arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۳۷۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۵ - ۰۳ اسفند ۱۳۸۹

لاریجانی: در دوره ی هاشمی، برخی تلاش می کردند رييس‌جمهور را بيش از دو دوره نگه دارند

لاریجانی انحلال مجلس را اشتباه دیگر مصدق دانست و افزود : مصدق طایفه خود را به نام آبستراکسیون از مجلس بیرون کشید و دو هفته پس از این اقدام ، کودتای 28 مرداد شکل گرفت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : علي لاريجاني گفت: تظاهرات 25 بهمن با عنوان حمايت از مردم مصر و تونس، تنها بازي‌اي در زمين حريف بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری انتخاب؛ رييس مجلس شوراي اسلامي در دومین همایش ایران و استعمار انگلیس سخنانش با بيان اينكه آمريكا و انگليس در شرايط كنوني به جاي تسلط نظامي، به دنبال تغيير باورها و تاثيرگذاري فرهنگي است، گفت:

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي، با بيان اينكه مشابه‌سازي بين نظام جمهوري اسلامي ايران و برخي كشورهاي ديكتاتوري در سال‌هاي گذشته از سوي آمريكا رخ داده است، گفت: اين موضوع در دوره دوم خرداد به نوعي در ايران باز شد، به گونه‌اي كه برخي مطرح مي‌كردند كه جمهوريت و اسلاميت با يكديگر سازگار نيست. اكنون نيز اين موضوع را در صحنه بين‌المللي مطرح و به آن دامن مي‌زنند و نقش رسانه‌ها در اين زمينه بسيار پراهميت است.

لاريجاني با بيان اينكه انگليس و آمريكا در اين دوران فعاليت‌هايي براي دامن زدن به ملي‌گرايي انجام داده‌اند، گفت: پيش از انقلاب، مصدق پس از ملي شدن صنعت نفت به نوعي با اسلام و روحانيت مقابله كرد و پس از انقلاب نيز ملي‌گرايان بعد از مدتي راه‌شان را از امام(ره) جدا كردند، البته مرحوم بازرگان جزو ملي‌گرايان آشنا با اسلام بود كه بنده در مورد آشنا بودن ايشان با اسلام نيز نقدها و نقطه‌نظراتي دارم. اما با اين وجود امام(ره) در مورد ايشان سخنان بليغ و روشنگري را مطرح كردند.

رييس قوه مقننه با تاكيد بر اينكه ملي‌گرايي عامل تفرقه در دنياي اسلام است، گفت: طبق تئوري امام(ره) اسلام بايد اصل قرار گيرد. از اينرو اين ناسيوناليستي كه در داخل ايران به شكل روستايي مطرح مي‌شود حركتي ارتجاعي است كه با آرمان‌هاي امام(ره) ارتباطي ندارد.

وي با تاكيد بر اينكه امام(ره) و مقام معظم رهبري همواره در طول انقلاب اسلامي بر مردم‌سالاري ديني تاكيد داشته‌اند، گفت: در زمان رياست جمهوري آقاي هاشمي رفسنجاني، عده‌اي براي صحنه‌گرداني با سر و صداي رسانه‌اي مطرح كردند كه مي‌توان با تغيير قانون اساسي رييس‌جمهور را بيش از دو دوره در مسند قدرت نگه داشت كه در آن دوران رهبر معظم انقلاب تاكيد كردند قانون اساسي نبايد در اين مورد تغييري كند.

رييس مجلس شوراي اسلامي، در ادامه با بيان اينكه تغيير روساي جمهور و مجلس به نظام حيات مي‌دهد، گفت: در دوران دوم خرداد حركت‌هايي به وجود آمد و احزاب دولتي به دنبال تداوم حكومت دوم خرداد بودند. اين در حالي است كه هيچگاه احزاب دولتي نقشي در حاكميت ندارند و اين به معناي مرده‌خوري است چون دولت‌ها معلول احزابند و به عبارت ديگر دولت‌ها زاييده احزاب هستند.

رييس فراكسيون اصولگرايان مجلس شوراي اسلامي، افزود: سخن از ناسيوناليسم در ايران كاري عبث است كه نمونه آن تظاهرات 25 بهمن به عنوان حمايت از مصر و تونس بود كه برخي انجام دادند كه ظاهرا بايد اين تظاهرات نتيجه مي‌داد اما در عمل حمايتي از مصر و تونس نبود و تنها به منزله بازي در ميدان حريف بود.

