arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۴۱۱۰
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۰۹ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴

واشنگتن: مذاکره با ايران تنها در مورد برنامه هسته اي است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوي وززارت خارجه آمريکا گفت: مذاکرات هسته اي با ايران تنها بر برنامه هسته اي متمرکز است؛ البته هر از گاهي موضوع هاي ديگري هم مطرح مي شود اما از وجود طرح خاصي براي مطرح کردن اين موضوع اطلاعي ندارم.

پايگاه اينترنتي وزارت خارجه آمريکا، «جف راتکه» سخنگوي اين وزارتخانه روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که «آمريکا از ارسال کمک هاي انسان دوستانه تحت نظارت سازمان ملل به يمن حمايت مي کند و ايران نيز از اين قاعده مستثني نيست.»

راتکه با بيان اين مطلب افزود: «هيچ دليلي براي خارج شدن از سامانه هاي انساني معمول به رسميت شناخته شده بين المللي در جريان آتش بس براي انتقال کمک هاي انساني وجود ندارد.»

راتکه در پاسخ به اين پرسش که آيا آمريکا اين پيام را به طور مستقيم به ايران داده است، گفت: به گمانم موضع ما در اين خصوص کاملا روشن بوده است.

وي در پاسخ به پرسش ديگري که آيا «وندي شرمن» معاون وزير خارجه آمريکا در جريان مذاکرات هسته اي در وين با مقام هاي ايراني درباره مساله يمن بحث مي کند، گفت: همانطور که همواره گفته ايم، مذاکرات هسته اي با ايران بر برنامه هسته اي متمرکز است؛ البته هر از گاهي موضوع هاي ديگري هم مطرح مي شود اما از وجود طرح خاصي براي مطرح کردن اين موضوع اطلاعي ندارم.

در اين هنگام خبرنگار ديگري از سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا پرسيد: آيا شما در اصول با مفهوم ارسال کمک دوجانبه ايران به يمن مخالف هستيد؟

راتکه گفت: منظور شما از کمک دوجانبه چيست؟

خبرنگار افزود: ببينيد؛ در بسياري از مناقشه ها در جهان، آمريکا کمک هايي را از طريق سازمان ملل و نهادهاي امدادي ارسال مي کند اما همچنين دولت آمريکا اقلام و محموله هايي را به طور مستقيم از طريق آژانس کمک رساني آمريکا (USAID) يا سازوکارهاي ديگر ارسال مي کند؛ طبيعي است که ايران هم مي تواند همين کار را انجام دهد و مجبور نيست کمک هاي خود را منحصرا' از طريق سازمان ملل ارسال کند؛ آيا ايران چنين اجباري دارد؟

سخنگوي وزارت خارجه آمريکا در پاسخ به اين پرسش گفت: در اين وضعيت خاص با توجه به خشونت هاي چند هفته گذشته بسيار مهم است که اين وقفه انساني(آتش بس) در جنگ طوري اجرا شود که پايدار باشد و از حمايت همه طرف ها برخوردار باشد؛ به همين دليل گمان مي کنيم که هماهنگ کردن کار از طريق سازمان ملل مهم است.

خبرنگار يادشده که قانع نشده بود، در ادامه پرسيد: اما حرف شما اين نيست که با اقدام ايران براي ارسال محموله هاي کمک(انسان دوستانه) خود مخالف هستيد؟

راتکه گفت: البته نگراني هايي در اين خصوص وجود داشته که محموله هاي منتقل شده به يمن براي همان مقاصد اعلام شده يعني تلاش هاي انساني باشد.

خبرنگار باز هم تاکيد کرد: بنابراين حرف شما اين نيست که کشورها حق ندارند کمک خود را به يمن بفرستند بلکه خواستار دقت و درست بودن کمکها هستيد.

راتکه در اينجا چاره اي جز تائيد استاندارد دوگانه آمريکا درخصوص ارسال کمک هاي انساني نداشت و گفت: نخير؛ حرف ما اين است که در اين مورد خاص تمام کمکها بايد از طريق سازمان ملل هماهنگ شود.

راتکه در پاسخ به پرسش ديگري درخصوص همراهي کشتي حامل کمک هاي ايران توسط ناوهاي جنگي جمهوري اسلامي ايران نيز گفت: ما مخالف اقدامات تحريک آميز هستيم و کمک رساني از طريق مسيرهاي برقرار شده را تشويق مي کنيم.

به گزارش ايرنا، کشتي «ايران شاهد خرمشهر» (کشتي نجات) شامگاه دوشنبه با يک محموله 2 هزار و 500 تني از کمک هاي انسان دوستانه ايران شامل اقلامي از برنج، آرد، تن ماهي، چادر، پتو و دارو به همراه شماري پزشک و کادر درماني و چهار فعال ضد جنگ از اروپا و آمريکا، بندرعباس را به مقصد بندر الحديده يمن ترک کرد.

به گفته کاپيتان اين کشتي، اين شناور قرار است 30 ارديبهشت در بندر الحديده يمن در درياي سرخ پهلو گرفته و کمک هاي مردم ايران را در اين بندر تخليه کند.

جنگنده هاي متجاوز عربستان و ائتلاف عربي - آمريکايي از 49 روز پيش (ششم فروردين) تجاوز ضدانساني خود را به يمن آغاز کرده اند که تاکنون حدود سه هزارو 500 يمني از جمله شمار زيادي از کودکان و زنان کشته شده و هزاران نفر نيز مجروح شد اند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان