arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۳۷۲۱
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۵ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴

بازتاب فروش 15 هواپيماي مسافربري به ايران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بنا به اذعان کارشناسان و رسانه هاي غربي، ساختار تحريم هاي غرب عليه ايران از هم اکنون شروع به فروپاشي کرده است.

به گزارش جروزالم پست، در حالي که هنوز خبري از وقوع توافق احتمالي آينده ميان ايران و گروه 1+5 نيست، شاهد آن هستيم که نظام تحريم ها عليه جمهوري اسلامي ايران شروع به ريزش کرده است.

بلومبرگ، روز دوشنبه اعلام کرد اخيراً 9 هواپيماي مسافربري دست دوم به ناوگان شرکت هواپيمايي "ماهان اير" ايران پيوسته اند. آمريکا در سال 2011 اين شرکت هواپيمايي را بنا به اتهامات واهي در فهرست تحريم هاي غيرقانوني قرار داده بود.

در سال 2013 نيز زماني که توافق موقت هسته اي در ژنو به امضاي طرفين رسيد، ممنوعيت فروش قطعات يدکي به هواپيماهاي مسافربري ايران برداشته شد.

بنابر اعلام مقامات ايران، آنها فقط زماني به توافق نهايي و جامع با طرف هاي غربي رضايت مي دهند که همه تحريم ها به صورت يکجا از ميان برداشته شوند و به هيچ وجه با لغو تدريجي تحريم ها موافقت نخواهند کرد.

"وندي شرمن"، معاون سياسي وزير خارجه آمريکا و سومين مقام بلندپايۀ آن وزارتخانه با تکيه بر نقش تأثيرگذار ايران در خاورميانه اعم از لبنان، عراق، سوريه و يمن گفته است حتي اگر تا سي اُم ژوئن نيز به توافقي با ايرانيان دست پيدا کنيم، همچنان تحريم هاي ديگري که عليه اين کشور در خصوص مسائل مربوط به حقوق بشر وضع کرده ايم به قوت خود باقي خواهند ماند و آنها همچنان با تحريم روبرو خواهند بود.

"عباس آخوندي"، وزير راه و شهرسازي ايران، اين هفته از تکميل خريد 15 هواپيماي مسافربري از ماه فوريه (بهمن) تا کنون خبر داد که 9 فروند آن تا اواخر هفته گذشته در اختيار خطوط هوايي قرار گرفته اند.

بلومبرگ به نقل از رسانه هاي ايران، ضمن اعلام اينکه اين هواپيماها سابقاً متعلق به شرکت "ويرجين آتلانتيک" بوده اند، از تحويل آنها به شرکت "ماهان اير" خبر داده است.

"امانوئل اتولنگي"، از اعضاي ارشد يکي از نهادهاي معارض با ايران به نام "بنياد دفاع از دموکراسي ها" گفت: "اين مورد نشان مي دهد که پس از اين، ديگر تحريم هاي آمريکا براي بازداشتن شرکت هاي غربي از تجارت با ايران کارساز نيستند."
نظرات بینندگان