arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۳۱۵۱
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۷ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴

تخریب بقعه یک امامزاده در چهارمحال و بختیاری

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بقعه تاریخی امامزاده حمزه بن علی بلداجی واقع در شهرستان بروجن استان چهارمحال و بختیاری با سابقه 400 ساله که در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است، تخریب شد.

یک منبع آگاه به ایرنا گفت: بقعه تاریخی این امامزاده صبح امروز به وسیله یک دستگاه لودر تخریب شد.

تخریب بقعه یک امامزاده در چهارمحال و بختیاری

بهمن عسگری سوادجانی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی استان چهارمحال و بختیاری نیز گفت: تخریب این بقعه تاریخی از سوی کارشناسان این اداره کل در دست بررسی است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری نیز که هنگام تماس خبرنگار ایرنا در حال حرکت به سمت این امامزاده برای بررسی خبر تخریب بقعه امامزاده بود، صحت برخی شایعات دائر بر تخریب این بقعه توسط اداره کل اوقاف و امور خیریه را رد کرد.

حجت الاسلام محسن غلامیان گفت: مسوولان این اداره کل بشدت مخالف تخریب این بنای تاریخی هستند.

وی به توافق اخیر با اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اشاره کرد و گفت: در این توافق مقرر شده بود اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، کار مرمت این بقعه را انجام دهد.

بقعه امامزاده حمزه بن علی بلداجی، ایوان قدیمی و حسینیه های جدیدی را شامل می شده که اوایل بهمن سال گذشته حسینیه های آن تخریب شد و خسارت زیادی را به ساختمان خشت گلی و تاریخی آن وارده کرد.

بقعه امامزاده حمزه علی از آثار تاریخی چهارمحال و بختیاری در مجاور شهر بلداجی از توابع شهرستان بروجن واقع است.

این امامزاده از نوادگان امام سجاد علیه السلام است که بنای اولیه بقعه آن مربوط به دوره تیموریان تا قاجاریه است.

بقعه این امامزاده بر روی کوهی به نام حمزه علی در پنج کیلومتری شهر بلداجی و 65 کیلومتری شهرکرد واقع شده و بدلیل موقعیت طبیعی،آب و هوای مطبوع و نزدیکی به تالاب بین المللی چغاخور، یکی از مهمترین جاذبه های مذهبی و گردشگری منطقه است.

زائرپذیر بودن و ورود مسافران بسیار به بقعه امامزاده حمزه علی بلداجی، این امامزاده را به یکی از توسعه یافته ترین بقاع متبرک کشور تبدیل کرده، بطوری که در مجاور این بقعه امکاناتی مانند شهربازی، بازارچه، فضای سبز گردشگری و سرویس های بهداشتی و ... ایجاد شده است.

بقعه تاریخی امامزاده حمزه بن علی 24 فروردین سال 1382 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
نظرات بینندگان