arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۸۴۹۳
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۲ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۴

ابتکار: جنگل‌های آتش‌گرفته ایلام جزو مناطق حفاظتی محیط زیست نبود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه حدود 100 هکتار از جنگل‌های ایلام در آتش سوخت، اظهار کرد: این آتش‌سوزی با حضور سازمان منابع طبیعی سازمان محیط زیست، نیروهای امدادی مهار شد؛ البته جنگل‌های آتش‌گرفته جزو مناطق حفاظتی محیط زیست نبود و مسوولیت آن را سازمان جنگل‌ها و مراتع بر عهده داشت اما ما نیز در مهار آن کمک کردیم.

معصومه ابتکار در نشست خبری که به مناسبت هفته محیط زیست در سالن اجتماعات ایسنا برگزار شد، افزود: علت عمده آتش‌سوزی جنگل‌های ایلام روشن کردن آتش از سوی گردشگران در فضای باز علی‌رغم هشدارهای ارائه شده بود که با توجه به سرعت باد و گرمای هوا آتش گسترش یافت. آتش عصر دیروز مهار شد و حدود 20 ساعت عملیات سنگین در این زمینه انجام شد.

وی با اشاره به مانورهای انجام شده در زمینه مهار آتش اظهار کرد: تاکنون دو مانور در استان‌های گلستان و لرستان انجام داده‌ایم و در حال برنامه‌ریزی دو مانور دیگر هستیم که تا هفته آینده یکی از این مانورها در یکی از استان‌های زاگرسی برگزار می‌شود و خود نیز در آن حضور می‌یابم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور افزود: این مانورها برای هماهنگی بین دستگاه‌ها و استان‌ها در سطح ملی انجام می‌شود و دستورالعمل آن برای همه استان‌ها ارسال شده و سازمان مدیریت بحران نیز در این زمینه وارد شده است. با سازمان جنگل‌ها و مراتع نیز تفاهم‌نامه‌ای برای تامین پشتیبانی هوایی مهار آتش‌سوزی‌ها امضا می‌کنیم، علاوه بر آن نشست بسیار خوبی با مسوولان وزارت دفاع داشتیم و آنها نیز برای پشتیبانی هوایی کامل اعلام آمادگی کردند. پهپادها و برخی از سازه‌ها نیز می‌توانند در شناسایی مراتع به ما کمک کنند. خوشبختانه در این زمینه نیز وارد مذاکره شده‌ایم و تفاهم‌نامه‌هایی را نهایی کرده‌ایم.

ابتکار در ادامه نشست خود که در خبرگزاری ایسنا برگزار شد گفت: برای مهار آتش جنگل‌های ایلام بالگرد اعزام شد اما با توجه به شدت وزش باد نتوانست عملکرد موثری داشته باشد. از سوی دیگر فاصله نیز زیاد بود و خودروها نیز با مشکلاتی مواجه شدند. گاهی اوقات چاره‌ای جز استفاده از وسایل عادی برای مهار آتش باقی نمی‌ماند. بنابراین امکان دسترسی به منطقه حریق نیز بسیار مهم است و همیشه نباید موضوع را به کمبود امکانات ربط داد.

زمین بیمار است

وی افزود: ما با ستاد مدیریت بحران، جمعیت هلال‌احمر، سازمان جنگل‌ها و مراتع و نیروهای مسلح همکاری خوبی در مانورها داریم و تفاهم‌نامه چهارجانبه‌ای سازمان جنگل‌ها امضا می‌کند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به شعار روز جهانی محیط زیست اظهار کرد: "هفت میلیارد رویا و یک سیاره؛ با احتیاط مصرف کنیم"، شعار روز جهانی محیط زیست است. مطالعات نشان می‌دهد کره‌زمین براثر برداشت بی‌رویه منابع و آلودگی گسترده، بیمار و دچار مشکلات زیادی شده است.

ابتکار افزود: اگر یک سال از زمین در زمینه‌هایی مانند کشاورزی و صنعت استفاده و آن را آلوده کنیم، زمین برای بازسازی خود یک سال و نیم به وقت نیاز دارد بنابراین 6 ماه از زمین بیش از توان آن برداشت و آن را آلوده و تخریب می‌کنیم لذا بیش از 1.5 برابر از ظرفیت زمین استفاده می‌کنیم این عدد در ایران با توجه به قرار داشتن کشورمان در کمربند خشکی، گسترش شهرنشینی و... 3 تا 3.5 برابر است.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان