arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۲۸۵۰
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۸ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴

انصاري: شوراي نگهبان طرح استاني شدن انتخابات را اگر اصلاح نشود رد مي کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 معاون پارلماني رئيس جمهور گفت: اصل موضوع استاني شدن انتخابات در شرايط خاص با تمهيد مقدمات آن که وجود و تأسيس اهداف فراگير است، قابل دفاع است اما اين طرحي که تقديم مجلس شوراي اسلامي شده داراي نقايص متعددي است.

وي گفت: در دولت نيز به علت وجود همين اشکالات مقرر شد اعلام مخالفت شود اما اگر احيانا در مجلس بنا بر تصويب نهايي باشد، طبعا دولت پيشنهادهاي اصلاحي را از طريق وزارت کشور به کميسيون ذي‌ربط ارائه خواهد کرد و اگر نقايص آن برطرف شود دولت موافق است.

معاون رئيس جمهور با اشاره به برخي از ايرادهاي طرح استاني شدن انتخابات مجلس اظهار داشت: ‌اين طرح استاني محض نيست بلکه تلفيقي از شهرستاني يا استاني است به نحوي که معايب شهرستاني حفظ شده و محاسن استاني در آن کمرنگ است.انصاري گفت: ‌در اين طرح پيش بيني شده است که انتخابات در سطح استان برگزار شود اما افراد حوزه‌هاي انتخابيه شهرستاني داشته باشند و درصدي از آراء از حوزه انتخابيه خود را کسب کنند که اين درصد در طرح اوليه 15 درصد بود و شنيده‌ام اين رقم در کميسيون به 25 درصد افزايش يافته است.

وي افزود: بر اين اساس داوطلب بايد 15 درصد يا 25 درصد آراء حوزه انتخابيه خود را به‌اضافه آراء ديگر مناطق استان کسب کند.معاون رئيس جمهور گفت: اشکال اوليه اين طرح اين است که هزينه تبليغات انتخاباتي داوطلبان را بسيار افزايش خواهد داد.انصاري افزود: اشکال ديگر اين است که ممکن است فردي در شهرستان 70 تا 80 درصد آراء را کسب کند اما به علت اينکه در ديگر نقاط استان شناخته شده نيست نماينده شهرستان نشود در حالي که فردي با 15 درصد رأي همان شهرستان به علت کسب آراء ديگر شهرستان‌ها نماينده آن شهرستان شود.وي اضافه کرد: اين موجب تضعيف پيوند مردم با مجلس خواهد شد.

انصاري گفت: اشکال ديگرش اين است که در استان‌هايي که وزن رأي مرکز استان از نظر جمعيت بالاست، عملا کساني که رأي مرکز استان را کسب مي کنند به نوعي رأيشان همواره بر شهرستان‌ها تحميل خواهد شد و در بلندمدت ممکن است شهرستان‌ها به‌تدريج داشتن نمايندگان مورد علاقه خود را از دست بدهند .معاون رئيس جمهور افزود: اين نيز موجب تضعيف پيوند مجلس با مردم مي شود در حالي که اکنون حلقه نمايندگي مطمئن‌ترين ونزديک‌ترين حلقه ارتباط حاکميت در سطح بالا با بدنه جامعه حتي در سطح روستا وشهرهاي کوچک است.

وي گفت: ‌نقص ديگر اين طرح اين است که اگر در ميانه راه نماينده شهرستاني استعفا يا فوت کند انتخابات ميان‌دوره‌اي دچار مشکل مي شود زيرا اگر بخواهيم براي يک نفر در کل استان انتخابات برگزار کنيم بسيار پرهزينه است ضمن اينکه مردم هم انگيزه‌اي براي حضور ندارند . انصاري افزود:‌ اگر هم بخواهيم انتخابات ميان‌دوره‌اي را در همان شهرستان برگزار کنيم فلسفه استاني بودن انتخابات نقض مي شود.

وي گفت:‌ اين طرح در دوره هاي پنجم و ششم مجلس شوراي اسلامي نيزتصويب شده بود که من در هر دو دوره با آن مخالفت کردم و شوراي نگهبان نيز به همين دلايل آن را رد کرد.معاون رئيس جمهور اظهار داشت: اگر دوستان ما در مجلس اشکالات اين طرح را برطرف کنند دولت با کليت موضوع مخالف نيست اما با طرح کنوني احتمال مي‌دهم شوراي نگهبان نيز با آن موافقت نکند.
نظرات بینندگان