arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۵۹۲
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۲ - ۰۶ اسفند ۱۳۸۹

وزیر آموزش و پرورش استیضاح می شود

بار دیگر استیضاح وزیر آموزش و پرورش مطرح شده است، این بار با 11 محور و 41 امضا. بار دیگر برخی از نمایندگان مجلس برای حمیدرضا حاجی بابایی خط و نشان كشیده اند كه استیضاحش خواهند كرد، ولی این وزیر مطمئن، كهنه كارتر از این حرفهاست كه در مقابل این اظهارات، دست و پا گم كند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بار دیگر استیضاح وزیر آموزش و پرورش مطرح شده است، این بار با 11 محور و 41 امضا. بار دیگر برخی از نمایندگان مجلس برای حمیدرضا حاجی بابایی خط و نشان كشیده اند كه استیضاحش خواهند كرد، ولی این وزیر مطمئن، كهنه كارتر از این حرفهاست كه در مقابل این اظهارات، دست و پا گم كند.

به گزارش خبر، امروز یكی از نمایندگان مجلس اعلام كرد: "امضاء نمایندگان برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش در حال افزایش است."

این كلمات قبلا نیز در استیضاحی كه تابستان امسال اعلام وصول شد و تنها دو روز قبل از تشكیل جلسه رای گیری در صحن علنی، بازپس گرفته شد، شنیده می شد. در مرداد امسال نیز حاج بابایی با استیضاحی روبرو شد كه طراحان آن می گفتند به دلیل عملكرد غیر شفاف وی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش به وجود آمده، آنها همچنین محورهایی را برای استیضاح برشمرده بودند كه در میان آن، حیف و میل بودجه آموزش و پرورش و همچنین عدم تطبیق دروس دانش آموزان با نیازهای آموزشی جامعه نیز به چشم می خورد.

این استیضاح، با وجودی كه برخی از طراحان آن می گفتند بیش از 100 امضا برایش جمع آوری كرده اند، نهایتا با 12 نماینده درخواست كننده به هیات رئیسه رفت تا پس از اعلام وصول، با پادرمیانی یكی دو نفر از معاونان حاجی بابایی، به استمهال 3 ماهه منجر و بعد از آن نیز به حافظه مجلس هشتم سپرده شود. اكنون بار دیگر، تهدیدهای استیضاح از مجلس به گوش می رسد، این بار از كمیسیون شوراها!

افزایش امضاها برای استیضاح
عبدالحسین ناصری، سخنگوی كمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تعدادی از نمایندگان در حال مطرح كردن استیضاح حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش در مجلس هستند.

وی بابیان اینكه نمایندگان از این استیضاح استقبال كرده‌اند، افزود: تا كنون 41 امضاء برای این استیضاح جمع شده است و امضاء نمایندگان برای این استیضاح در حال افزایش است.

به گفته این نماینده، محورهای استیضاح برای انداختن این وزیر بانفوذ كابینه دهم، آنقدر زیاد است كه از محورهای استیضاح پیشین نیز سبقت می گیرد.

ناصری محور‌های استیضاح حاجی بابایی را یازده مورد می داند و می گوید: فقدان استراتژی متناسب آموزشی و تربیتی متناسب با آرمان‌ها و اهداف نظام، عدم تطابق عملكرد و تصمیمات سلیقه‌ای وزارت آموزش و پرورش با برنامه پنجم توسعه، محور قرار گرفتن اهداف و برنامه‌های سیاسی و شخصی، استفاده از چهره‌های سیاسی فاقد تخصص در مدیریت های آموزش و پرورش و منزوی كردن نخبگان و عدم تناسب بین گفتار و عمل در حوزه آموزش و پرورش از جمله محور‌های وزیر آموزش و پرورش است.

مقایسه بین محورهای اعلام شده استیضاح فعلی با محورهای سابق، نشان می دهد اگرچه گفته های نمایندگانی كه در تابستان، امضایشان را پایین برگ درخواست استیضاح به یادگار گذاشتند، كاملا ملموس و بر مبنای آمار بود، ولی نمایندگان 41 گانه ای كه ناصری می گوید در استیضاح اینبار وزیر، مصر هستند، چندان مبنای آماری و مشخصی برای خواسته های خود پیدا نكرده اند. بیان الفاظ كلی و به دور از عینیات مانند "عدم تناسب بین گفتار و عمل در حوزه آموزش و پرورش" و "فقدان استراتژی متناسب آموزشی و تربیتی متناسب با آرمان‌ها و اهداف نظام" مطمئنا نقطه ضعف این استیضاح است، ولی یكی از محورهای اعلام شده بخشی از دغدغه های طراحان اصلی را بازگو می كند: "محور قرار گرفتن اهداف و برنامه‌های سیاسی و شخصی".

این موضوع از این جنبه قابل اعتناست كه در انتقادات اخیر از حاجی بابایی، تبلیغات زودرس برای انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری، محور اصلی را تشكیل می داد و بسیاری از نیروهای سیاسی جامعه، از بالا رفتن نمودار فعالیتهای نماینده سابق همدان در رسانه ها، چندان خوشنود نبودند، زیرا به اعتقاد آنها با توجه به پیوند قدیمی علایق و سلایق وزیر آموزش و پرورش با جمعی از اصولگرایان مجلس، احتمال جدی شدن حضور وی در رقابتهای سنگین آینده وجود دارد، شاید از این روست كه برخی ناظران معتقدند سناریوی جدید استیضاح برای وزیری كه گفته می شود حضورش در آموزش و پرورش، تحولی را در روند كاری گسترده ترین نهاد دیوانسالار در قوه مجریه ایجاد كرده، اقدامی پیشگیرانه برای فردای روزگار باشد.

نظرات بینندگان