پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : برخی منابع خبری عربی و غربی امروز (جمعه) در قالب جریان سازی کاذب خبری مدعی شدند «نیروی دریایی ایران دیروز پنجشنبه پس از بی توجهی یک شناور یا کشتی با پرچم سنگاپور به هشدارها، به سوی آن شلیک کرده» و سپس این کشتی در بندر جبل علی امارات عربی متحده پهلو گرفته است.
به گزارش ایرنا، شبکه ی خبری العربیه وابسته به عربستان سعودی، خبرگزاری رویترز و هم چنین رادیو فردا شامگاه پنجشنبه و امروز جمعه در خبرهایی هماهنگ، جهت دار و با ارایه اطلاعات و اخباری بدون سند، گزارش کردند «کشتی یادشده ناگزیر شده به سمت آب های امارات متحده عربی برود».
این خط خبری در حالی پیگیری و پررنگ می شود که همین کشتی شرکت نروژی با پرچم سنگاپور روزهای نخست فروردین ماه گذشته باعث وارد آمدن صدمه به یک دکل نفتی ایران شده بود.
در این ارتباط مدیر کنسرسیوم فاز ١٣ پارس جنوبی با بیان درست واقعیت ِ ماجرا، از کشورهای همسایه ی ایران در جنوب خلیج فارس خواست برای توقیف و تحویل شناور متخلف سنگاپوری با تهران همکاری کنند.
«حبیب جدیدی» روز جمعه در گفت و گو با «شانا» با اشاره به این که شناور سنگاپوری آلپاین اترنیتی متعلق به شرکت نروژی ترنس پترول پیش از پرداخت خسارت، قصد خروج از آب های منطقه را داشته است، افزود: از کشورهای همسایه منطقه می خواهیم با توجه به توافقنامه Rompi نسبت به توقیف و تحویل شناور یاد شده، همکاری لازم را انجام دهند.
وی با بیان این که شرکت نروژی به جای کمک به جلوگیری از خطرهای زیست محیطی ناشی از حادثه برخورد شناور سنگاپوری با جکت مستقر روی سکوی ١٣A، متأسفانه زمان را از دست داده است، گفت: از طریق محاکم قضایی جمهوری اسلامی ایران برای دریافت خسارت وارد شده، اقدام کرده ایم.
شناور این شرکت نروژی با پرچم سنگاپور حامل سوخت که از بندر بحرین حرکت کرده بود، ساعت سه بامداد روز دوم فروردین ماه 1394 خورشیدی، با انحراف ٢٥ تا ٣٠ مایلی از مسیر خود به سکوی ١٣A پارس جنوبی برخورد کرد.
جدیدی با بیان این که موقعیت این سکو به مبادی ذی ربط اعلام و در نقشه های بین الملل ثبت شده است و در طول چهار سال گذشته هشت حلقه چاه توسط آن حفاری شده بود، افزود: علاوه بر آن تأسیسات این سکو ١٠ متر بالاتر از سطح آب قرار داشته و چراغ ها و علایم هشدار دهنده آن هم فعال بوده است.
وی گفت: به اذعان وکیل شرکت نروژی، هدایت کنندگان شناور خطر برخورد با سکوی نفتی را به کاپیتان اعلام کرده بودند، اما سهل انگاری، بی اعتنایی و بی توجهی کاپیتان سبب بروز این حادثه شده است.
مدیر کنسرسیوم فاز ١٣ پارس جنوبی تصریح کرد: در این حادثه مبلغ ٣٠٠ میلیون دلار خسارت به سکوی ١٣A وارد شده که پس از پیگیری ها و مذاکرات انجام شده با وکیل شرکت نروژی موارد به بیمه کشتی نمایندگان و مالک آن اعلام شده است، اما تا کنون هیچ اقدامی برای جبران خسارت وارده صورت نگرفته است.
جدیدی یادآور شد: این تصادف وضع خطرناکی را برای چاه های این سکو که به مخزن گاز رسیده اند، فراهم آورده است که چنانچه به سرعت اصلاح نشود تأسیسات سرچاهی آسیب می بینند و اگر به هر علتی گاز از چاه ها خارج نشود، سبب خطرهای ناگوار و آلودگی دریا می شود.