arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۵۲۳۵
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۷ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴

ژنرال عربستاني: دست‌ ما براي دوستي با اسرائيل دراز است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 رئيس مرکز پژوهش‌هاي استراتژيک جده در گفت‌وگو با روزنامه عبري يديعوت آحارونوت، از نخست‌وزير رژيم صهيونيستي دعوت کرد با طرح صلح عربستان موافقت کند.

انور عشقي، رئيس مرکز پژوهش‌هاي استراتژيک جده در گفت‌وگوي اختصاصي با روزنامه عبري يديعوت آحارونوت گفت: طرح صلح عربستان که در نشست بيروت در سال 2002 تصويب شد، هنوز قابل اجراست و با تغيير پادشاه عربستان، شرايط تغيير نکرده است و اين طرح از سوي سلمان بن عبدالعزيز، پادشاه کشور و مشاوران برجسته وي مورد تاييد است.

اين پژوهشگر عربستاني با اشاره به اينکه طرح صلح ديگري وجود ندارد، گفت: وقت آن رسيده که اسرائيل هم اين طرح را بپذيرد.

اين روزنامه عبري نوشت: انور عشقي، ژنرال سابق ارتش عربستان و شخصي که تاکنون سلسله پست‌هاي مهمي را در دولت رياض برعهده داشته، از مصاحبه با روزنامه اسرائيلي ترسي ندارد و درباره انجام اين مصاحبه مي‌گويد: اين موضوع اهميت دارد و بايد اين پيام به بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسرائيل و ديگر وزرا و مردم آن برسد که طرح صلح منتظر موافقت آنهاست.

عشقي در اين مصاحبه که در حاشيه کنگره اقتصادي «دوحه» قطر برگزار شد، اظهار داشت: در صورتي که اسرائيل با طرح صلح موافقت کند و به اجراي آن پايبند باشد، 22 کشور عربي و 20 کشور اسلامي ديگر به آغاز روابط عادي خود با اسرائيل پايبند خواهند شد.

وي در ادامه با خطاب به مردم اسرائيل گفت: شما بايد درک کنيد که ما مي‌خواهيم با شما و کشورهاي عربي همزيستي داشته باشيم.

وي خطاب به آناني که نسبت به اين طرح مردد هستند، گفت: عربستان همواره تعهداتي را که بر عهده دارد، اجرا مي‌کند شما خواهيد ديد که عربستان در کنار 22 کشور عربي ديگر روابط ديپلماتيک خود با اسرائيل را آغاز خواهد کرد و در زمينه‌هاي تجارت و فرهنگ با اسرائيل همکاري خواهد داشت.

اين ژنرال سابق ارتش عربستان درباره تشکيل دولت تندرو در سرزمين‌هاي اشغالي گفت: اين مساله اصلا مرا اذيت نمي‌کند بلکه برعکس شايد تشکيل دولت تندرو براي تحقق صلح بهتر باشد و در صورتي که نتانياهو و وزراي کابينه وي با اين طرح موافقت کنند، هرگز کسي با آنان مخالفت نخواهد کرد.

اين روزنامه عبري‌زبان در ادامه نوشت: در صورتي که که نتانياهو تصميم بگيرد با اين طرح موافقت کند بايد هماهنگونه که عشقي گفت، اين کار را به شکل رسمي انجام دهد و در سازمان ملل يا بيت‌المقدس سخنراني کند.

اين پژوهشگر عربستاني درباره اصول رژيم صهيونيستي در اين زمينه گفت: اگر اسرائيل از نظر اصولي با اين طرح موافقت کند، مذاکرات درباره مسائل مورد اختلاف با نظارت عربستان، آمريکا، مصر و اردن آغاز خواهد شد.

وي درباره اين طرح صلح توضيح داد: به موجب اين طرح شهرک‌ها تخليه و فلسطيني‌ها در سرزمين‌هاي خود اسکان داده مي‌شوند. احتمال دارد در اين طرح تبادل اراضي نيز براساس نيازهاي امنيتي و با توافق دو طرف صورت گيرد. همچنين فلسطيني‌هايي که تصميم دارند به فلسطين برنگردند، غرامت دريافت مي‌کنند.

رئيس مرکز پژوهش‌هاي استراتژيک عربستان درباره محل برگزاري اين مذاکرات گفت: طرف‌ها از جمله اسرائيل تصميم مي‌گيرند که مذاکرات کجا برگزار شود.

وي تاکيد کرد که طبق اين طرح، راه‌حل سياسي بسيار مناسب‌تر است چراکه براساس قطعنامه‌هاي سازمان ملل است.

روزنامه يديعوت آحارونوت در پايان اين مصاحبه نوشت: انور عشقي پيش از اين در سمت مشاور ويژه سفير عربستان در واشنگتن فعاليت مي‌کرد و پژوهش‌هايي که وي در مرکز پژوهش‌هاي استراتژيک انجام داده، به محافل عالي دستگاه پادشاهي عربستان راه يافته است.
نظرات بینندگان