arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۷۰۹
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۰۸ - ۰۸ اسفند ۱۳۸۹

جانشین احتمالی قذافی / عکس

لیبی تبدیل به صحنه کارزار دو سرهنگ شده است.سرهنگ قذافی که در قدرت است و سرهنگ حسین که با حکومت نظامی مخالف است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبرآنلاین نوشت:

لیبی تبدیل به صحنه کارزار دو سرهنگ شده است.سرهنگ قذافی که در قدرت است و سرهنگ حسین که با حکومت نظامی مخالف است.

در پایگاه قدیمی متعلق به نیروهای هوایی لیبی که در نزدیکی بنغازی مستقر است ، سرهنگ طارق سعد حسین ایستاده و نیروهای خود را برای نبردی نو مهیا می کند. سرهنگ این نبرد را آخرین نبرد می داند. سرهنگی که در لیبی زمام امور را در اختیار دارد معمر قذافی است.

مردی که سوگند خورد تا آخرین قطره خون در طرابلس باقی بماند. اما از مقابل دیوان عالی بن قاضی که رد می شوید نواری اعلامیه گونه قرار گرفته که بر روی آن نوشته شده است:" لیبی یکپارچه است. طرابلس قلب ماست." شرق لیبی در اختیار اپوزیسیون است. با این همه معترضان تاکید دارند که این کشور چند پاره نخواهد شد: این انقلاب پایانی نخواهد داشت مگر تا زمانی که طرابلس نیز در اختیار ما باشد و دیکتاتور هم از کار برکنار شده باشد.

آزادی طرابلس تبدیل به آرمانی در بن قاضی شده است. بن قاضی دومین شهر بزرگ لیبی است . امام جماعتی که نماز جمعه را در فضای آزاد برگزار کرد در جملاتی شعارگونه تاکید کرد که : ما هیچ گاه طرابلس را تنها نخواهیم گذاشت. آنها که سخنان امام خود را می شنیدند نیز در پاسخ فریاد " الله اکبر " سر دادند.

برای سرهنگ حسین که در دفتری با در و دیوار تیره نشسته و دورتادورش را تسلیحات فراگرفته ، خیزش مردم لیبی در حقیقت انقلاب مردمی است . سرهنگ حسین تاکید دارد که ارتشی که به اپوزیسیون پیوسته رسالت سنگینی بر دوش دارد: ما باید تا آنجا که می توانیم از بن قاضی و دیگر شهرها تجهیزات جمع کرده و خود را برای نبردی جدی مهیا کنیم.

سرهنگ حسین با دیگر افسران نظامی ، شیوخ قبایل و داوطلبان مخالف جلسات پشت سر هم تشکیل داده است. او و دیگران خود را برای نبردی مهیا می کنند که به باور بسیاری برای براندازی دیکتاتوری 41 ساله قذافی لازم و ضروری است . ژنرال حسین می گوید که در حال حاضر 2 هزار سرباز داوطلب در گروه های کوچک به پایتخت رسیده اند. وی ابراز امیدواری می کند که در چند روز آینده گروه های نظامی و مبارز بیشتری به طرابلس برسند.

مردی که بسیاری او را جانشین سرهنگ قذافی می دانند در ادامه می گوید: از کودتای نظامی خبری نیست. این خیزش جوانان است. این دعوا در حقیقت مشاجره میان جوانان و دولتمردان است. ما دست به سلاح نبردیم مگر زمانی که قذافی راهپیمایی مسالمت آمیز ما را به خاک و خون کشید. اکنون زمان دخالت تجهیزات نظامی فرارسیده است . برخی این انقلاب را آغاز کردند و ما هم آن را به پایان خواهیم رساند.

نقش ارتش در روزهای پس از سقوط قذافی قابل اغماض نیست. سرهنگ حسین که مانند قذافی عنوان نظامی در اختیار دارد از هم اکنون به استقبال دولت آتی بعد از قذافی رفته و می گوید: امیدواریم که دولتی دموکرات روی کار بیاید و نه حکومتی نظامی . ما از حکومت نظامی به ستوه آمده ایم. ارتش برای محافظت از مردم است و نه برای حکمرانی بر آنها.

برای رسیدن به این هدف نیروهای مبارزی که کنار سرهنگ حسین ایستاده اند باید خود را به پایتخت برسانند. برای این حرکت هم راهی ندارند جز مبارزه نظامی با نیروهای قذافی. طرابلس در محاصره وفاداران زره پوش قذافی است. این روزها سرهنگ حسین در تماس های تلفنی پشت سر هم با نظامیان در سرت، شهری که میان بنغازی و طرابلس است از آنها می خواهد که به اپوزیسیون بپیوندند.

سرهنگ حسین در این خصوص می گوید: ما نمی خواهیم با آنها به گونه ای رفتار کنیم که آنها با ما رفتار کردند. نمی خواهیم مانند قاتلان برخورد کنیم. بنابراین به آنها هشدار می دهیم و از آنها می خواهیم که به ما بپیوندند.ما از آنها می خواهیم که مسیر طرابلس را برای ما باز کنند.

در هفته گذشته معترضان که در شرق دور هم جمع شده بودند داعیه دار واگذاری قدرت از سوی قذافی بوده و ادعا داشتند که سرهنگ کنترل امور مملکتی را از دست داده است. در حال حاضر مبارزان و مخالفان قذافی نوعی اتحاد را مزه مزه می کنند و البته انگیزه ای برای تا پایان راه رفتن در دل دارند.

سرهنگ حسین در این خصوص می گوید: ما خود را برای حرکت به سمت طرابلس مهیا می کنیم. در جمع ما خلبان هایی هستند که از قذافی دستور داشتند تا بن قاضی را با خاک یکسان کنند اما سرپیچی کردند و اکنون در کنار ما با سرهنگ دیکتاتور مبارزه خواهند کرد.

زمانی که از سرهنگ حسین سوال می کنیم که آیا به دنبال کشتن قذافی هستید؟ به آرامی عینک خود را بالا می برد و می گوید: ما می خواهیم او را زنده پیدا کنیم.

عصر جمعه بود که قذافی در میان طرفداران خود در طرابلس سخنرانی کرد. وی به صراحت اعلام کرد که جهنمی از آتش به راه خواهد انداخت و البته با اپوزیسیون هم مقابله خواهد کرد. سرهنگ حسین در این خصوص می گوید: من حتی وقت تماشا کردن سخنان قذافی را هم نداشتم. این روزها سخت سرگرم برنامه ریزی هستیم. این مسابقه فوتبال نیست که بنشینیم و به بازی نگاه کنیم. ما از مردی که در طرابلس نشسته و سخنرانی می کند، اندک واهمه ای نداریم.

هیچ کس انتظار ندارد که قذافی به آرامی قدرت را واگذار کرده و برود. وی در حال حاضر 3 هزار سرباز مجهز را حداقل در کنار خود دارد. وزیر دادگستری لیبی که اکنون به مخالفان دیکتاتور پیوسته ادعا می کند که سرهنگ احتمالا تسلیحات کشتار جمعی و حتی هسته ای هم در اختیار دارد.

سرهنگ حسین اما این سخنان را باور نکرده و می گوید: از تسلیحات هسته ای اندک خبری نیست. از تسلیحات شیمیایی هم خبری نیست. تمام این تسلیحات در جریان معادله لاکربی تحویل داده شد. وی در سال 2009 گمان کرد که با اتحاد با ایالات متحده می تواند برای همیشه در قدرت بماند.

سرهنگ حسین نیشخندی زده و می گوید: او مردم لیبی را فراموش کرده بود.
نظرات بینندگان