arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۶۰۷
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۸ - ۰۶ اسفند ۱۳۸۹

مرموزترین روستای ایران، اینجاست!

سكوت حكمفرماست و كسی كاری به كار كسی ندارد. در كوچه ها اثری از رد پای تكه آهنهایی كه در شهر "خودرو" نامیده می شود نیست. مردمانی كه چون تابلو نقاشی زندگی و آداب و رسوم گذشته را در عصر ارتباطات یدك می كشند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روستای ایستا واقع در شهرستان طالقان شاید مرموزترین روستای ایران باشد، روستایی در خاك البرز كه مردمانش در زمان توقف كرده اند.

به گزارش خبرگزاری انتخاب به نقل از مهر‏، سكوت حكمفرماست و كسی كاری به كار كسی ندارد. در كوچه ها اثری از رد پای تكه آهنهایی كه در شهر "خودرو" نامیده می شود نیست. مردمانی كه چون تابلو نقاشی زندگی و آداب و رسوم گذشته را در عصر ارتباطات یدك می كشند.

نه تنها شبها پای تلویزیون نمی نشینند كه به شب نشینی هم اعتقادی ندارند. عروسی و عزا ندارند و مراسمی چون جشن تولد، سالگرد ازدواج و... برای آنان معنا و مفهومی ندارد.

مهمان نواز هستند به شرطی كه احدی از زنان قصد ورود به روستای آنان را نداشته باشد. همانطور كه تا كنون كسی از دنیای بیرون زنان آنان را ندیده است. متمول هستند و از طریق فروش زمینهای پدریشان در تبریز روزگار می گذرانند.

شناسنامه ندارند و جزو آمار جمعیت ایران به حساب نمی آیند. هیچگونه خدمات دولتی را دریافت نمی كنند.

جایی كه هرگونه امكانات دنیای جدید را نمی پذیرند

اینجا ایستا است؛ مرموزترین روستای ایران! جایی كه هیچگونه امكانات دنیای جدید را نمی پذیرند و بدون آب لوله كشی، گاز، برق، درمانگاه، ماشین آلات، وسایل ارتباطی و ... زندگی می كنند.

گروهی از پیروان میرزا صادق مجتهد تبریزی، فقیه مشهور دوره مشروطه كه با الهام از آرای تجددستیز او چنین زندگی را در زمانه تسلط مدرنیته سامان داده‌اند.

میرزا صادق مجتهد تبریزی از فقهایی بود كه در هر دو حیطه نظر و عمل، بسیار بر طرد مطلق اندیشه تجدد و دستاور‌هایش تاكید می‌كرد و تا پایان عمر بر عدم جواز استفاده از ابزار تكنولوژیك و امور جدید و مدرن فتوا می‌داد.

اهالی روستای ایستا واقع در شرق طالقان اوقات شرعی نماز را با شاخصه‌های خود استخراج كرده و آغاز و پایان ماه مبارك رمضان را نیز با رویت خویش تعیین می‌كنند، به رویای صادقانه معتقدند، آنان به شدت منتظر ظهور امام مهدی ‌(عج) هستند.

فرزندان آن بعد از رسیدن به سن تكلیف مختارند كه با آنان زندگی كنند یا به شهر تبریز بازگردند، هیچگونه فعالیت‌ سیاسی و اجتماعی نداشته و باورهای خود را تبلیغ نمی‌كنند.

اهالی روستای ایستا شناسنامه ندارند

اهالی روستای ایستا شناسنامه ندارند و از امكانات رفاهی جدید مانند آب لوله كشی، گاز، برق، تلفن، رادیو و تلویزیون و... استفاده نمی‌كنند.

كودكان آن روستا به سبك سنتی و مكتب خانه‌ای با فراگیری دروسی همانند واجبات و محرمات فقهی، خوشنویسی و اصول عقاید سواددار می‌شوند.

ساعت مچی و دیواری در محل زندگی "اهل توقف" وجود ندارد و سیمان و آهن در معماری خانه‌های آنان به كار نرفته است. آنان به نحو اسرارآمیزی از مردم فاصله می‌گیرند و كمتر كسی را به خانه خود راه می‌دهند.

از هر نوع مظاهر مدرنیته و تكنولوژی دوری می‌كنند و با این عزلت گزینی و انتخاب زندگی رهبانی، هاله‌ای از شایعات و سخنان عجیب را در اطراف خود پراكنده‌اند.

اهالی بومی طالقان كه به درستی نمی‌دانند اینان از كجا آمده‌اند و چه مرام و مسلكی دارند، گاه آنان را اسماعیلی مذهب و زمانی دراویش ترك دنیا گفته قلمداد می‌كنند كه در انتظار ظهور امام مهدی (آخرین پیشوای شیعیان) هستند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
amirhafez
|
TURKEY
|
۲۳:۳۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۶
1
0
be ebarati mishe goft ensanhaye avlian dige albate man bavar nemikonam
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۴:۱۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۷
0
2
گزارش خوبی است من خود ازنزدیک این آبادی را دیده ام کاش عکسهای این روستای زیبا را هم میگذاشتید
تبريزي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۱۳ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۷
3
0
دروغه من باور نميكنم، من تا حالا توتبريز كسي رو نديدم كه از اينها چيزي بدونه ، دروغ محض هست ،
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۰:۳۱ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۸
شهرک طالقان ابتدای جاده جوستان کوی منتظران ، البته نیازی نیست به خودتون زحمت بدین از همون بالای جاده هم این روستا به خوبی دیده میشه
علی
|
QATAR
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۷
2
1
خوشا به حال آنان . سلام و درود خداوند بر ایشان باد . بسیار مشتاق دیدار این بزرگان و زیرکان عالم شدم . خدا حافظ آنان و اهلشان باد تا روز موعود . الهی آمین .
ali
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۴۶ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۸
0
0
باور نمیکنی نکن . انگار بعضی ها عادت دارن به همه چی جو بدن . میگن هست خیلی ها هم دیدن . باورت نمیشه پاشو برو ببین ادرسش که هستش . دیگه دروغ محضش چیه ؟؟؟؟؟؟.
ali
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۴۶ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۸
0
0
باور نمیکنی نکن . انگار بعضی ها عادت دارن به همه چی جو بدن . میگن هست خیلی ها هم دیدن . باورت نمیشه پاشو برو ببین ادرسش که هستش . دیگه دروغ محضش چیه ؟؟؟؟؟؟.
واقع بین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۵۰ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۸
0
4
ببین اگه آدم عقلشو بده دست کس دیگه چه بلایی سرش می آد.
مطمئنم اون دنیا میرزا صادق مجتهد تبریزی باید پاسخگوی فتوای تابخردانه اش باشه.
نیک
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۸
0
0
باسلام وتشکر از زحمات شما
نظرات بینندگان