arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۶۹۹۲
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۲ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۴

مذاکره براي نگارش متن توافق وارد سطح تازه اي شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 پيوستن معاون وزير خارجه امريکا به روند مذاکرات نگارش متن توافق جامع پس از چهار دور مذاکره عراقچي - روانچي و اشميد و ملاقات روز شنبه ظريف - کري ، اين گفت و گو ها را وارد سطح تازه اي خواهد کرد.

وندي شرمن معاون وزير خارجه امريکا از امروز به مذاکره کنندگان در وين ملحق مي شود و با سيد عباس عراقچي و مجيد تخت روانچي معاونان وزير امور خارجه ايران به طور دوجانبه ديدار و گفت و گو مي کند و با هلگا اشميد معاون هماهنگ کننده سياست خارجي اتحاديه اروپا و معاونان وزير خارجه ايران هم رايزني سه جانبه خواهد داشت.

عراقچي ، روانچي و اشميد در ارديبهشت ماه سه دور مذاکره در وين و يک دور هم در نيويورک داشتند تا پيش نويس توافق جامع را بنويسند.

هرچند که کارشناسان امريکايي در روند نگارش پيش نويس توافق جامع حضور داشتند ولي تنها در سومين دور بود که شرمن به مذاکره کنندگان پيوست.

در عين حال، سفر محمد جواد ظريف و جان کري وزيران خارجه ايران و امريکا به ژنو در روز شنبه هم گامي در همين مسير ارزيابي مي شود.

پس از پنج دور مذاکره براي نگارش پيش نويس متن توافق ، ملاقات وزيران خارجه ايران و امريکا مي تواند مهر تاييدي بر ساعتها مذاکره ديپلمات هاي ارشد ايران و 1+5 باشد.

در ماه هاي گذشته، در کنار مذاکره معاونان وزيران خارجه ايران و 1+5 ، ظريف و کري به طور مرتب، روند مذاکرات را ارزيابي و مسير آينده را ترسيم مي کرده اند.

هلگا اشميد در هر چهار دور گذشته به نمايندگي از ساير کشورهاي 1+5 با ديپلمات هاي ارشد ايران مذاکره مي کرد. شايد از اين پس امريکا قصد داشته باشد نقش جدي تري در روند نگارش متن توافق ايفا کند.

جف راتک سخنگوي وزارت خارجه امريکا ديروز گفت: دستيابي به توافق نهايي هسته اي با ايران مستلزم تکميل جزييات مورد بحث است و انتظار مي رود گام هاي آخر مذاکرات بدون وقفه تا رسيدن به توافق نهايي ادامه يابد.

وي افزود: جان کري وزير خارجه در تداوم گفت و گوهاي هسته اي با ايران، روز جمعه - فردا - به ژنو مي رود تا با همتاي ايراني خود گفت و گو کند.

اين مقام وزارت خارجه امريکا هدف اصلي ديدار کري و ظريف را در ژنو رايزني براي پيشبرد مذاکرات و مطرح کردن مسائل کليدي به عنوان کرد و افزود: اين ديدارها در دستيابي به توافق نهايي در مهلت تعيين شده پايان ماه ژوئن - 10 تير- مهم، کارآمد و با ارزش است.

مذاکره معاونان وزير امور خارجه و معاون هماهنگ کننده سياست خارجي اتحاديه اروپا در وين تا روز جمعه ادامه خواهد داشت.

منبع : خبرآنلاين
نظرات بینندگان