arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۸۲۶۴
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۲۰ - ۱۴ خرداد ۱۳۹۴

روايت بانک مرکزي از تحولات قيمت جهاني طلا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

گزارش بانک مرکزي از تحولات هفته منتهي به دهم خردادماه سال 1394 نشان مي‌دهد که متوسط بهاي طلا در اين هفته نسبت به متوسط آن در هفته ماقبل، 1.84 درصد کاهش يافت.

روز دوشنبه بهاي طلا اندکي کاهش يافت، زيرا با بروز نشانه‌هايي مبني بر آمادگي فدرال رزرو براي انجام سياست انقباضي در سال 2005، آن هم پس از شش سال، ارزش دلار آمريکا بالا رفت و اين افزايش موجب کاهش تقاضا براي طلا شد. بهاي طلا با 0.1 درصد افت به سطح 1205.06 دلار در هر اونس رسيد. البته بايد به اين نکته اشاره کرد که حجم معاملات در اين روز نيز نسبت به روزهاي ديگر کمتر بود، زيرا بازار لندن و نيويورک تعطيل بودند.

براساس گزارش بانک مرکزي، روز سه‌شنبه بهاي طلا با افت 2 درصدي مواجه شد؛ چراکه با انتشار آمار قوي اقتصادي در ايالات متحده، معامله‌گران اميد بيشتري نسبت به افزايش نرخ بهره پيدا کردند و در اين شرايط دلار آمريکا تقويت شد و در نتيجه بهاي فلز زرد رنگ کاهش يافت. با اين افت، بهاي طلا به سطح 1186.90 دلار آمريکا رسيد و پايين‌ترين سطح قيمتي دو هفته را ثبت کرد. اين در حالي بود که بازارهاي سهام در آمريکا و اروپا افت داشتند، اما بازار طلا به آنها توجه نکرد.

گزارش بانک مرکزي همچنين بيانگر آن است که پس از دو روز افت بها، در روز چهارشنبه بازار طلا با ثبات بود. در حالي که ارزش دلار آمريکا از بالاترين سطح يک ماهه نزول کرد، اما طلا افزايش نيافت، زيرا بازار در اين روز همچنان تحت‌تاثير فضاي اجراي سياست انقباضي آتي فدرال رزرو بود.

بنا به اين گزارش، روز پنج‌شنبه بهاي طلا پس از افت و رسيدن به سطح قيمتي حداقل دو هفته گذشته در نرخ 1180.55 دلار در هر اونس، با 8 دلار افزايش به سطح 1188.30 دلار در هر اونس رسيد. علت اين امر، افت ارزش بازارهاي سهام در پي نااطميناني‌ها در مورد تحولات يونان بود.

طلا در بسياري از اوقات به عنوان دارايي امن در برابر تحولات ريسک‌زا عمل مي‌کند و در مورد بدهي يونان نيز به تناوب اين امر رخ داده که با افزايش نگراني‌ها، تقاضا براي طلا افزايش مي‌يابد.

نتايج گزارش بانک مرکزي در پايان نشان مي‌دهد که روز جمعه روند افزايشي طلا به دليل تضعيف دلار آمريکا و قضاياي يونان ادامه يافت، اما فلز زر رنگ همچنان تحت فشار افزايش نرخ بهره در ايالات متحده بود. بهاي طلا در اين روز با 0.3 درصد افزايش به سطح 1190.70 دلار در هر اونس رسيد.

منبع : خبرآنلاين
نظرات بینندگان