arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۴۱۱۴
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۰۹ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴

جاش ارنست: ديپلماسي با ايران يکي از محورهاي نشست کمپ ديويد است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوي کاخ سفيد گفت جلوگيري از دستيابي ايران به تسليحات هسته اي و پيشبرد ديپلماسي با اين کشور، بخشي از مذاکرات آتي در کمپ ديويد خواهد بود.

جاش ارنست سخنگوي کاخ سفيد در آستانه برگزاري نشست کمپ ديويد گفت: هدف اصلي از نشست با اعضاي شوراي همکاري خليج فارس تعميق و نوسازي همکاري امنيتي ميان آمريکا و شرکاي ما در اين شورا است. اين خود بازخوردها و تعابير مختلفي دارد. به طور قطع اين تعميق همکاري به معني گفتگو درباره افزايش همکاريهاي نظامي و اطلاعاتي با اين کشورها شامل حمايت هاي آمريکا از آنها و نيز کمکهايي که اين کشور ها مي توانند به آمريکا ارائه کنند -- خواهد بود. اين کمک ها شامل گفتگوها درباره تجهيزات نظامي و گامهايي است که آمريکا مي تواند در جهت ارائه تجهيزات يا برنامه هاي آموزش نظامي بردارد.

وي ادامه داد: با اين حال مشخص است اين کشورها نگراني هايي درباره امنيت منطقه دارند. آمريکا نيز درباره بي ثباتي در اين منطقه نگراني دارد. بنابراين درباره گفتگو در زمينه منافع امنيتي مشترک مي طلبد اوضاع در يمن، عراق، سوريه و نيز طرح هاي آمريکا براي تضعيف و نابودي داعش بررسي شود. اين بخش مهمي از مناسبات ما با آنها است. جلوگيري از دستيابي ايران به تسليحات هسته اي بخش مهمي از ثبات منطقه است و اينکه رييس جمهور آمريکا چه ديدگاهي درباره جلوگيري از دستيابي ايران به سلاح هسته اي از طريق ديپلماسي دارد، بخشي از اين مذاکرات خواهد بود. اين مسئله به طور قطع به نفع امنيت ملي آمريکا است. همچنين بايد باور کنيم اين به نفع شرکاي ما در شوراي همکاري خليج فارس نيز هست.

ارنست در پاسخ به سئوال خبرنگاري درباره ديدار کري و پوتين گفت: آنچه کري وزير خارجه آمريکا کاملا صريح به مسئولان بلندپايه روسيه منتقل کرد عزم جامعه بين المللي درباره اين مسئله بود که روسيه بايد به تعهدات خود در چارچوب توافقنامه هاي مينسک پايبند باشد و بايد از نفوذ خود بر جدايي طلبان در شرق اوکراين استفاده کند و از آنها بخواهد که به مفاد توافقنامهه مينسک پايبند باشد. ما شاهد آن بوده ايم که روسيه حاکميت اوکراين را بارها نقض کرده است و کري اين پيام را صريحا به مسئولان روسيه اعلام کرد که ما هنوز انتظار داريم اين هنجارهاي اساسي بين المللي را به رسميت بشناسد و علاوه بر پايبندي به توافق مينسک از تلاش ها براي دستيابي به توافق سياسي حمايت کند.
نظرات بینندگان