پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خودروسازان معتبر جهاني براي حفظ ارزش برند خود و توسعه آن و در راستاي مسووليت هاي اجتماعي در ورزش حرفه اي و قهرماني سرمايه گذاري مي كنند.
در دنياي امروز براي اين كه برند شما سرآمد شود و تصويري خوب در اذهان نقش ببندد، حمايت از مسابقات ورزشي به ويژه فوتبال گزينه مناسبي است.
خودروسازان معتبر جهاني به دليل تعداد بالاي تماشاچيان رويداد هاي ورزشي و بهره مندي از حس مثبت مخاطبان نسبت به حامي تيم هاي مورد علاقه خود به تاسيس يا حمايت از تيم هاي ورزشي اقدام مي كنند.
درتازه ترين فهرست با ارزش ترين برندهاي جهان كه توسط موسسه «ميلوارد براون» منتشر شده، شركت تويوتا براي هفتمين بار در 9 سال گذشته با ارزش ترين برند خودروي جهان معرفي شد. پس از تويوتا برند ب ام و، بنز، هوندا، فورد و نيسان قرار دارند.
شركت تويوتای ژاپن در سال 2013 ميلادي به ميزان 226 ميليون دلار صرف حمايت هاي مالي در راستاي مسووليت هاي اجتماعي خود كرده كه بخش عمده آن به ورزش اختصاص داشته است.
شركت تويوتا اصلي ترين حامي مالي تويوتا سنتر در ايالت تگزاس آمريكاست. تويوتا به نوعي مالك ورزشگاه (تويوتا سنتر) است كه اين وزشگاه به بازي هاي هاكي روي يخ و بسكتبال اختصاص دارد. همچنين اين شركت حامي مالي ليگ فوتبال استراليا نيز بوده است.
براساس اين گزارش، شركت جنرال موتورز آمريكا در سال 2013 به مبلغ 226 ميليون دلار صرف حمايت مالي از ورزش هاي حرفه اي كرده است. شركت ب ام و نيز حمايت مالي از تيم فوتبال اينتراخت فرانكفورت در آلمان را به عهده دارد.
شركت هيوندای كه درجايگاه سوم با ارزش ترين برند درجهان قرار دارد، مالك باشگاه حرفه اي فوتبال جو نبوك هيونداي موتورز است. تيم فوتبال اين باشگاه به تورنومنت منطقه اي از جمله مسابقات شرق آسيا راه يافته است.
دراين گزارش آمده است، شركت فولكس واگن درسال 2013 ميلادي 220 ميليون دلار صرف حمايت مالي از تيم هاي ورزشي كرده است، اين درحالي است كه شركت پژو مالك باشگاه تيم فوتبال سوشو است. تيم فوتبال سوشو درليگ دو فرانسه بازي مي كند. اين باشگاه درسال 1982 توسط «ژان پير پژو» مدير عامل وقت پژو تاسيس شد.
همچنين شركت خودروسازي فيات درسال 2012 براي سه فصل به مبلغ 35 ميليون يورو از تيم يونتوس حمايت مالي كرد. تيم يونتوس در دهه 20 ميلادي متعلق به شركت فيات بود.
اين تيم 2. 11 ميليون طرفدار در ايتاليا و بيش از سه برابر آن طرفدار در سطح اروپا دارد. تخمين زده مي شود كه تبليغ فيات روي پیراهن تيم يوونتوس را حدود 300 ميليون نفر در سراسر دنيا ديده باشند.
اين درحالي است كه اين اقدام شركت خودرو سازي فيات اثري بيش تر از 35 ميليون يورو دريك كمپين تبليغاتي تلويزيوني و راديويي داشته است.
براساس اين گزارش، شركت خودروسازي چيني جيلي كه تحت گروه هولدينگ ژجيا نگ فعاليت دارد، در سال 2001 بخشي از سهام باشگاه فوتبال گوانگ ژو اورگرند كه در سوپر ليگ فوتبال چين بازي مي كند را خريداري كرد.
با توجه به موارد مطرح شده در بالا، پرسپولیس و استقلال به عنوان دو باشگاه بزرگ و مردمی سال هاست از لحاظ نداشتن بودجه ثابت رنج می برند. این دو باشگاه بسته به قدرت لابی مسوولان خود شرایط متفاوتی دارند. این دو گاهی در ابرها و گاهی در جاده های سنگلاخ به سر می برند که البته بیش تر در شکل دوم آن هستند. در این میان اما آن چه فریاد هواداران را به آسمان برده بی سر و سامانی است.
سوال این است به راستی چرا پرسپولیس و استقلال سامان نمی یابند؟ شاید بهترین و راحت ترین راه همانی باشد که مهدی تاج اعلام کرد. خودروسازان باید آستین همت بالا بزنند و پرسپولیس و استقلال را بخرند. سال هاست دو خودروساز بزرگ ایران در زمینه ورزش قهرمانی در رشته های مختلف فعال هستند. باشگاه های این دو خودروساز با وجود موفقیت های نسبی که در برخی رشته ها داشته اند در نکته ای اساسی به شدت عقب مانده اند. این دو خودروساز بزرگ در حالی تیم های خود را راهی میدان می کنند که در کنار آن ها اثر چندانی از هوادار نیست.
سوال این جاست چرا متولیان خودروسازی که حضور در ورزش را به نوعی تبلیغ برای محصولات خود فرض می کنند به این نکته اساسی توجه ندارند؟
این دو کارخانه بزرگ با خرید دو باشگاه مردمی سرمایه خود را در مسیر مورد علاقه مردم هزینه می کنند و خیلی سریع می توانند با برنامه ریزی مناسب و تلفیق دو نام بزرگ با صنایع خودروسازی نه تنها در ایران بلکه در سطح جهانی گام های بزرگی بردارند.
چنین رویه ای سال هاست در جهان رخ می دهد و نام های بزرگ در صنعت از خودروسازی گرفته تا هر تولید دیگری با حمایت مالی خود از یک باشگاه بازی برد- برد را برگزار می کنند.