لاريجاني در ادامه با بيان اينكه در شرايط حساس منطقه كشورها به چند قسمت تقسيم شده‌اند، گفت: قسمتي آمريكا و انگليس است كه به دنبال حفظ ديكتاتورهاي وابسته‌اش است. بخش ديگر كشورهاي ديكتاتور مرعوب منطقه هستند كه به دست و پا افتاده تا نوبت به آنها نرسد و بالاخره صهيونيست‌ها كه بشدت از اين وضعيت نگرانند.

وي افزود: در اين بين، تنها ايران بصورت جدي از مردم منطقه و خروش آنها براي برپايي مردم‌سالاري در منطقه دفاع مي‌كند و آن را مهم مي‌داند و معتقد است كه عمر ديكتاتوري‌هاي وابسته سر آمده است.

رييس مجلس شوراي اسلامي همچنين، خاطر نشان كرد: اطلاعات دقيقي داريم كه آمريكايي‌ها از اين موضع ايران عصباني‌اند و به دنبال مسئله‌سازي بخصوص در ميان اقوامند تا مشابه‌سازي كرده و قدرت حمايت ايران از منطقه را كم كنند. اين تئوري آنها عوامانه است چرا كه هيچكدام از اقوام ايراني ابزار دست آمريكا نمي‌شوند.

لاريجاني افزود: آنها مي‌دانند ملت ايران راه خود را يافته و رهبري هوشمندانه انقلاب را هدايت مي‌كنند. با اين وجود به چند عوام ناشي نيازمندند تا با استفاده از رسانه‌هايشان از آن بهره‌گيري كنند. در اين بين بايستي اين شگردها را به جامعه شناساند و به جامعه و مردم نشان داد كه آمريكا و انگليس با چه شگردهايي فرمول‌بندي مي‌كنند.

رييس قوه مقننه، خاطر نشان كرد: آمريكا و انگليس امروز در موضعي منفعل قرار گرفته و دست و پا مي‌زنند. به همين دليل در تلاشند تا روزنه‌اي پيدا كنند. آنها در مصر گفتند كه مي‌خواهند مذاكره كنند كه اين موضوع مورد قبول مردم واقع نشد. در بحرين نيز وليعهد اين كشور پس از حمله نظاميان به مردم اعلام كرد كه اين اشتباهي از سوي دو طرف بوده است. اين در حالي است كه او خود فرمانده ارتش است. حال مي‌گويد كه بايد مذاكره صورت گيرد اما مردمان‌شان اعلام كردند كه دولت بايد سقوط كند و ارتش ميدان را تخليه كند تا آنها به مذاكره تن دهند. اين نوع شرايط منطقه نشان مي‌دهد كه مردم ورزيدگي ذهني دارند.

وي ادامه داد: روشنفكران و نخبگان بايد به اين مسائل منطقه توجه كنند و رخنه‌ها و سوراخ‌هاي نفوذ را به مردم نشان دهند چون دوره‌ تسلط‌هاي مختلف از طريق رخنه‌ها به سر آمده و در اين بين نخبگان جامعه نقش مهمي دارند.

لاريجاني در ادامه افزود: در تئوري استعماري مدرن تسلط نظامي به تسلط فرهنگي، تغيير باورها و فرهنگ‌ها، تجددگرايي و غرب‌گرايي و بزرگ كردن دنياي غرب و همچنين تلاش براي تسلط نداشتن انسان بر نفس‌اش تبديل شده است.

رييس مجلس شوراي اسلامي، همچنين با بيان اينكه ايجاد نحله‌هاي بي‌خاصيت، يك روش انگليسي است، گفت: طبق اسناد بدست آمده انگليسي‌ها در ايجاد برخي از نحله‌هاي صوفيه نفوذ داشتند به گونه‌اي كه آنها تلاش كردند جريان بهائيت و فرقه صوفيه براي مبارزه با روحانيت تلاش كنند. در اين زمينه كتابي به دست بنده رسيد كه فردي ادعاي ارتباط با امام زمان را دارد لذا همه اين كارها براي كنار گذاشتن روحانيت است.

وي با تاكيد بر اينكه هدف امام(ره) از بيان اسلام جواهري بستن اين چنين مغازه‌هايي بود، گفت: ايران با داشتن خواجه نصيرها و مراجع بزرگ، ديگر جايي براي وجود اينگونه افراد با چنين سخن‌هايي ندارد. اين حرف‌ها براي گوشه‌هايي از دهات‌هاي هند است نه ايران به همين دليل بود كه امام(ره) همواره بر توجه به حوزه‌هاي علميه تاكيد داشتند.

لاريجاني همچنين با بيان اينكه انگليسي‌ها به دنبال جايگزيي براي روحانيت بودند، گفت: به همين دليل انگليسي‌ها در برهه‌اي فراماسونري را دنبال مي‌كردند.

