arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۴۹۱
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۰۲ - ۰۵ اسفند ۱۳۸۹
گزارش "انتخاب" از تحولات لیبی (7)

لیبی غرق در خون / شرق لیبی آزاد شد/ شایعه فرار دختر قذافی به مالت و عدم مجوز فرود هواپیمایش/دختر قذافی: دروغ است

منابع دیوان بین المللی کیفری چهارشنبه شب از ادامه کشتار وسیع مردم در لیبی توسط نیروهای نظامی رژیم قذافی خبر دادند و آمار 10 هزار شهید در روزهای گذشته را مطرح کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رویترز در خبری کوتاه گزارش داد: شرق لیبی آزاد شد.

به گزارش انتخاب؛ این خبرگزاری به نقل از منابع خود افزود: مردم در حال جشن و پایکوبی در شرق لیبی هستند.

به نوشته ی رویترز، در حالی  شرق کشور لیبی آزاد شده که معمر قذافی قول داده بود برای درهم شکستن شورش، حتی خانه به خانه معترضان را دستگیر کند!

دختر قذافي شايعه فرار به خارج را تکذيب کرد

دختر معمر قذافی، با تکذیب برخی شایعات درباره فرار به مالت تاکید کرد، من به مردم مقاوم و پایدار لیبی می گویم که مقاوم و پایدار ایستاده ام.

عایشه قذافی در گفتگو با تلویزیون رسمی لیبی درباره انتشار برخی خبرها درباره رفتنش به مالت گفت: من این شبکه های مزدور و خائن را نگاه نمی کنم.فقط شبکه های بزرگ مردمی را نگاه می کنم. با تماس های زیاد دوستان از خارج مواجه شدم که این خبر را از من اعلام کردند.

وی افزود: من به مردم لیبی که مرا دوست دارند و من نیز دوستشان دارم، می گویم که در برابر این خانه پایدار و مقاوم، پایدار ایستاده ام.

دختر قذافی در پایان گفت: این برای مردم لیبی میزان دروغگو بودن این خبرها را در انتشار خبرها نشان می دهد.

لیبی همچنان، حمام خون است

منابع دیوان بین المللی کیفری چهارشنبه شب از ادامه کشتار وسیع مردم در لیبی توسط نیروهای نظامی رژیم قذافی خبر دادند و آمار 10 هزار شهید در روزهای گذشته را مطرح کردند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری انتخاب به نقل از شبکه العالم ، اخبار منتشر شده در این ارتباط به نقل از یک عضو دیوان بین المللی کیفری حاکیست تنها درشهر بنغازی دست کم دو هزار نفر به قتل رسیده اند.

معمر قذافی سه شنبه شب با مردم انقلابی لیبی اتمام حجت کرد و گفت که در صورت ادامه اعتراض ها به سرکوبی شدید روی خواهد آورد.

پیش از سخنرانی معمر قذافی گزارش های خبری حاکی از به شهادت رسیدن دست کم 2 هزار نفر در جریان سرکوب ها منتشر شده بود ؛ اما در نخستین ساعات روز چهارشنبه ابتدا آمار 5 هزار شهیدو چهارشنبه شب آمار 10 هزار نفر منتشر شد.

یک فعال سیاسی لیبی در گفتگو با شبکه خبری العالم با اشاره به سخنرانی تلویزیونی معمر قذافی دیکتاتور لیبی و تهدید به جنگیدن با تظاهرکنندگان، در باره احتمال بروز کشتارهای هولناک توسط رژیم حاکم هشدار داد.

حسن ابوالقاسم از نیروهای مسلح لیبی خواست به مردم بپیوندند و از سلاح های برای دفاع از مردم در برابر سرکوب رژیم و مزدوران آن استفاده کنند.

 درهمین حال یک فعال سیاسی لیبیایی با اشاره به سخنرانی تلویزیونی تهدید آمیز سه شنبه شب دیکتاتور لیبی گفت:پیش بینی می شود که رژیم دیکتاتوری معمر قذافی علیه مردم و انقلابیون در شهر بنغازی از سلاح های میکروبی و شیمیایی استفاده کند.

