arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۳۰۹۰
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۲ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴

سخنگوی دولت: فرهنگ غرب در عصر حاضر 180 میلیون انسان را پاره پاره کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی دولت با بیان این که جذابیت ، عنصر اصلی در برخورد یک تمدن و فرهنگ نسبت به دیگر تمدن ها است، گفت: غرب به عنوان یک چهره جذاب فرهنگی در کشورهای مسلمان و جهان سوم رسوخ کرده و این در حالی است که فرهنگ آنها همان فرهنگی است که در عصر حاضر 180 میلیون انسان را پاره پاره می کند.

به گزارش ایرنا، محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهوری و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور روز شنبه در مراسم بزرگداشت دکتر سیروس پرهام نخستین رییس آرشیو ملی ایران و روز ملی اسناد ملی و میراث مکتوب با اشاره به همزمانی دو رخداد در ایران و اروپا افزود: در ایران به مناسبت روز گرامیداشت اسناد ملی و میراث مکتوب مراسمی برگزار می شود و در اروپا نیز دیروز از رسانه ها شاهد اجتماع بزرگ در پاریس بودیم که وزیر امور خارجه آمریکا نیز در جمع آنان حضور داشت و پیروزی و پایان جنگ جهانی دوم را جشن گرفتند.

وی اظهار داشت: روز پیروزی و پایان جنگ جهانی دوم که روز گذشته در پاریس برگزار شد و در روزهای آینده در سایر کشورهای حوزه اروپا و روسیه برگزار می شود ، مربوط به جنگ 6 ساله و تکرار جنگ جهانی اول بود که این دو جنگ بیش از 180 میلیون کشته ، زخمی و مفقود داشته است.

سخنگوی دولت همچنین گفت: در این زمان ما پست مدرنیسم را در حالی در اروپا شاهد هستیم که در یک اقدام وحشیانه 180 میلیون انسان همدیگر را پاره پاره کردند.

نوبخت اظهار داشت: دیروز در مراسمی که هنوز سربازان جنگ جهانی دوم زنده در برابر دوربین ها سخن می گفتند ، پیروزی جنگ جهانی اول را جشن گرفتند و این نشان از حادثه ای است که هنوز افراد آن زنده اند.

وی ادامه داد: امروز چهره و سیمایی که از این اروپا در مقابله فرهنگ ها یا نبرد تمدن ها و فرهنگ آغاز شده بسیار چهره جذابی از خود نمایان می کند و این در حالی است که اینها همان هایی هستند که در کشتار 180 میلیونی کنار هم بودند.

معاون رییس جمهوری خاطرنشان کرد: در برخورد تمدن ها عنصر اصلی جذابیت یک تمدن فرهنگ نسبت به تمدن و فرهنگ دیگر است، چرا که تمدن و فرهنگ را نمی توان با سرنیزه بیان کرد.

نوبخت افزود: در تمامی کشورگشایی های تاریخ خودمان نیز که نگاه کنیم ابتدا تلاش شده با نمادهای فرهنگ و تمدن آن عصر مقابله شود.

وی تصریح کرد: یکی از ویژگی های ایران این بود که هر هجومی بر او فائق آمد ، نهایتا فرهنگ ایران غالب شد و توانست جایگزین آن شود.

وی ادامه داد: با این توضیح که امروز غرب به عنوان یک چهره جذاب فرهنگی است ، حتی در کشورهای مسلمان و جهان سوم رسوخ کرده و به عنوان چهره برتر است وقتی به سابقه و پیشینه او مراجعه کنیم می بینیم این یک فرهنگی است که در همین عصر 180 میلیون انسان را پاره پاره می کند و به دنبال آن هستند که کشورهای دیگر فرهنگشان را با او تنظیم کنند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: در چنین وضعیتی، کشورها برای توسعه یافتگی رقابت می کنند چرا که پس از فروپاشی شوروری، دیدگاهی در جهان مطرح شد که کشوری می تواند در فرادست بنشیند که توسعه یافته تر باشد.

**احزاب تعیین کننده اراده ملی در عرصه سیاسی

نوبخت با بیان این که توسعه، محور امروزی همه کشورها شده است، افزود: امروز توسعه در عرصه های مختلف تعریف می شود هر چند در دوره دوم توسعه، دولت ها به جای پرداختن به یک برنامه جامع آن را به بخش غیردولتی واسپاری کردند و متوجه شدند که بخش خصوصی فقط در عرصه اقتصاد نیست و در همه عرصه ها باید حضور داشته باشد.

