arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۸۷۱۲
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۴ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۴

بازار کالاهای اساسی در ماه رمضان

انواع کالاهای اساسی از جمله برنج، روغن، چای، قند و شکر، خرما، لبنیات، مواد پروتئینی، میوه و سبزیجات که در نزدیکی ماه رمضان به طور معمول با تقاضای بیشتری نسبت به ایام دیگر سال روبرو است، از ثبات نسبی برخوردار بوده و در برخی اقلام از جمله محصولات پروتئینی با کاهش قیمت و در برخی دیگر از قبیل تخم‌مرغ و لبنیات با افزایش قیمت همراه بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 در فاصله کمتر از دو هفته به ماه مبارک رمضان انوع کالاهای اساسی در بازار با کیفیت و قیمت‌های متنوعی عرضه می شوند. برخی کالاهای اساسی از جمله محصولات پروتئینی همچون گوشت و مرغ کاهش نسبی در قیمت‌هایشان داشته‌اند.

میوه و تربار، برنج و انوع روغن نیز به طور نسبی از ثبات قیمت برخوردار بوده‌اند اما برخی محصولات لبنی طی هفته‌های اخیر افزایش قیمت داشته‌اند.

مصرف بیشتر برنج‌ ایرانی نسبت به برنج خارجی

برنج ایرانی که در بازار مصرف با تنوع زیادی عرضه می‌شود نسبت به کیفیت و نوع‌ قیمت‌های متفاوتی دارد؛ به طور متوسط هر کیلوگرم برنج ایرانی رنج قیمتی بین 4000 تا 9000 تومان دارد. همچنین برنج نیم دانه کیلویی 3200 تومان و برنج دودی کیلویی 5700 تا 6000 تومان در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.

برنج خارجی نیز که مصرف کمتری نسبت به برنج ایرانی دارد بیشتر شامل انواع برنج هندی می‌شود که هر کیلوگرم آن به طور متوسط 3500 تا 5000 تومان فروخته می شود. همچنین هر کیلوگرم برنج اروگوئه ای 3000 تومان عرضه می‌شود.

اما در میان انواع چای، هر کیلوگرم چای ایرانی بین 5000 تا 17 هزار تومان فروخته می‌شود. همچنین چای خارجی که به شکل قابل توجهی از چای ایرانی گران‌تر است، فروش نسبتا خوبی در بازار دارد و هر کیلوگرم آن بین 15 تا 30 هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت انواع روغن در بازار مصرف

روغن نیز که از کالاهای پرمصرف در کشور است،‌ بازار متنوعی دارد. روغن مایع معمولی یک لیتری به طور متوسط 4800 تومان و روغن مایع سرخ کردنی یک لیتری 4700 تومان عرضه می‌شود.

همچنین روغن جامد یک لیتری 4900 تومان، روغن کانولا یک لیتری 5000 تومان و روغن زیتون یک لیتری 16 هزار تومان قیمت دارد.

روغن کنجد نیز که اخیرا در بازار مصرف جا باز کرده، هر بطری یک لیتری آن 23 هزار و 500 تومان فروخته می شود.

به گفته فروشندگان انواع روغن مایع از مصرف بیشتری نسبت روغن‌های دیگر برخوردار است اما روغن‌هایی مانند روغن کنجد و زیتون نیز مشتریان خاص خود را دارند.

در میان دیگر اقلام اساسی در بازار مواد غذایی هر کیلوگرم قند خرد شده 3000 تومان وهر کیلوگرم شکر نیز 2600 تومان است.

همچنین خرما که در ماه رمضان مصرف زیادی دارد و از مهمترین مواد غذایی این ماه به شمار می‌رود، به طور متوسط هر کیلوگرم آن 5500 تا 6500 تومان عرضه می‌شود؛ هرچند که انواع مختلف خرما با قیمت‌هایی پایین‌تر و بالاتر در بازار موجود است.

