arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۷۴۴۵
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۰ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۴

آبشار زیبای حمید در بجنورد

آبشار حمید یکی از زیباترین آبشارهای خراسان شمالی محسوب می‌شود. این آبشار در ۷ کیلومتری شرق بجنورد و در نزدیکی روستایی به همین نام واقع شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : آب آبشار حمید  از روستای آبچور سرچشمه می‌گیرد و پس از چندین کیلومتر و عبور از مناطق مختلف در کوهستان‌های حمید در انتهای دره‌ای پیچ در پیچ صخره‌ای قرار گرفته که آب آن از دو ستون (کوه)‌ سنگی ۲۵ متری می‌ریزد.


در اطراف آبشار حمید ، درختان برافراشته انجیر و بوته‌های پربار تمشک وحشی به وفور دیده می‌شود که مزه میوه‌های شیرین آن تا چند ساعت بر زیر زبان گردشگران باقی خواهد ماند. یکی از زیبایی‌های دیگر این منطقه وجود اتاقی دوار سنگی روی صخره‌ای است که به گفته اهالی روستا در گذشته فردی در آنجا زندگی می‌کرده؛ اما اکنون مامن گردشگران در روزهای بارانی شده است.   

آبشارهای ایران,تصاویر آبشار حمید

 

موقعیت جغرافیایی آبشار حمید، بجنورد
آبشار حميد بجنورد در موقعیت جغرافیایی E572516 N372419 در استان خراسان رضوی واقع است. شهرستان بجنورد به مرکزیت شهر بجنورد، بخش های مرکزی و شمالی استان خراسان شمالی را به خود اختصاص داده و از شمال با کشور ترکمنستان، از شرق به شهرستان شیروان، از غرب به شهرستان مانه و سملقان و از جنوب به شهرستان های اسفراین و جاجرم محدود مي شود.

آبشار حمید در خراسان شمالی,آبشارهای ایران

 

آبشار حميد با ارتفاعي بيش از 25 متر همواره مورد توجه گردشگران ورزشكاران و خانواده بوده؛ و بعد از عبور از مناطق مختلف در كوهستان هاي حميد جلوه اي از زيبايي طبيعت را به رخ بينندگان خود مي كشد. قسمت اعظم شهرستان بجنورد را مناطق کوهستانی و فلات های مرتفع در بر گرفته و از همین رو منطقه آب و هوای معتدل کوهستانی دارد.

 

به طور کلی این منطقه زمستان های سرد و مرطوب و تابستان ها گرم و خشک دارد. بخش بزرگی از شهرستان بجنورد در درۀ رود اترک وسطی قرار گرفته و تحت تأثیر تودۀ هوایی مازندران قرار دارد که به علت داشتن رطوبت موجب سرسبزی و خرمی گیاهان در بهار و تابستان می شود. رشته کوه کپه داغ در شمال به عنوان مرزی طبیعی بین ترکمنستان و شهرستان بجنورد قرار گرفته و رشته کوه آلاداغ در جنوب غربی بجنورد قرار گرفته است. شهرستان بجنورد به دلیل واقع شدن بر روی گسلهایی با منشاء تکتونیکی از نواحی زلزله خیز استان به شمار می رود.  

آبشار حمید,آبشار حمید بجنورد


آبشار حمید در انتهاي دره اي پيچ در پيچ صخره اي قرار گرفته كه عبور از آن علاوه بر زيبايي و جذابيت، ريزش آب از دو ستون (كوه) سنگي 25 متري، آهنگي زيبا از نغمه طبيعت را به گوش مخاطبان مي رساند تا اين امر، عظمت خلقت خداوند را به رخ بكشد. نوع سنگ هاي منطقه بيشتر آهکي بوده و سنگ هاي کنار بستر رودخانه رسوبي و مملو از فسيل مي باشند. همچنين پوشش گياهي منطقه شامل انواع گياهان دارويي و مرتعي و درخچه هايي مانند انجير و تمشک مي باشد. بهترين فصل بازديد از اين منطقه، فصل بهار است. از روستاي حميد تا آبشار مسيري بسيار زيبا و منحصربفرد به طول نيم ساعت دارد.  

آبشار حمید در بجنورد,آبشار حمید در خراسان شمالی

 
يكي از زيبايي هاي منحصر به فرد اين آبشار انعكاس صداي ريزش آب به طور يك در ميان است، اگر از پيچ اول اين دره عبور كنيد، صداي آب به وضوح و زيبايي تمام شنيده مي شود؛ اما در پيچ باريك صخره اي ديگر، اين صدا كاملا قطع شده و دوباره در پيچ بعدي صداي آبشار به گوش مي رسد.نسيم خنك اين دره در تابستان گرما را به زانو درآورده و هوايي مطبوع ايجاد مي كند تا گردشگران لذت بيشتري برند.


چشمه جوشان و حوضچه هاي كوچك سنگي فراواني در ميان و اطراف دره ايجاد شده كه آب گوارا و خنكي را پيشكش گردشگران مي كند. 

تصاویر آبشارهای ایران,عکس آبشار حمید

 

وجود آبشار حميد رونق زيادي به كشاورزي مردم روستاي حميد و روستاهاي اطراف بخشيده، باغات و مزارع سرسبز روستاي حميد در تابستان و حتي در خشكسالي هاي اخير كمترين گزند را ديده اند.

 

راه دسترسی به آبشار حمید

براي دسترسي به آبشار حميد بايد پس از عزيمت به روستاي حميد يك ساعت از سمت جنوب روستا و از ميان و كنار رودخانه عبور كرد. 

آبشارهای ایران,تصاویر آبشار حمید

نظرات بینندگان