 "اشرف القره بولی" درگفتگو با شبکه العالم اظهار داشت: سخنان قذافی تهدیدی آشکار بود مبنی بر این که با عنوان مبارزه با القاعده و اسلام گراها مرتکب کشتارهای فجیع تر از کشتار کنونی، خواهد شد.

 وی گفت: پیش بینی می شود که این رژیم از سلاح های شیمایی و میکروبی علیه انقلابیون در شهر بنغازی دومین شهر بزرگ لیبی که هم اکنون در تصرف مردم است؛ استفاده کند.

شهر بزرگ بندری بنغازی و چند شهر دیگر لیبی روزهای گذشته و امروز ( چهارشنبه )به دست نیروهای انقلابی افتاد و برخی گزارش ها حاکیست که معمر قذافی اکنون تنها بر بخش کوچکی از طرابلس تسلط دارد که با استفاده از نیروهای نظامی به شدت از آن حفاظت می کند.

مالت به هواپيماي حامل دختر قذافي اجازه فرود نداد

منابع فرودگاهی گفتند فرودگاه بین‌المللی مالت به یک هواپیمای لیبیایی اجازه فرود نداده است. این هواپیمای لیبیایی بدون اعلام قبلی به مالت پرواز کرد و هنگامیکه درخواست فرود کرد، اجازه فرود به آن داده نشد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری انتخاب به نقل از رویترز، این هواپیما پس از 20 دقیقه چرخ زدن در آسمان تصمیم گرفت به لیبی بازگردد.

منابع فرودگاهی گفتند که مشخص نیست چه کسی در این هواپیما بوده است، اما گزارشها حاکی است که این هواپیما حامل دختر معمر قذافی بوده است.

به محض نزدیک شدن این هواپیما به فرودگاه، سربازان مالتی در حال ورود به فرودگاه مشاهده شدند.

سربازان ارتش جزیره مالت همچنان در حال حفاظت از دو جنگنده لیبیایی میراژ اف-1 هستند که خلبانان آنها روز دوشنبه به مالت پناهنده شدند.

این خلبانان می‌گویند که به آنها دستور داده شده بوده که تظاهرکنندگان ضد دولتی را در بنغازی بمباران کنند.

این دو خلبان که هر دو سرهنگ هستند در بازداشت بسر می‌برند و یکی از آنها درخواست پناهندگی سیاسی کرده است.

لبنان هم اجازه نداد!

شبکه تلویزیونی العربیه لحظاتی پیش در خبری فوری به نقل از وزیر راه و ترابری لبنان اعلام کرد، به یک فروند هواپیمایی لیبیایی برای فرود در این کشور اجازه فرود داده نشده است .

منابع مطلع، در این هواپیما دختر قذافی بوده است.

هيچ کشوري پذيراي قذافي نيست

مخالف رژیم قذافی در لندن با بیان اینکه فشارهای داخلی و خارجی علیه قذافی روز به روز در حال افزایش خواهد بود، گفت: امروز در جهان هیچ کشوری آماده پذیرفتن قذافی نیست «عاشوی الشامس» در گفتگو با شبکه تلویزیونی العربیه گفت: پیش بینی می شود طی روزهای آینده فشارهای داخلی و خارجی علیه قذافی که هم اکنون در مساحتی حدود شش کیلومتر در طرابلس در محاصره قرار دارد؛ افزایش یاید.

شکی نیست که اطرافیان وی با یکدیگر اختلاف پیدا کرده اند. وی گفت: اگر پرسیده شود که آیا قذافی دوباره در لیبی حاکم خواهد بود، باید گفت که این یک توهم و غیر ممکن است. عاشور درباره موضع غرب درباره تحولات لیبی گفت: همه کشورهای حوزه دریای مدیترانه موضع قدرتمندی اتخاذ کردند.نزدیک ترین متحدان قذافی از او روی برگرداندند.

وزیر امور خارجه اسپانیا در این خصوص سخنان محکمی ایراد کرد و گفت، قذافی مشروعیتش را از دست داده است.

قذافی انتظار نداشت آنها درباره او چنین موضعی اتخاذ کنند. وی گفت: امروز در جهان هیچ کشوری آماده پذیرفتن قذافی نیست.ما بر این باوریم که قذافی روز به روز در حال تضعیف است و دایره محاصره علیه او در حال تنگ تر شدن است.
نظرات بینندگان