arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۳۵۸۱
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۲۱ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴

فروش کلیه برای اجاره خانه!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه گاردین در مطلبی به سوژه فروش کلیه در ایران پرداخت و نوشت: ایران تنها کشور جهان است که فروش کلیه در آن قانونی است. این قانون در سال ۱۹۹۷ تصویب و دو سال بعد فهرست افراد منتظر برای پیوند کلیه خالی شد.

دولت ضمانت داده که به هر اهداکننده معادل ۳۰۰ دلار پاداش و یکسال بیمه درمانی بدهد. اما بیشتر این اهدای عضو‌ها در بخش خصوصی انجام می‌شود.روی دیوار بیرون بیمارستان پر است از آگهی‌های فروش کلیه که با خودکار نوشته شده‌اند. سن، گروه‌خونی و شماره تماس. هرچه سن افراد به مرز ۳۵ سال که حداکثر سن برای اهدای کلیه در ایران است نزدیک شود، قیمت پایین می‌آید.

معمولا فقط ثروتمندان می‌توانند از پس خرید کلیه بر بیایند و قیمت مورد تقاضای نارین تقریبا معادل دو سال حقوق یک کارمند دولت است. غلامرضا پدر غفار می‌گوید: "ما تمام زمین‌هایمان را فروختیم تا پول پیوند را تامین کنیم. باید بین معاش خانواده یا نجات پسرمان یکی را انتخاب می‌کردیم و ما غفار را ترجیح دادیم. اما حالا چطور باید زندگی کنیم؟"نارین هم خانواده فقیری دارد. تازه ازدواج کرده است.

او و شوهرش بیکار هستند و در خانه پدرمادرشان زندگی می‌کنند.اما غفار چیزهای بیشتری می‌داند. می‌گوید: "چند روز قبل از عمل میزبان نارین و شوهرش بودم. فرصت این را داشتیم که بیشتر با هم آشنا شویم. در ایران برای یک زوج شرم‌آور است که هنوز با پدر مادرشان زندگی کنند. با فروش کلیه آن‌ها می‌توانند یک خانه اجاره کنند. آن‌ها امیدوارند بتوانند کار پیدا کنند."سازمان بهداشت جهانی معتقد است فروش کلیه باید ممنوع شود. به عقیده این سازمان، تجارت کلیه فقرا را هدف قرار می‌دهد و موجب نابرابری و ناعدالتی می‌شود.

نظرات بینندگان