قیمت انواع میوه‌های تابستانی

اما در بازار میوه و تره‌بار زردآلو، هلو، گیلاس، آلبالو، خربزه، طالبی و ... که از جمله میوه‌های تابستانی هستند به دلیل نوبرانه بودن‌شان در این روزها قیمت‌های بالایی دارند؛ به عنوان نمونه هر کیلوگرم زردآلو درجه یک 9000 تومان و در جه دو آن 8000 تومان در مغازه‌های سطح شهر فروخته می‌شود. همچنین هر کیلوگرم هلو درجه یک 15 هزار تومان قیمت دارد.

هر کیلوگرم آلبالو درجه یک نیز 20 هزار تومان و درجه دو این میوه 10 هزار تومان در میوه فروشی‌ها فروخته می‌شود. گیلاس نیز از دیگر میوه‌های پرطرفدار تابستانی است که قیمتی همانند آلبالو دارد و هر کیلوگرم درجه یک آن 20 هزار تومان و درجه دو این میوه حدود 10 هزار تومان است.

خربزه، طالبی و ملون نیز که از دیگر محصولات تابستانی هستند، به طور متوسط کیلویی 3500 تا 4000 تومان در میوه‌ فروشی‌ها عرضه می‌شوند. گوجه سبز نیز کیلویی 8000 تا 15 هزار تومان و توت فرنگی 10 تا 12 هزار تومان در میوه‌فروشی‌های سطح شهر فروخته می‌شود.

در میان سبزی و صیفی جات هر کیلوگرم سبزی خوردن 2000 تومان و هر کیلوگرم سبزی قورمه، سبزی آش و سبزی پلو نیز 1500 تومان عرضه می‌شود.

قیمت انواع محصولات پروتئینی

در بازار محصولات پروتئینی قیمت‌ها نسبت به ماه قبل مقداری کاهش یافته است و هر کیلوگرم گوشت گوساله به طور متوسط در مغازه‌های مختلف سطح شهر بین 28 تا 34 هزار تومان عرضه می‌شود.

هر کیلوگرم گوشت مرغ نیز با 300 تومان کاهش 6300 تومان فروخته می‌شود. همچنین مغز ران گوسفندی نیز که از گران‌ترین محصولات پروتئینی محسوب می‌شود کیلویی 35 هزار تومان، گوشت مخلوط گوسفند و گوساله کیلویی 30 تا 35 هزار تومان و گوشت فیله گوسفندی کیلویی 50 هزار تومان در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می گیرد.

هر کیلوگرم جگر گوسفندی نیز 40 هزار تومان، جگر مرغ در بسته 500 گرمی 3000 تومان و هر کیلوگرم گوشت بوقلمون هم 14 هزار تومان در بازار مصرف عرضه می‌شود.

اما در میان ماهی‌ها، ماهی قزل آلای تمیز نشده کیلویی 14 هزار تومان و تمیز شده آن حدود 20 هزار تومان قیمت دارد.

هر کیلوگرم ماهی حلوا سیاه 18 هزار تومان و ماهی شوریده شکم خالی 13 هزار و 500 همچنین ماهی کفال 21 هزار و 500 تومان و ماهی کپور 12 هزار تومان فروخته می‌شود. همچنین هر کیلوگرم میگوی دریایی منجمد، بسته به نوع و کیفیت آن به طور متوسط 23 تا 36 هزار تومان در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.

افزایش قیمت تخم‌مرغ

همچنین تخم‌مرغ که جزو محصولاتی است که در سبد خانوار جایگاه اساسی دارد، تا حدودی با افزایش قیمت روبرو بوده و هر شانه 30 تایی آن 10 هزار تومان عرضه می‌شود در حالی که تا هفته‌های پیش هر شانه آن به طور متوسط 8500 تومان عرضه می‌شد.

این انتظار وجود دارد که با نزدیک شدن به ماه رمضان به بهانه افزایش تقاضا و مصرف، قیمت‌ها تغییر نداشته باشد، اتفاقی که معمولا در گذشته در ایامی مثل نورز و ماه رمضان شاهد آن بوده‌ایم و قیمت‌ها در برخی اقلام به ویژه محصولات پروتئینی و میوه با افزایش روبرو می‌شد. بنابراین برای تکرار نشدن این شرایط در ماه رمضان امسال توجه دستگاه‌های نظارتی بر قیمت‌ها ضرورت بیشتری دارد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان