arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۳۲۲۷
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۰۹ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴

نیویورک تایمز: آمریکا باید همکاری با ایران را برای حل بحران سوریه گسترش دهد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه نیویورک تایمز روز یکشنبه پیش بینی کرد که در صورت حصول توافق نهایی هسته ای با ایران، دولت آمریکا در صدد تشویق ایران به ایفای نقش سازنده تری در سوریه بر آید.

این پیش بینی روزنامه آمریکایی در مقاله ای صورت گرفت که در مورد چالشهای فراروی دولت اوباما برای راضی کردن رهبران عرب در مورد بی خطر بودن توافق هسته ای با ایران به چاپ رساند.

اوباما قرار است در هفته جاری با رهبران عرب ملاقات کند و به نوشته نیویورک تایمز، رییس جمهوری آمریکا باید از این ملاقات به عنوان فرصتی برای دادن تضمین مجدد به کشورهای بشدت بدبین عرب حوزه خلیج فارس در این مورد استفاده کند مبنی بر اینکه تعامل و احتمالاً توافق هسته ای آمریکا با ایران نه تنها یک تهدید نیست، بلکه فرصتی برای برقراری ثبات در منطقه است.

نیویورک تایمز در ادامه می نویسد: یک جنبه دیگر از این توافق نیز وجود دارد که رهبران عرب را نگران کرده است و آن، رفع تحریمهای ایران است که می تواند میلیاردها دلار از دارایی های مسدود شده را به این کشور بازگرداند و موجب سرمایه گذاری های جدید در همسایه آنها شود.

سران عرب نگرانند که آزاد شدن این دارایی ها و سرمایه گذاری های جدید به منزله افزایش نفوذ ایران در منطقه بویژه در عراق، سوریه و یمن شود.

رهبران شورای همکاری خلیج فارس در تاریخ 30 آوریل برای فراهم کردن مقدمات دیدار با باراک اوباما با یکدیگر ملاقات و گفت وگو کردند.

به نوشته نیویورک تایمز، این رهبران همچنین نگرانند که اشتیاق آمریکا به پایان سه دهه خصومت با ایران، مانع از تضمین آمریکا در مورد حفظ امنیت آنها شود.

در این مقاله به اوباما هشدار داده شده که از بستن یک معاهده نظامی با این رهبران، شبیه به معاهده های ناتو پرهیز کند چرا که آمریکا باید خود را از مناقشات منطقه ای دور نگه داشته و به این مناقشه ها کشیده نشود.

آمریکا که پیش از این، میلیاردها دلار سلاح به این کشورهای عرب فروخته و چندین رزمایش مشترک با آنها انجام داده است، اکنون به نوشته نیویورک تایمز تنها گام مهمی که باید بردارد، یکپاچه کردن سامانه نظامی شورای همکاری برای دفاع بهتر از خود است.

در این مقاله از 'آلن لیپسون' رییس مرکز استیمسون، یک اندیشکده آمریکایی نقل شده است که باید به اعراب نیز قبولاند که توافق با ایران یک فرصت بزرگ برای خود آنها نیز محسوب می شود.

نیویورک تایمز در خاتمه می نویسد: در صورت تکمیل توافق نهایی، دولت سعی خواهد کرد ایران را به ایفای نقش سازنده تر در سوریه ترغیب کند و هرچند بدبینی های زیادی در مورد نتایج آن وجود دارد اما محک زدن احتمال گسترش همکاری با ایران فراتر از توافق هسته ای ارزش کافی برای تلاش در این زمینه را دارد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان