arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۳۱۳
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۰۰ - ۰۳ اسفند ۱۳۸۹

چند نکته مفيد براي افزايش عمر باتري لپ تاپ

احتمالاً تاکنون برايتان اتفاق افتاده است در مکاني که به پريز برق دسترسي نداريد به لپ تاپ نياز پيدا کنيد. متأسفانه عمر باتري لپ تاپ ها محدود و ممکن است جوابگوي نياز شما نباشند. پس چه بايد کرد؟ نکات ساده زير را دنبال کنيد تا با کمبود شارژ باتري لپ تاپ در مواقع ضروري مواجه نشويد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
احتمالاً تاکنون برايتان اتفاق افتاده است در مکاني که به پريز برق دسترسي نداريد به لپ تاپ نياز پيدا کنيد. متأسفانه عمر باتري لپ تاپ ها محدود و ممکن است جوابگوي نياز شما نباشند. پس چه بايد کرد؟ نکات ساده زير را دنبال کنيد تا با کمبود شارژ باتري لپ تاپ در مواقع ضروري مواجه نشويد.

1 ) تنها زماني نرم افزارها را اجرا کنيد که به آنها نياز داريد. نگهداشتن برنامه ها به صورت آماده به کار باعث مي شود سيستم به انرژي بيشتري نياز داشته باشد و در نتيجه مصرف باتري افزايش پيدا خواهد کرد. سعي کنيد برنامه هاي کمتري را در پس زمينه سيستم نگهداري کنيد و از اجراي برنامه هايي که سيستم شما را کند خواهند کرد اجتناب کنيد.

2 ) فرايندهاي غير ضروري و فرعي را حذف کنيد. برخي از فرايندها همواره و هر روز هنگام وارد شدن به سيستم فعال مي شوند، در صورتي که برخي از آنها تنها در مواقع خاص مانند اتصال به شبکه مورد نياز مي باشند. اگر به شبکه متصل نيستيد يا فايلهاي EXE از روي فلاپي يا سيدي درايو اجرا نمي کنيد، مي توانيد آنتي ويروس خود را غيرفعال کنيد. براي غير فعال کردن برخي ديگر از سرويس هاي غيرضروري مي توانيد در منوي RUN با تايپ Msconfig برخي ديگر از سرويس ها را غير فعال کنيد. البته اگر سرويس ها را نمي شناسيد با احتياط عمل کنيد.

3 ) تنها کارهاي ضروري را انجام دهيد. اگر از لپتاپ خود براي نوشتن يا خواندن ايميل در مواقع ضروري استفاده مي کنيد، تماشاي فايلهاي ويدئويي و انجام بازي را حذف کنيد. زيرا اين نوع کارها انرژي بسيار زيادي مصرف مي کنند و باعث تخليه سريع باتري دستگاه شما خواهند شد.
4 ) سعي کنيد شفافيت و نور صفحه نمايش خود را در پايين ترين حد ممکن قرار دهيد. با نور کم هم مي توانيد کارهايتان را مديريت کنيد و با اين کار در مصرف باتري هم صرفه جويي کرده ايد. اگر شفافيت نور صفحه نمايش شما بالا باشد، انرژي زيادي مصرف خواهد کرد.

5 ) امکانات سخت افزاري را محدود کنيد. لپ تاپ شما داراي برخي ويژگي هاي سخت افزاري است که به صورت پيش فرض فعال مي باشند. اين ويژگي خوب است، به شرطي که با پريز برق يکي دو قدم بيشتر فاصله نداشته باشيد. ولي وقتي به پريز برق دسترسي نداريد بهتر است آنها را غيرفعال کنيد. به عنوان مثال اگر شما ارتباط بي سيم نداريد، نياز نيست سيستم «واي فاي» لپ تاپ فعال باشد يا مثلاً نياز نيست «بلوتوث» دستگاه شما روشن باشد. ديگر اجزاي داخلي لپ تاپ خود را چک کنيد و اگر از آنها استفاده نمي کنيد، آنها را غيرفعال کنيد تا مصرف باتري لپ تاپ کم شود.

6 ) دستگاه هايي که با پورت يو اس بي به لپ تاپ متصل کرده ايد را از دستگاه جدا کنيد. زيرا سيستم شما براي برقراري ارتباط با آنها انرژي مصرف مي کند. براي مثال اگر در حال حاضر به پريز برق دسترسي نداريد نيازي نيست آي پاد خود را به روز رساني کنيد.

7 ) از روشهاي ذخيره انرژي بهره ببريد. حالت آماده به کار از انرژي باتري شما استفاده مي کند. اگر لپ تاپ شما حالت هايبرنيت را پشتيباني مي کند به جاي حالت آماده به کار از حالت هايبرنيت استفاده کنيد. در اين حالت هر آنچه در حافظه اصلي باشد درون يک فايل و روي هارد ديسک ذخيره مي شود و سپس سيستم خاموش مي شود. هنگامي که دوباره سيستم را روشن کنيد محتويات حافظه اصلي دوباره بارگذاري مي شود.

8 ) هنگامي که دماي محيط لپ تاپ استاندارد نباشد، بازدهي باتري دستگاه نيز پائين مي آيد. گرماي بيش از حد موجب بالا رفتن ميزان مصرف انرژي و در نتيجه خالي شدن باتري خواهد شد. سعي کنيد دماي محيطي که مي خواهيد در آن با لپ تاپ کار کنيد متعادل باشد.

9 ) و اما نکته آخر: باتري خود را همواره در حالت شارژ کامل نگه داريد تا در صورت نياز بتوانيد نهايت بهره را از آن ببريد. با آگاهي به شرايط نگهداري باتري نيز سعي کنيد عمر باتري خود را افزايش دهيد و در نهايت هنگامي که شارژ باتري کم است کارهاي خود را اولويت بندي کنيد و سخت افزارهاي جانبي را محدود نمائيد.
نظرات بینندگان