وی ادامه داد: حزب نیز از این جهت شکل گرفت که بتواند تعیین کننده بخش اراده ملی در عرصه سیاسی باشد و سازمان های مردم نهاد نیز از این جهت آمدند که بتوانند خواسته های اجتماعی را تحت پوشش قرار دهند.

سخنگوی دولت گفت: امروز در توسعه محدود به یک امر نیستیم و مطالعاتی که در توسعه ایران صورت گرفت حداقل 6 بعد برای توسعه مطرح شده است که اگر به آن دست یابیم می توانیم در یک مقام فرادست قرار بگیریم و یکی از آن ابعاد، توسعه فرهنگی است.

نوبخت افزود: دکتر صالحی امیری که امروز به مسوولیت مرکز اسناد و کتابخانه ملی را برعهده دارد و همه به او افتخار می کنند قبل از این مسوولیت در جایگاه مطالعات و پژوهش های فرهنگی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده که با جمعی در خصوص الگوی توسعه مناسبات برای ایران مشارکت داشته است.

وی ادامه داد: قبل از این که تیم دولت تدبیر و امید مسوولیت اجرایی را برعهده بگیرند ابتدا همه آنچه می اندیشیدند را در قالب مکتوباتی تحت عنوان کتاب های مختلف عرضه کردند البته زمانی این را مطرح کردیم که هیچ قصدی برای این که خودمان آن را اجرایی کنیم نداشتیم و تنها نگاهمان را ارایه کردیم.

**زیربنای توسعه، فرهنگ است نه اقتصاد

معاون رییس جمهوری گفت: در آنجا الگوی توسعه ملی و مناسب و مطلوب ایرانی ـ اسلامی گفته می شد و بعدها با تغییر نامی که رهبر معظم انقلاب به درستی پیشرفت را جایگزین توسعه کردند و امروز تحت عنوان الگوی اسلامی و ایرانی پیشرفت مطرح است این الگو فراهم شده و ما امروز در چارچوب دیدگاههایمان پیش می رویم.

نوبخت افزود: دوستان گاهی شوخی می کردند و می گفتند مکتب نیاوران چون مرکز تحقیقات استراتژیک در نیاوران بود؛ ایده خود را نسبت به حکمرانی خوب بدهد و این ایده را در کتاب امنیت ملی و نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با قلم دکتر روحانی می بینیم که کاملا نگاه توسعه ای در آنجا دیده شده است.

وی با بیان این که زیربنای توسعه فرهنگ است نه اقتصاد اظهارداشت: رابطه وسیعی بین فرهنگ و اسناد ملی و میراث مکتوب وجود دارد که این فرهنگ باید به صورت حلقه به حلقه های دیگر و به صورت زنجیره در یک گستره تمدنی خودش را تعریف کند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: رییس جمهور در ابلاغ جدیدی که برای من به عنوان رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی صادر کرد تحول بنیادین در راهبری توسعه را برعهده این سازمان واسپاری کرد بنابراین سازمانی که به دنبال توسعه است باید بداند که این توسعه چیست که می خواهد آن را احیا کند و من رابطه وسیع بین فرهنگ و اسناد ملی را درک می کنم.

**در سال های گذشته 800 میلیارد درآمد رفت و تورم بالای 40درصد آمد

معاون رییس جمهوری گفت: من و دکتر صالحی امیری (رییس مرکز اسناد و کتابخانه ملی) در حاشیه روبروی باغ صاحب قرانیه که می نشستیم و تاسف می خوردیم که چطور سرمایه های این کشور که سرمایه ملی بود از بین می رود و انسان های فرهیخته مورد بی مهری قرار می گیرند و منابع زیرزمینی که مربوط به نسل های آینده است؛ بیش از 800 میلیارد دلار رفت و رشد منفی 8/6 درصد اقتصادی و تورم بالای 40 درصد آمد.

نوبخت افزود: تردید ندارم که مسوولیت فعلی، آزمونی برای دلسوزی هایی که کردیم است تا بتوانیم نسبت به توسعه کشور اقدام کنیم.

وی در ادامه با اشاره به درخواست رییس مرکز اسناد و کتابخانه ملی برای توسعه این مرکز گفت: این درخواست را به صورت مکتوب برای من ارسال کنید؛ هیات دولت و رییس جمهوری با نگاه توسعه ای که دارند اعتبارات لازم را اختصاص خواهند داد.
نظرات بینندگان