رييس قوه مقننه همچنين در ابتداي اين همايش ابراز اميدواري كه اين همايش دستاوردهايي در شناخت استعمارگران بخصوص استعمار پيرانگليس داشته باشد و توشه‌اي براي آينده ايران باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت : ایجاد و تقویت اسلام کم خاصیت یا بی خاصیت بخشی از تئوری آمریکایی ها در استعمار نوین است.
به گزارش خبرگزاری انتخاب؛ علی لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش افزود: در نظریه استعمار نوین ، آمریکا به جای تسلط نظامی چند شاخص دیگر را برجسته کرد که تاثیرگذاری فرهنگی دارد و شاخص ها از یازده سپتامبر شدیدتر شد.

وی گفت : آنان در پی ایجاد اسلام کم یا بی خاصیت بودند همان که امام خمینی (ره) از آن به عنوان اسلام آمریکایی تعبیر فرمودند ، همچنان که بن علی رییس جمهور معزول تونس در برخورد با حجاب اسلامی فشارهایی وارد کرد که کشورهای غربی هم کمتر چنین اقداماتی کرده بودند.

لاریجانی افزود : این مساله در برخی کشورهای دیگر مانند مراکش و حتی سعودی نیز در دستور کار قرار داشت. وی با اشاره به طرح آمریکایی ها برای ایجاد مناقشات و فرسایش منطقه ای اضافه کرد: بر اساس یکی از اسناد منتشره در موسسه واشنگتن چنین توصیه شده بود که با توجه به مشکلات کشورهای حاشیه خلیج فارس با یکدیگر نباید اجازه نزدیکی آنان را داد.

لاریجانی افزود : در این سند همچنین توصیه شده است که این کشورها نباید به هیچ وجه با ایران همکاری بلندمدت داشته باشند . وی ایجاد مناقشه میان شیعه و سنی را از دیگر اهداف آمریکا در منطقه دانست و اضافه کرد : از پشت صحنه این موضوع اطلاع داریم که فشارهای فراوانی در این زمینه وارد کردند . ل

اریجانی اقدام فرسایشی دیگر آمریکایی ها را نوعی مشابه سازی موضوع جهاد و تروریسم دانست. لاریجانی ، ملی گرایی مفرط را موضوع فرسایشی دیگر دانست و افزود : البته انگلیسی ها از زمانی که پایشان به ایران باز شد به این موضوع دامن زدند.

وی در این زمینه به اشتباهات مصدق اشاره کرد و گفت : مصدق به مذهبیون به ویژه آیت الله کاشانی بی مهری کرد و از آنان خواست به خانه هایشان بازگردند و حال آن که کاشانی مردم را در صحنه بسیج کرده بود و مصدق با کمک او سر کار آمد.

لاریجانی انحلال مجلس را اشتباه دیگر مصدق دانست و افزود : مصدق طایفه خود را به نام آبستراکسیون از مجلس بیرون کشید و دو هفته پس از این اقدام ، کودتای 28 مرداد شکل گرفت.

وی گفت : پس از انقلاب اسلامی نیز با این مساله مواجه شدیم و ملی گراهایی بودند که خیلی زود صف خود را از امام خمینی (ره) جدا کردند.

لاریجانی افزود : یکی از اقدامات در دوره پهلوی، مساله عرب زدایی و اصالت دادن به ایران گذشته بود که پس از انقلاب نیز برخی ( ملی گراها ) مطرح کردند و معلوم نیست جنبه عقلایی این موضوع چیست ؟

وی گفت : عده ای در پی اسلام ستیزی بودند اما چون رویشان نمی شد این موضوع را مطرح کنند بیشتر در قالب عرب ستیزی هدف خود را پیگیری می کردند. لاریجانی ملی گرایی را عامل تفرقه در دنیای اسلام دانست و افزود : این درحالی است که امام خمینی (ره) در مصاحبه اش با هیکل ، جنس انقلاب ملت ایران را از جنس اسلام صدر اسلام اعلام فرمودند.

وی تصریح کرد : ملی گرایی نیز که امروز گاهی به شکل روستایی مطرح می شود از همین جنس است و انسان نمی فهمد فایده آن چیست ؟ لاریجانی گفت : بازگشت به تئوری ناسیونالیسم ، ارتجاع است که با آرمان های امام (ره) و شرایط کنونی ما انطباق ندارد.

لاریجانی در پایان خواستار راه اندازی ویکی لیکس ایرانی شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۰ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۷
0
0
همه ی متن و نخوندم ولی با نظر این آقا موافق نیستم و هستم!! عمر تمام دیکتاتورها به سر میاد , چه وابسته چه غیر وابسته
نظرات بینندگان