arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۷۸۲۳
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۰ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۴

با کوچکترین مین یاب آشنا شوید

«موش قهرمان» سالانه جان هزاران نفر از مردم را از مرگ و قطع عضو نجات می‌دهد! وظیفه او این است که بمب‌ها و مین‌های روی زمین را ردیابی کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : یک گروه بلژیکی، مسئولیت آموزش این موش‌ها را بر عهده دارند تا آن‌ها را برای عملیات مین‌یابی در قاره آفریقا آماده کنند. امری که تا سال‌ها پیش برای آ‌ن‌ها بیشتر شبیه به یک رویا بوده است. در واقع از سال ۱۹۹۷ موش‌های آموزش‌دیده آن‌ها، این توانایی را داشتند که در ۲۰ دقیقه، ۲۰۰ متر مربع را مین‌یابی کنند؛ در حالی که همین مساحت برای انسان به وسیله ردیاب، حدودا ۲۵ ساعت طول می‌کشد! آمارها نشان می‌دهد که این عملیات مین‌یابی توسط انسان، روزانه ۹ نفر تلفات در سال ۲۰۱۳ داشته است؛ اما تا به حال هیچکدام از این «موش‌های قهرمان» در حین انجام وظیفه کشته نشده‌اند؛ چرا که هر مین برای منفجر شدن حداقل به یک جسم ۵ کیلوگرمی احتیاج دارد؛ در حالی که وزن سنگین‌‌ترین موشِ نرِ مین‌یاب از ۱.۵ کیلوگرم تجاوز نمی‌کند.

22hero-rats-bomb-demining-africa-apopo-22.jpg

این موش‌ها با اینکه شغل دشواری دارند، در مقایسه با بقیه دوستانشان زندگی بهتری دارند. صاحبان این موش‌ها از کرم ضدآفتاب برای آن‌ها استفاده می‌کنند تا به سرطان پوست مبتلا نشوند. همچنین موش‌های قهرمان از بهترین مواد خوراکی تغذیه می‌شوند. علاوه بر این، آن‌ها بازنشستگی هم دارند. موش‌هایی که میلی به کار کردن نداشته یا پیر و ازکارافتاده باشند، بقیه عمر را به استراحت می‌پردازند!

27hero-rats-bomb-demining-africa-apopo-27.jpg

34hero-rats-bomb-demining-africa-apopo-35.jpg

28hero-rats-bomb-demining-africa-apopo-28.jpg

نظرات بینندگان