arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۵۰۵۱
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۸ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴

مهاجران افغان در سال های پایانی حضور خود در ایران قرار دارند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر امورمهاجرین و عودت کنندگان جمهوری اسلامی افغانستان گفت: حضور مهاجرین افغان در جمهوری اسلامی ایران طولانی نخواهد بود و مهاجران ما در سال های پایانی حضور خود در ایران قرار دارند.

به گزارش ایرنا، سید حسین عالمی بلخی روز دوشنبه بعد از دیدار با عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در جمع خبرنگاران ابراز امیدواری کرد که ملت بزرگ ایران که بیش از سه دهه مهماندار مهاجران افغان بودند در سال های آخر این حضور، مهمانداریشان را کامل کنند.

وی خاطرنشان کرد: به طور قطع، شاهد روزی خواهیم بود که همه اتباع کشورمان در سرزمین خودشان زندگی کنند.

این مقام افغان در ادامه ضمن تشکر از مهمان نوازی وزیر کشور ایران، گفت : از جمهوری اسلامی و ملت بزرگ ایران که بیش از سه دهه مهماندار مهاجران ما بودند ، قدردانی می کنم.

عالمی بلخی افزود: در سفر قبلی رییس جمهوری افغانستان به ایران توافق کردیم کمیته های مشترکی را در زمینه های اقتصادی، امنیتی، قضایی و امور مهاجران فعال کنیم.

وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان جمهوری اسلامی افغانستان ادامه داد: در مجموع ، ما تصمیم داریم که طرح های مشترکی را در همه عرصه های مورد علاقه ایران و افغانستان تهیه کنیم و در دو ماه آینده این طرح ها نهایی شود تا بتوانیم در بخش های مختلف به عنوان دو کشور دوست و همسایه که بیش از هر کشور دیگری در منطقه مشترکات داریم ، با یکدیگر همکاری کنیم.

وی گفت: در کمیته امور مهاجرت به پرونده کسانی که در جمهوری اسلامی ایران دارای کارت هستند و همچنین کسانی که غیرقانونی زندگی می کنند رسیدگی می شود.

عالمی بلخی یادآور شد: کسانی که در ایران به صورت غیرقانونی حضور دارند، ابتدا باید حضورشان قانونمند شود و ما و جمهوری اسلامی ایران بدانیم که این افراد غیر مجاز چند نفر هستند.

وی ادامه داد: به طور طبیعی آنچه که برای ما اولویت دارد این است که همه مردمان ما در سرزمین خودشان زندگی کنند.

این مقام افغان خاطرنشان کرد: دولت وحدت ملی در افغانستان بازگرداندن مهاجرین را در اولویت های ملی خود قرار داده است و روی این موضوع بطور اساسی کار می کنیم .

عالمی بلخی با بیان این که طرح های متعددی در این مورد در دست داریم گفت: مشوق هایی مانند اسکان، اشتغال و مشوق های دیگری برای بازگرداندن مهاجرین به کشور در نظر گرفته شده است و این موضوع را امروز با آقای رحمانی فضلی وزیر کشور ایران به طور جدی مورد گفت و گو قرار دادیم که به مرحله اجرایی برسد.

وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان جمهوری اسلامی افغانستان افزود: مساله حضور مهاجرین در ایران را موضوع و مشکل مربوط به هر دو کشور ایران و افغانستان می دانیم؛ بنابراین برای حل آن هم هر دو کشور باید با هم به تفاهم و راه حل مشترک برسند.
نظرات بینندگان