arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۳۵۶۶
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۲۰ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴

جنگ رسانه‌اي آمريکا و داعش بالا گرفت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 آمريکا و گروه تروريستي داعش وارد يک جنگ رسانه‌اي شده‌اند. به‌نظر مي‌رسد قدرت استفاده داعش از رسانه‌هاي صوتي و تصويري و شبکه‌هاي اجتماعي موجب شده است تا آمريکا نيز به فکر مقابله با اين گروه بيفتد.

روزنامه دنياي اقتصاد در گزارشي در اين خصوص نوشت: در ابتداي اين هفته، گروه داعش ويدئويي را با هدف جذب سرباز بيشتر در اينترنت منتشر کرد که در آن عبارتي با اين مضمون گفته مي‌شود: «آهسته قدم برنداريد، به سمت سرزمين داعش بشتابيد.»

در ويدئويي که با ظرافت‌هاي هاليوودي تهيه شده، مواردي مانند نحوه مصلوب کردن و اعدام مسلمانان مرتد به قصد آموزش به نمايش گذاشته شده است. در اين فيلم دهشتناک آنها همچنين تصاويري منتشر کرده‌اند که در آن در مورد نحوه شليک کردن به زانوي زندانيان نحوه قرار دادن سرِ بريده شده در کنار جسد در معابر عمومي آموزش داده مي‌شود.

يکي از مقامات آمريکايي با تاييد انتشار اين فيلم مي‌گويد به شدت تکان‌دهنده است. اين مقام آمريکايي در گفت‌وگو با روزنامه واشنگتن‌پست مي‌گويد: ساختار اين فيلم بسيار دقيق طراحي شده است. در ورودي فيلم، مردي ضمن فراخواندن ديگران براي ورود به سرزمين‌هاي تحت تصرف‌شان به ياران جديد خوشامد مي‌گويد و با کنار هم قرار دادن صحنه‌هاي منزجرکننده، ديگران را به حضور در اين گروه تشويق مي‌کند.

آنها قصد دارند به اين روش يک آرمانشهر از سرزمين‌هاي تحت تصرف خودشان ترسيم کنند تا کساني که شک و ترديد دارند به آنها بپيوندند، جذب اين گروه شوند.

تحليلگران مي‌گويند نقطه افتراق داعش و القاعده دقيقا بر سر همين موضوع است؛ اينکه آنها مي‌توانند از ابزار رسانه به خوبي استفاده کنند.

گفته مي‌شود اين فيلم روي يوتيوب در 24 ساعت نزديک به يک ميليون بيننده داشته است.

پس از انتشار اين فيلم، هم‌اينک در محافل آمريکايي اين پرسش مطرح شده که چگونه مي‌شود با اين فيلم‌هاي آنلايني که بربريت را اشاعه مي‌دهد، مقابله کرد.

اين فيلم هم‌اکنون در واحد مخصوصي در وزارت امور خارجه آمريکا در حال تجزيه و تحليل است و تحليلگران اين وزارتخانه قصد دارند در مورد ايدئولوژي مطرح شده در اين فيلم تحقيق کنند. جسيکا استرن، نويسنده کتاب «داعش: سرزمين وحشت» مي‌گويد دليل برتري داعش نسبت به ساير گروه‌هاي تروريستي، استفاده اين گروه از شبکه‌هاي اجتماعي است. رسانه‌هاي اجتماعي مي‌توانند به‌عنوان يک تريبون تبليغاتي براي اين گروه مورد استفاده قرار بگيرند.

استرن مي‌گويد: اعضاي القاعده هرگز به دليل نوع نگاهشان به اينترنت و شبکه‌هاي اجتماعي نتوانستند موفقيت داعش را به دست آورند.

داعش پس از اينکه توسط شخصي بريتانيايي‌تبار، امدادگران و روزنامه‌نگاران غربي را در مقابل دوربين سر بريد، توانست تمامي نظرها را به سوي خود جلب کند.

استرن مي‌گويد: گسترش شبکه‌هاي اجتماعي در انواع گجت‌ها و تلفن‌هاي هوشمند و اينترنت همراه، موجب رونق گرفتن فيلم‌هاي تبليغاتي اين گروه شده است. افراد با دستيابي آسان به اين فيلم‌ها در گسترش وحشت به اين گروه کمک شاياني مي‌کنند.

فيلم‌هايي که داعش تهيه مي‌کند تنها مربوط به کشورهاي خاورميانه نمي‌شود. اين گروه قصد ندارد تنها از زبان عربي براي پيشبرد برنامه‌هاي تبليغاتي خود استفاده کند. ماه گذشته، روزنامه نيويورک‌تايمز گزارش داد که بيش از 4 هزار نيروي خارجي جذب اين گروه شده‌اند. اين گروه با استفاده از افراد خارجي‌زبان، بيشتر فيلم‌ها را به زبان انگليسي تهيه مي‌کند تا بتواند اهداف خود را در فراتر از مرزهاي خاورميانه دنبال کند.

تهيه اين فيلم‌ها به زبان انگليسي تنها يک هدف را دنبال مي‌کند؛ اينکه داعش بتواند نيروهاي بيشتري را از کشورهاي اروپايي و آمريکايي روانه سوريه کند.

منبع : دنياي اقتصاد
نظرات بینندگان