arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۷۵۰۲
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۳ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۴

گزارش نیویورک‌پست از کمپ «بوگا»؛ اولین خانه داعشی‌ها!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نام این کمپ «بوکا» بود؛ کمپی برای نیروهای ائتلاف در عراق و زندانی موقت برای زندانیان دشمن در جنگ.

نیویورک پست در گزارشی به کمپ های آمریکایی که به محلی برای پرورش داعشی‌هایی از جمله ابوبکر البغدادی تبدیل شده بود پرداخته و می نویسد:

برای میشل گری 48 ساله که برای سومین بار راهی جنگ های خارجی  می شد، این کمپ مکانی بود برای آموزش مهارت های مورد نیازی مانند دریافت مدرک حقوق و تسلط به زبان عربی در ارتش آمریکا.

وی به همراه دیگر اعضای واحد 45 پیاده نظام گارد ملی اوکلاهاما، از کویت با هلی کوپتر به این کمپ پرواز کردند. مدت زمان کوتاهی پس از فرود وی با یک نگاه اجمالی دریافت که در حدود 26 هزار زندانی درآن سوی سیم های این کمپ در حال خیره شدن به وی هستند.

گری در این باره می گوید: شما هیچ گاه نمی توانید تنفر نسبت به آمریکایی هایی که در چهره این افراد است را در جای دیگری ببینید. وقتی می گویم که آنها از ما متنفر هستند به این معنا است که اگر می توانستند و فرصتی داشتند ما را می کشتند، سر ما را میبریدند و خون ما را میخوردند.

اما آنچه گری نمی دانست این است که وی در آن کمپ به دشمنان سابق آمریکا نگاه نمی کرد، بلکه وی در حال تماشای دشمنان آینده آمریکا است. به گفته کارشناسان اطلاعاتی و وزارت دفاع آمریکا طیف گسترده ای از رهبران داعش از جمله رهبر اصلی آن ابوبکر البغدادی از جله کسانی هستند که در این کمپ نگهداری می شدند.

بنابراین باید گفت که آمریکا نه تنها غذا، لباس و خانه اعضای نیروهای تروریست را برای آنها فراهم کرد بلکه نقش حیاتی در تسهیل انتقال آنها به قدرتمندترین گروه تررویستی تاریخ ایفا کرد.

کمپ بوکا آغاز به کار کرد، همانند بسیاری از اشتباهات واشنگتن در عرصه سیاست خارجی، این کمپ با این نیت آغاز به کار کرد که ارتش آمریکا نیازمند مکانی است که بازیگران بد عراق را در آن نگه دارد و از آسیب رساندن آنها به سربازان ارتش آمریکا جلوگیری کند.

در اغلب سال های جنگ نیروهای ائتلاف در عراق، کمپ بوکا در معرض توجهات و دیدن نبود و خبرنگاران توجه خود را به موصل و فلوجه متمرکز کرده بودند جایی که شاهد درگیری های خونبارتری در عراق بود و تنها زندانی که هشدار واقعی دریافت کرد، ابوغریب بود جایی که خشونت علیه زندانیان عراقی به تیتر نخست بسیاری از رسانه های جهان تبدیل شد.

بوکا اما چنین رسوایی به همراه نداشت. اکنون 6 سال پس از تعطیلی کمپ بوکا، رسوایی این زندان آغاز شده است.

*نامه
نظرات بینندگان