ۱۳۸۹

درگیری ها در خاورمیانه به چین هم سرایت کرد

این درخواست كه نخست در یك سایت اینترنتی چینی و سپس در سایت های اجتماعی نظیر توییتر انتشار یافت از مردم سیزده شهر چین خواسته شده بود كه دست به تظاهرات بزنند و شعار "ما غذا می خواهیم، ما كار می خواهیم، ما خانه و عدالت می خواهیم " سردهند و "انقلاب یاسمن" راه بیندازند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

همزمان با اوج گیری قیام های مردمی در كشورهای منطقۀ شمال آفریقا و خاورمیانه علیه حكومتهای استبدادی، جمعی از فعالین و مخالفین حكومت چین نیز، طی فراخوانی كه در وبلاگها و سایت های اینترنتی منتشر كردند، خواستار آغاز اعتراضات علیه حكومت شدند، كه در پی آن، ماموران گارد ضد شورش و نیروهای انتظامی، در چند شهر اصلی آن كشور آرایش نظامی برقرار كردند.

به گزارش بی بی سی، این درخواست كه نخست در یك سایت اینترنتی چینی و سپس در سایت های اجتماعی نظیر توییتر انتشار یافت از مردم سیزده شهر چین خواسته شده بود كه دست به تظاهرات بزنند و شعار "ما غذا می خواهیم، ما كار می خواهیم، ما خانه و عدالت می خواهیم " سردهند و "انقلاب یاسمن" راه بیندازند.


بر اساس این گزارش چند روز پیش از این حركت، تعدادی ازمعروفترین فعالان حقوق بشر چین توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند.


گفتنی است اینترنت در چین شدیدا مورد فیلترینگ و سانسور قرار دارد و بنا به گزارش شاهدان و منابع، اكنون كلمه "انقلاب یاسمن" هم فیلتر شده است.


گزارش های رسیده از شانگهای و پكن حاكی است كه بسیاری از مردم از اینكه شمار زیادی از ماموران پلیس در میادین اصلی شهر حضور دارند متعجب شده بودند .


بر اساس گزارش ها پلیس تجمع گروه های كوچكی از مردم را در دو شهر چین برهم زده است.


در شانگهای از مردم خواسته شده بود كه خارج از سینمای صلح در میدان خلق جمع شوند.


پلیس در این میدان حضور یافته بود و در انتظار تجمع كنندگان بود اما شمار مردم بسیار كم بود و به نظر می رسید كه اكثرا روزنامه نگاران در این محل جمع شده اند.

بر اساس گزارش فوق، ابتدا تشخیص تظاهركنندگان از روزنامه نگاران یا كسانی كه برای خرید به خیابان ها آمده بودند مشكل بود اما طولی نكشید كه ماموران لباس شخصی سه نفر را ازمیان جمعیت بیرون كشیدند، و در حالیكه آنها فریاد می زدند ما كاری نكرده ایم چرا مارا می خواهید بازداشت كنید، با خشونت مورد بازداشت و انتقال به مقر پلیس قرار گرفتند.

بازداشت این افراد كه در مقابل دوربین و چشم مردم باخشونت انجام گرفت توجه زیادی را جلب می كرد.


هنوز مشخص نیست موج اعتراضات چین مجددا از چه زمانی آغاز و از سر گرفته خواهد شد.


گفتنی است موج اعتراضات مردمی نسبت به حكومت های دیكتاتوری، از حدود دو ماه پیش با خیزش مردم تونس كه به انقلاب "یاس" موسوم شد آغاز و در این روند، كشورهای مصر، اردن، یمن، الجزایر، لیبی ، بحرین و جیبوتی دستخوش قیام و خیزش مردم بوده اند.

نظرات بینندگان