معاون برنامهریزی و سرمایهگذاری سازمان میراث فرهنگی گفت: نرخ رشد صنعت گردشگری ۲۰ درصد بوده است.
سعید
شیرکوند در کنفرانس بینالمللی فرصتهای سرمایهگذاری در لرستان، افزود:
امروز صنعت گردشگری در دنیا به عنوان یک صنعت شناخته شد که این صنعت در
دنیا نوپا و با صنایع دیگر متفاوت است چون رشد فوقالعادهای دارد،
بهگونهای که هر صنعتی که در حوزه اقتصاد برداشته میشود رشد 5 تا 6 درصدی
دارد اما صنعت گردشگری که حدود 40 سال بوده بهوجود آمده نرخ سود آن 20
درصد است.
وی با بیان اینکه صنعت گردشگری رابطه مستقیم با پیشرفتهای تکنولوژیکی پیدا
میکند، یادآور شد: طی پنجاه سال گذشته درآمد حاصل از صنعت گردشگری از
حدود ۱۰۰ میلیارد دلار به 1200 میلیارد دلار در سال 2014 رسیده است که این
افزایش درآمد جهش فوقالعادهای در این صنعت محسوب میشود.
معاون برنامهریزی و سرمایهگذاری سازمان میراث فرهنگی با انتقاد از اینکه
صنعت گردشگری در ایران صنعت مغفول و رهاشدهای بود، اظهار کرد: البته این
مهم دلایل مختلفی دارد که یکی از این دلالیل این بود که کشور متکی به
درآمدهای نفتی بود و همواره دغدغه ما اقتصاد تک بعدی و نفتی بوده و بر اساس
این مهم توجه به صنعت دیگری نشده است.
شیرکوند تصریح کرد: وقتی دولتی خزانه خود را از محل فروش نفت پر میکند دیگر به فعالیتهای دیگر توجهی ندارد.
وی با بیان اینکه چرا بخش مالیات در کشور ضعیف است و سهم مالیات در خزانه و
هزینه دولت محدود است؟ بیان کرد: دلیل آن این است که ما تنها اقتصاد را به
تامین نفت میدانستیم و گردشگری را بهعنوان یک تفنن و سفر تلقی میکردیم
در حالیکه اگر گردشگری صنعت باشد زیربخشهای خود را نیز راهاندازی
میکند و این خود درآمدزا و اشتغالزا است.
معاون برنامهریزی و سرمایهگذاری سازمان میراث فرهنگی با انتقاد از اینکه
از صنعت گردشگری غافل شدهایم، اضافه کرد: برخی میگویند گردشگری لابد با
ارزشهای فرهنگی، اجتماعی، دینی مغایرت دارد در حالیکه در آموزههای دینی
بر سفرکردن و دیدن عجایب الهی تاکیده شده است.
شیرکوند با بیان اینکه برای رشد و توسعه اقتصادی پایدار یک کشور باید در
ابعاد مختلف سرمایهگذاری کرد، اظهار کرد: در ادبیات اقتصادی دنیای جدید
سرمایهگذاری مهمی که مورد توجه گرفته بحث سرمایه اجتماعی است.
وی افزود: بسیاری از صاحبنظران معتقدند اگر کشوری سرمایه اجتماعی نداشته باشد نمیتواند از بقیه سرمایهها هم بهرهبرداری کند.
معاون برنامهریزی و سرمایهگذاری سازمان میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: منظور
از سرمایه اجتماعی این است که در فضای عمومی اقتصاد کشور شرایطی ایجاد شود
که تمام فعالان اقتصادی نسبت به فعالیتی که میخواهند انجام دهند اعتماد و
اطمینان لازم را پیدا کنند.
شیرکوند گفت: چنانچه سیستم بانکی و سایر ارگانها برسرراه سرمایهگذاری
مشکل ایجاد کنند این نشان میدهد که سرمایه اجتماعی وجود ندارد اگرچه منطقه
از پتانسیلها و توانمندیهای خوبی برخوردار باشد.
انتهای پیام