arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۴۰۱۸
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۷ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴

شرایط دریافت کمک‌هزینه کفن و دفن!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یکی از انواع حمایت‌های سازمان تأمین اجتماعی، پرداخت کمک‌هزینه کفن و دفن به خانواده بیمه‌شدگان متوفی است و هدف از پرداخت این کمک‌هزینه، جبران قسمتی از هزینه‌هایی است که بازماندگان افراد مشمول قانون تأمین اجتماعی برای کفن و دفن آنان متقبل می‌شوند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، بر اساس بند 18 ماده 2 قانون تأمین اجتماعی، کمک‌هزینه کفن و دفن مبلغ مقطوعی است که برای تأمین هزینه‌های مربوط به کفن و دفن بیمه‌شده، در مواردی که خانواده او این امر را به عهده می‌گیرد، به بازماندگان وی پرداخت می‌شود.

بر اساس ضوابط و قوانین تأمین اجتماعی، کمک‌هزینه کفن و دفن علاوه بر بازماندگان بیمه‌شدگان اجباری و اختیاری به بازماندگان بازنشستگان، ازکارافتادگان کلی و مقرری‌بگیران بیمه بیکاری متوفی نیز پرداخت می‌شود.

برقرار بودن ارتباط بیمه‌شده با کارفرمای کارگاه مشمول قانون تأمین اجتماعی، شرط اصلی پرداخت کمک‌هزینه کفن و دفن به بازماندگان بیمه‌شده متوفی است و افرادی که قبل از فوت فاقد ارتباط بیمه‌ای با سازمان تأمین اجتماعی باشند، مشمول دریافت این کمک‌هزینه نیستند.

بر این اساس، بیمه‌شده‌ای که قبل از فوت به عللی مانند بیماری و بارداری به صورت موقت ارتباط کاری با کارفرما نداشته باشد، مشمول دریافت کمک‌هزینه کفن و دفن است.

به منظور مساعدت و با هدف تأمین بخشی از هزینه‌های مربوطه، کمک‌هزینه کفن و دفن بابت فوت همسر در صورت احراز شرایط قانونی صرفا به بیمه‌شده و مستمری‌بگیر اصلی پرداخت می‌شود.

بر اساس این گزارش، کمک‌هزینه مذکور پس از انجام مراحل کفن و دفن متوفی، با ارائه گواهی فوت و دفترچه درمانی بیمه‌شده یا مستمری‌بگیر از سوی شعب سازمان تأمین اجتماعی قابل پرداخت است.
نظرات بینندگان