arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۹۱۰۶
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۷ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۴

واردات مواد دارویی هندی و چینی ممنوع شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دبیرکل سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی - شیمیایی و بسته بندی دارویی از ممنوع شدن واردات مواد داوریی بی‌کیفیت هندی و چینی به کشور خبر داد و گفت: طرح ادعای داروی بی‌کیفیت، صرفاً دستاویزی برای سوداگران واردات دارو است.

به گزارش تسنیم، محمد پیرورام در نشست خبری به مناسبت برگزاری نخستین همایش ملی ایمنی در صنایع دارویی و شیمیایی اظهار داشت: در این همایش که در فصل پاییز در کشور و برای نخستین بار برگزار می‌شود به مباحث محیط زیستی و بهداشتی فعالان در این زمینه پرداخته می‌شود.

وی با تاکید بر ایمنی کارخانجات داروسازی در کشور عنوان کرد: در این همایش مدیران شرکت‌های که کارخانه‌های آنان دچار حرق و حادثه شدند حضور می‌یابند و در کنار آنها مسئولان سازمان غذا و داور، مدیران هلدینگ‌های بزرگ دارویی و ..... مشارکت خواهند داشت.

پیرورام به موانع برای وارادات داروهای مشابهه تولید داخلی نیز اشاره کرد و بیان داشت: در این زمینه هم اکنون تعرفه واردات این داورها ۴۰ درصد است و تعرفه واردات مواد اولیه نیز ۲۶ درصد لحاظ شده است.

دبیرکل سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی - شیمیایی و بسته بندی دارویی ادامه داد: برا این اساس بر طبق بخشنامه جدید سازمان غذا و داور هیچ دارو و مواد اولیه دارویی که مجوز و استاندارد FDE آمریکا و استاندارد دارویی اروپایی نداشته باشد جلوگیری می‌کند بنابراین واردات مواد اولیه از چین و هند که این استانداردها را نداشته باشد ممنوع شده است.

پیرورام در ادامه عنوان کرد: بیش از ۵۰ درصد مواد اولیه دارویی مورد مصرف در صنعت داروسازی در کشور تولید می شود و این بیش از ۹۰ درصد نیاز کارخانه های داروسازی ایران را تامین می کند.

وی بیان داشت: در دنیا حدود دو هزار قلم دارو در حال تولید است که از این مجموع، ۷۰۰ قلم آن در ایران کاربرد دارد و از این ۷۰۰ قلم، ۵۰۰ قلم داروی پرکاربرد و بقیه نیز در موارد استثنایی مورد مصرف قرار می‌گیرد.

سرمایه چهار تا پنج شرکت بیش از پنج برابر کل کارخانه‌های تولیدکننده دارویی کشور

پیرورام عنوان کرد: در کشور حدود ۷۴ کارخانه داروسازی فعالیت دارند که این کارخانه‌ها، محصولات نهایی را تولید و به بازار عرضه می‌کنند و ۵۱ کارخانه نیز مواد موثره دارویی را تولید می‌کنند و ۲۰۰ شرکت بازرگانی نیز در ایران وجود دارد که سرمایه چهار تا پنج شرکت بیش از پنج برابر کل کارخانه‌های تولیدکننده دارویی کشور است.

دبیرکل سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی با بیان اینکه داروهای ایرانی بی‌کیفیت نیستند، خاطرنشان کرد: طرح ادعای داروی بی‌کیفیت، صرفاً دستاویزی برای سوداگران واردات دارو در جهت تامین منافع خود و اصرار بر مشروعیت عملکرد خود است.
نظرات بینندگان