arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۳۴۸
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۱ - ۰۳ اسفند ۱۳۸۹

اردوغان: برای اینکه ثابت کنم دیکتاتور نیستم، کناره گیری می کنم

نخست وزیر ترکیه وعده داد در صورتیکه در انتخابات پارلمانی ماه ژوئن‌، پیروز نشود،‌ از ریاست حزب عدالت و توسعه (AKP) کناره گیری می‌کند تا ثابت کند که دیکتاتور نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آخرین نیوز: نخست وزیر ترکیه وعده داد در صورتیکه در انتخابات پارلمانی ماه ژوئن‌، پیروز نشود،‌ از ریاست حزب عدالت و توسعه (AKP) کناره گیری می‌کند تا ثابت کند که دیکتاتور نیست.

به گزارش خبرگزاری رویترز‌، اکثر نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که حزب AKP که اولین بار در سال 2002 به قدرت رسید،‌ در رقابت برای پیروزی در سومین دور از رقیبش پیش است.

رجب طیب اردوغان‌، نخست وزیر ترکیه در برنامه زنده‌ای که از شبکه خبری ان.تی.وی پخش شد اعلام کرد: چنانچه حزبم در جایگاه دوم قرار بگیرد از پست ریاست حزب کناره گیری خواهم کرد.

وی در ادامه گفت: آیا افرادی که مرا به داشتن تمایلات مستبدانه متهم می‌کنند نیز در صورت دوم شدن حزب‌شان حاضر به کناره گیری هستند؟

منتقدان اردوغان می گویند که وی در فاصله چند ماه پیش از انتخابات پارلمانی، با دستگیری افسران ارتش‌، روزنامه نگارها و سایر رقبای سیاسی متهم به توطئه کودتا، مانند یک فرد مستبد و دیکتاتور رفتار کرده است.

در جریان محاکمه‌های بسیاری که برگزار شده و طی آنها صدها تن زندانی شدند، دادستان‌ها، متهمان را به یک شبکه ملی‌گرای افراطی موسوم به "ارگنکن" و یا سایر گروه‌های غیرقانونی مرتبط دانسته‌اند که در کودتاهای نافرجام خود سعی در براندازی حکومت اردوغان داشته‌اند.

اردوغان گفت: خطاب به کسانی که می‌گویند یک "امپراطوری ترس" ایجاد کرده‌ایم می‌گویم که ما به دموکراسی اعتقاد داشته و به مردم اطمینان داریم.

ملی گرایان تلاش‌های اردوغان را برای پیش بردن عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا از جمله اعطای حقوق فرهنگی بیشتر به اقوام کُرد، تهدیدی برای یکپارچگی ترکیه تلقی می‌کنند.
نظرات بینندگان