arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۳۷۲۰
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۵ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴

عربستان در بحران يمن گرفتار شده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نتيجه 3000 پرواز نيروهاي ائتلاف که ايالات متحده هم با استفاده از سوختگيري هواپيما و امور اطلاعاتي از آن حمايت مي‌کند، بايد منجر به شکست حوثي‌ها و اشغال يمن مي‌شد، اما اين‌گونه نشده است.

جان کري، وزير خارجه آمريکا پس از ديداري که هفته گذشته از عربستان سعودي داشت اعلام کرد که آتش بسي پنج روزه در جنگ يمن صورت خواهد گرفت. اين گامي اوليه به سوي صلح است، اما تنها يک گام بچگانه است.

عربستان سعودي نياز دارد تا بداند استراتژي اش در يمن به شدت غيرسازنده است و موجب ايجاد بي ثباتي در مسير حمل نفت و باعث گسترش جنگ نيابتي ميان ايران و عربستان سعودي مي شود که در نتيجه آن شکاف هاي فرقه اي به وجود مي آيد و اين امور به نفع القاعده شبه جزيره عربستان تمام خواهد شد.

ايالات متحده و اتحاديه اروپا و شوراي امنيت سازمان ملل بايد بيشتر در جهت آتش بس طولاني مدت و برگزاري مجدد مذاکرات براي رسيدن به راه حل سياسي به منظور حل اختلافات در يمن، تلاش کنند.

جنگ موجب بدبختي بيشتر فقيرترين کشور جهان عرب شده است. بيش از 1200 يمني در درگيري هاي بين حوثي ها، قبيله وابسته به شيعيان که دو پنجم جمعيت کشور را تشکيل مي دهند و نيروهاي وفادار به عبد ربه منصور هادي، رئيس جمهور فراري، که سني مذهب و مورد حمايت ائتلاف سعودي قرار دارد، کشته شده اند.

بيش از 300 هزار يمني بي خانمان شده اند. بمباران و محاصره موجب شده است مواد غذايي به اين کشور که 80 درصد از مواد غذايي اش را وارد مي کند، نرسد. راه هاي انتقال پول بسته شده است و گروه هاي امدادي درباره وقوع بحران انساني هشدار داده اند.

نتيجه 3000 پرواز نيروهاي ائتلاف که ايالات متحده هم با استفاده از سوختگيري هواپيما و امور اطلاعاتي از آن حمايت مي کند، بايد منجر به شکست حوثي ها و اشغال يمن مي شد، اما اين گونه نشده است. متاسفانه به نظر مي رسد برنامه ثانويه سعودي ها هم شبيه همين برنامه شان است: بمباران حوثي ها تا زماني که آنها براساس شرايط ائتلاف سر ميز مذاکره حاضر شوند.

اين رويکرد فقط موجب تقويت القاعده مي شود که در جريان درگيري ها زمين، سلاح و پول به دست آورده است. همچنين به نظر مي رسد که مبارزين داعش را جذب کرده است. علاوه بر اين حملات باعث تشديد تنش هاي فرقه اي در اين کشور شده است.

حوثي ها فرشته نيستند و حمايت ايران را قبول کرده اند. در حال حاضر حوثي ها تحت فرمان ايران هستند و عربستان سعودي مدعي است که اين مداخله پاسخي به ماجراجويي بيش از اندازه ايران است. اختلافات داخلي اي که از زمان تشکيل جمهوري در يمن وجود داشته است را نمي توان فراموش کرد و در صورتي که حوثي ها سلاحشان را بر زمين بگذارند، بايد به اين مسائل رسيدگي شود.

به تلاش هايي موفق تر و پايدارتر از گفتگوي ملي که توسط سازمان ملل در سال 2013 صورت گرفت، نياز است. براي شروع، هرگونه مذاکرات صلحي نبايد به ميزباني عربستان سعودي باشد، بلکه در کشوري بي طرف همچون عمان مي تواند برگزار شود. انگيزه تمام طرفين چه ايالات متحده يا حوثي ها، عربستان سعودي يا ايران، اين است که دستاوردهاي القاعده و داعش از بين برود. عربستان سعودي و کشورهاي حاشيه خليج فارس همچنين در کمک به يمن براي بازسازي خرابي هاي جنگ و توسعه اقتصاد اين کشور منافع دارند.

کري شايسته تقدير براي راضي کردن سعودي ها براي توقف حملات هوايي شان است. اما وي در نشست اين هفته با اعضاي شوراي همکاري خليج فارس در واشينگتن، وظيفه دشوارتري دارد. براي اطمينان يافتن از اين که اين آتش بس پايدار خواهد ماند، وي بايد عربستان سعودي و شرکايش در خليج فارس را متقاعد کند که ايالات متحده از آنها در قبال ايران حمايت مي کند و هرگونه توافق هسته اي به جاي سرعت بخشيدن به سلطه منطقه اي ايران، مانع از آن خواهد شد.

منبع : ديپلماسي ايراني
نظرات بینندگان