arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۲۷۴۶
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۰۹ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴

شرح آثار جنگ جهانی دوم بر ایران در سامان ملل

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سفیر و معاون نماینده دائم ایران در سازمان ملل با اشاره به مصائبی که جنگ دوم جهانی برای مردم کشورمان دربر داشت گفت: ایران دراین جنگ به پل پیروزی برای دول متفق تبدیل شد اما برای خود ما جز محنت ،قحطی وکشتار چیزی دربر نداشت.

به گزارش ایرنا، نشست گرامیداشت قربانیان جنگ جهانی دوم همزمان با هفتادومین سال پایان این جنگ با حضور نمایندگان بیش از سی کشور جهان از جمله سفیر و معاون نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران، در مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزارشد.

غلامحسین دهقانی در سخنان خود با بیان این نکته که قربانیان جنگ جهانی دوم به مراتب بیشتر از سربازان دولت های درگیر در این جنگ بوده اند، افزود ، مردم برخی کشورها از جمله ایران بهای سنگینی در این جنگ پرداختند.

وی با تاکید بر اهمیت ویژه پرداختن به مصائب تحمیل شده به کشورهایی مثل ایران در این جنگ گفت که حمله متفقین به ایران و اشغال این کشور یکی از جنبه های کمتر شناخته شده جنگ جهانی دوم است.

سفیر و معاون نماینده دائم ایران در سازمان ملل با اشاره به تاثیرات مخرب و گسترده این اشغال بر حاکمیت سیاسی و توسعه اقتصادی ایران، به کشته شدن صدها هزار نفر ایرانی که در جریان این تجاوز و اشغال، چه در هنگام مقاومت در برابر متجاوزین و چه در نتیجه شیوع قحطی و بیماری جان خود را از دست دادند، اشاره کرد.

دهقانی با یادآوری موضع ایران مبنی بر بی طرفی در این جنگ، به نادیده گرفته شدن این موضع از سوی دولت های متفق اشاره کرد و ضمن برشمردن دلایل این تجاوز، اشغال ایران را مداخله در نظام سیاسی کشور، نقض حقوق ایران مبنی بر بی طرفی در جنگ، نقض حاکمیت کشور و نقض حق تعیین سرنوشت مردم به شمار آورد.

وی با اشاره به این که درجریان این اشغال متجاوزین کنترل امور مهم کشور در عرصه های سیاسی و اقتصادی را در دست گرفته بودند، به یغما رفتن مواد غذایی، سوخت و دیگر کالاهای اساسی کشور به دست اشغالگران اشاره کرد که در نهایت موجب شیوع قحطی و بیماری در کشور و تلف شدن جان صدها هزار ازمردم ایران شد.

وی با یادآوری سخنان مولای متقیان حضرت علی (علیه السلام) با این مضمون که «عبرت گرفتن از گذشته باعث انتخاب راه درست می شود»، خواستار درس گرفتن از این جنگ شد و گفت که اگر کشورها به حق حاکمیت، تمامیت ارضی و استقلال سیاسی کشورهای دیگر احترام گذاشته و به حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات و عدم استفاده از تهدید و زور در روابط بین الملل پایبند بودند، این فاجعه اتفاق نمی افتاد.

سفیر ایران درسازمان ملل در پایان با یادآوری تجربیات تلخ کشور ایران در زمان اشغال کشور به دست قدرت های خارجی به عنوان یکی از اعضای پایه گذار ملل متحد ، بر اهمیت اصول و اهداف منشور ملل متحد از نظر ایران تاکید کرد و خواستار پایبندی کشورها به تعهدات خود درچهارچوب این منشور شد.
نظرات بینندگان