arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۴۵۵۶
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۳ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴

تلاش آمريکا براي تجزيه عراق در برابر ديدگان اعراب

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

هدف واشنگتن کاملا روشن است، نابودي عراق به مثابه يک قدرت عربي که مي تواند با هيمنه و قدرت اسرائيل مبارزه کند و سرنوشت ديگري مغاير با آن چه امريکا و صهيونيست ها مي خواهند، به وجود آورد!

به گزارش ديپلماسي ايراني، به جاي اين که واشنگتن برخي اشتباهات کشنده خود را در عراق تصحيح کند، اکنون مي رود تا اشتباهي بسيار خطرناک را مرتکب شود، پافشاري اش به مسلح کردن پيشمرگ هاي کرد تا تمهيداتي فراهم شود که واشنگتن بتواند کردستان عراق را مستقل اعلام کند، اشتباهي غير قابل بازگشت است!

جنگ امريکا عليه عراق اين کشور را به همراه ارتش و امنيت و حکومت و همه ابزارهاي دولت مرکزي در بغداد نابود کرد تا به اين ترتيب عراق به صحنه اي براي شورش و آشوبي بدل شود که از ابتداي حمله امريکا به اين کشور تا کنون جان نزديک به يک ميليون نفر، مطابق با ارزيابي هاي جامعه محترم امريکايي!، گرفته شود.

 به رغم اين که واشنگتن وعده داده بود که حکومتي واحد در عراق به روي کار آورد که حقوق سنيان و شيعيان و کردها در يک دولت يکپارچه به رسميت شناخته شود و همگي به طور مساوي از حقوق شهروندي برخوردار باشند، ايالات متحده به شکل بي سابقه اي به سمت يکي از طوايف عراق متمايل شد تا بي طرفي اش در اين کشور کاملا از بين برود! اين تظاهر به دوستي به طايفه اي خاص سبب شد وجهه عربي عراق کاملا نابود شود و کاري کند رسما بعد از خروج نيروهاي امريکايي از عراق اين کشور به طور کامل به کنترل ايران در آيد! هدف واشنگتن کاملا روشن است، نابودي عراق به مثابه يک قدرت عربي که مي تواند با هيمنه و قدرت اسرائيل مبارزه کند و سرنوشت ديگري مغاير با آن چه امريکا و صهيونيست ها مي خواهند، به وجود آورد!

با کمال تاسف اکنون نيز واشنگتن گامي ديگر برداشته و با جسارت بيشتر مي خواهد کردستان را بي توجه به دولت مرکزي در بغداد مسلح کند و براي آن سلاح بفرستد، اصلا هم مخفي نمي کند که مي خواهد کشور مستقل کردستان را به رسميت بشناسد، براي اين که در اين صورت مي تواند دو پايگاه بزرگ نظامي خود در شمال عراق را با موافقت کردها به اجاره خود در آورد، مساله اي که مي تواند بيش از پيش تجزيه و فروپاشي عراق را سرعت ببخشيد به خصوص که واشنگتن مانعي نمي بيند مطابق با همين رويه عشاير سني در استان هاي ديالي و صلاح الدين و رمادي را به دور از اراده دولت مرکزي در بغداد مسلح کند.

نمي توانم بفهمم دليل اقدام به اين کار در اين برهه زماني خطرناک آن هم قبل از آن که شهر موصل از کنترل داعش آزاد شود، براي چيست. اين صحيح است که پيشمرگ در صورت دستيابي به سلاح هاي امريکايي قدرتمندتر خواهد شد، اما هم زمان عراق شمال کردنشين خود را هم از دست خواهد داد، و حتي شايد به سه کشور کوچک تقسيم شود، کشوري شيعي در جنوب، ديگري عشاير سني در وسط که از همه فقيرتر و کم درآمدتر خواهد بود و سوم کشور کردي در شمال!

مي توانيم حدس بزنيم که جزئي از مسئوليت اين سرنوشت شوم بر دوش شيعيان عراق خواهد بود که امريکايي ها مي خواهند اراده خود و صهيونيست ها را بدون مشورت و جلب نظرشان بر آنها تحميل کنند، شايد به همين دليل است که مرجع عالي شيعيان عراق، آيت الله سيد علي سيستاني جدايي کردستان از عراق به عنوان يک کشور را رد مي کند کما اين که اياد علاوي، معاون رئيس جمهوري عراق نيز اتخاذ چنين رويکردي را در قبال عشاير سني در مرکز عراق رد کرده است. متاسفانه اعرابي که تا بيخ در مشکلات يمن خود را غرق کرده اند، چاره اي جز پذيرفتن واقعيت جديد را ندارند و مجبورند نظاره گر فروپاشي عراق در برابر ديدگان خود باشند.

نظرات بینندگان