پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : به گزارش انتخاب، بر کسی پوشیده نیست که مدیران
بزرگ میتوانند شرکتهای بزرگتر را به وجود آوردند. نایک که امروزه به
عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان پوشاک و تجهیزات ورزشی در جهان
شناخته میشود، در اصل در سال ۱۹۶۲ توسط Bill Bowerman و Philip Knight
تحت نام Blue Ribbon Sport در ایالاتمتحده امریکا تأسیس شد. هدف از تأسیس
این شرکت توسط باورمن و نایت وارد کردن کفشهای ورزشی ارزان قیمت از ژاپن
به آمریکا بود، اما این برند هم اکنون به یکی از معتبرترینها در بین
همنوعان خود شناخته میشود.
در سال ۱۹۷۶، استیو جابز به همراه دوستش
استیو وزنیاک، شرکت اپل را تأسیس کردند. اولین رایانهٔ شخصیای که شرکت
اپل به بازار معرفی کرد، اپل I نام داشت. در سال ۱۹۸۵ طی یک اختلاف
مدیریتی، جابز اپل را ترک و در همان سال شرکت نکست را تأسیس کرد. در سال
۱۹۹۶ شرکت اپل، شرکت نکست را به مبلغ ۴۲۹ میلیون دلار خرید. طی این معامله
استیو جابز، مجدداً به اپل بازگشت. جاوبز در سال ۲۰۱۱ به دلیل رنج بردن از
سرطان لوزالمعده از ریاست این شرکت کنارهگیری کرد و به جای آن "تیم کوک ”
ریاست اپل را بر عهده گرفته است.
با این حال برند اپل کماکان اعتبار
خود را در سرتاسر دنیا حفظ کرده و هنوز هم بر آرمانهای مؤسس خود استوار
است. به گزارش منتشر شده توسط موسسه آماری فروبس، برند اپل هم اکنون حدود
۱۴۵.۳ میلیارد دلار ارزش دارد که نسبت به سال گذشته حدود ۱۷ درصد با
ارزشتر شده است. بر این اساس اپل برای پنجمین سال متوالی با ارزشترین
شرکت حال حاضر دنیا شناخته میشود، این در حالیست که مجموع داراییهای این
شرکت برای دومین سال پیدرپی نیز از مجموع ارزش دومین و سومین برند این
لیست هم بیشتر است.
بر این اساس ساکنین کوپرتینو در سه ماه پایانی
سال گذشته توانستهاند حدود ۷۴.۸ میلیون آیفون در بازارهای جهانی به فروش
رسانند که حدود ۴۹ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است. این
اولین دوره سهماهه مالیست که اپل توانسته پس از سال ۲۰۱۱ بیشتر از سامسونگ
گوشی هوشمند به بازار عرضه کند. این شرکت در طول مدت مذکور توانسته سودی
معادل ۱۸ میلیارد دلار را به دست آورد. این رقم بزرگترین سوددهی یک شرکت
در طی یک دورهی سهماهه، در طول تاریخ محسوب میشود. سوددهی شرکت اپل بیش
از همه مرهون موفقیت فروش آیفون شش است.
سامسونگ در سال گذشته تنها ۴
میلیارد دلار از سود فروش محصولات خود را به تبلیغات برای آنها اختصاص
داده است، این در حالیست که برند شناخته شده اپل یک سوم این رقم یعنی معادل
۱.۲ میلیارد دلار را صرف هزینههای بازاریابی و تبلیغات محصولات خود کرده
است. این شرکت کماکان مشتاق است فناوریهای نوین را از طریق فروشگاه مرکزی
خود واقع در خیابان Madison به علاقهمندان معرفی کند.
ساکنین
کوپرتینو حدود ۱۵ سال پیش محصولاتی همچون آیفون، آی پد، آیپاد و آیتونز را
معرفی کردند، اما هدف جدید این شرکت تمرکز بر روی ساعت هوشمند خود یا همان
اپل واچ است. تحلیل گران اقتصادی پیشبینی کردهاند که در اولین سال عرضه
رسمی اپل واچ حدود ۱۵ میلیون نسخه از این محصول به فروش خواهد رسید. Piper
Jaffrey نیز معتقد است که اپل واچ تا سال ۲۰۱۷ خواهد توانست ۱۰ درصد از کل
درآمد اپل را تأمین نماید. این پیشبینیها کمی خوشبینانه به نظر میآید،
با این حال سابقه درخشان اپل در قسمت بازاریابی و کیفیت محصولات این شرکت
میتواند آنها را به واقعیت نزدیک کند.
و اما مایکروسافت که این
روزها سرگرم آمادهسازی پلتفرم یک پارچه خود تحت عنوان ویندوز ۱۰ است هم در
رتبه دوم باارزشترین برندهای جهان در سال ۲۰۱۵ قرار گرفته است. ارزش این
برند نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشته و به ۶۹.۳ میلیارد دلار
رسیده است. این موفقت به لطف استراتژی سومین مدیرعامل این شرکت یعنی ساتیا
نادلا به دست آمده؛ البته وی قصد دارد به صورت ناگهانی ارزش برند
مایکروسافت را به بیش از ۹۴ میلیارد دلار افزایش دهد.
ساکنین ردموند
در سال گذشته پیشنهادهای دلبرانه ای برای بازگشت توسعهدهندگان به منظور
عرضه برنامههای خود برای نسخه موبایلی ویندوز ۱۰ ارائه کردهاند. از طرفی
مایکروسافت با معرفی هدست HoloLens به دنیای واقعیت مجازی و هولوگرافیک پای
نهاده است. هولوگرافیک را باید بستری خواند که با هولولنز ترکیب شده و
دنیای واقعی را با دنیای مجازی پیوند میدهد.
این شرکت در یک سال
گذشته با فروش محصولات سختافزاری و نرمافزاری خود توانست حدود ۱۱ میلیارد
دلار سود به دست آورد. این در حالیست که طی اطلاعات معتبر، آخرین نسخه از
سیستمعامل این شرکت یعنی ویندوز ۱۰ نیز تابستان پیش رو از راه خواهد رسید
که پیشبینی میشود با توجه به نسخههای پیشنمایش و بهروزرسانیهای
پیدرپی، استقبال بسیار خوبی از آن صورت گیرد. مایکروسافت پیشبینی میکند
در سال ۲۰۱۸، حدود یک میلیارد دستگاه فعال مبتنی بر ویندوز ۱۰ در بازار
وجود داشته باشد.
این شرکت قصد دارد صرفاً از یک تولیدکننده
نرمافزاری، به وزنهای فعال در دیگر قسمتهای بازار فناوری مبدل شود. بر
همین اساس به گفته Keller، کاربران این شرکت خواهان اوج گرفتن مجدد برند
مایکروسافت در تمامی عرصهها هستند.