arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۹۲۵۹
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۳ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۴

راهکارهای نوشتن یک خبر رسمی هوشمندانه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


خبرنگاران وقتی برای اولین بار یک خبر رسمی را دریافت می‌کنند، علاقه‌مندند که ایده خبری به شکل داستانی کامل نقل شده باشد. این اتفاق توسط هر فردی، تنها به وسیله استفاده از فرمت و قالب درست اتفاق می افتد. قالبی که در این مقاله آموزش داده می‌شود.

بیانیه نوشته شرکت برای رسانه‌ها است. این بیانیه می‌تواند دسته ای از اتفاقات را شامل وقایع برنامه ریزی شده، پیشرفت‌ها، ارتقاهای شخصی، جوایز، خدمات، تولیدات جدید، پیشرفت‌های فروش و.... پوشش دهد.

1) تیتر هوشمندانه:

تیتر باید خلاصه، واضح و در راستای داستان اصلی خبر باشد. تیتر یک مدل فشرده از نکات کلیدی خبر اصلی است. پیشنهاد می‌شود تیتر بعد از نوشتن کل خبر نوشته شود زیرا اینگونه نویسنده مطلب با نوشتن متن خبر یک دید کلی به آنچه در داستان مهمتر است پیدا می‌کند.

  • «شرکت صنعتی میلاد جایزه برترین تولید کننده ماشین آلات کشاورزی در خاورمیانه را دریافت کرد» تیترهایی از این قسم باعث می‌شود که خواننده جذب مطلب شده و بخواهد درباره تیتر و آن خبر رسمی بیشتر بداند. تیتر یک خبر رسمی باید قلابی برای جذب خبرنگاران باشد. همانگونه که تیتر روزنامه‌ها خوانندگان را جذب خود می‌کند. این قلاب می‌تواند تازه‌ترین دستاورد سازمان، تولید یا خدمات جدید، یک جایزه و یا هرچیز دارای ارزش خبری باشد.
  • استخراج کلمات کلیدی بسیار اهمیت دارد. ساده‌ترین راه برای نوشتن تیتری مناسب برای یک خبر رسمی، استخراج مهمترین کلمات کلیدی از متن خبر رسمی است. با استفاده از همین لغات کلیدی تیتر را در قالب یک چهارچوب منطقی و جالب توجه می‌توان ساخت. استفاده از کلمات کلیدی در تیتر موجب می‌شود خبر در موتورهای جست‌وجوگر(مثل گوگل) بیشتر و سریع‌تر دیده شده و خبرنگاران و خوانندگان هم بهتر و راحت‌تر ایده اصلی خبر را بفهمند.

2)لید خبر ویژه:

لید هم مثل تیتر خبر، باید قلابی برای جذب خواننده باشد. لید باید گسترش دهنده تیتر باشد، جزئیات بیشتری را در بر بگیرد و خواننده را به سمت داستان سوق دهد. لید نباید بیشتر از دو یا سه جمله شود. لید باید خلاصه ای باشد از کل خبر و بتواند مفهوم متن خبر را تفسیر کند. در دنیای سریع امروز، نه خبرنگاران و نه سایر خوانندگان خبری که آغازش آنها را جذب نکند، نمی‌خوانند.
مثال: تیتر: انتشارات کارپرن رمان جدیدی درباره جنگ جهانی دوم منتشر می‌کند،
لید: انتشارات کارپرن فردا اولین رمان خود با موضوع جنگ جهانی دوم نوشته نویسنده سرشناس «دارسی کی» را منتشر می‌کند.

3)نوشتن متن خبر:

خبر باید جوری نوشته شود که نویسنده دوست دارد خوانندگان آن را بخوانند یا خبرنگاران در یک گزارش خبری نقل کنند. نباید از یاد برد که اکثر خبرنگاران به خاطر مشغله کاری، وقت خواندن خبرهای طولانی و جست و جوی دقیق خبر را ندارند لذا آنچه می‌نویسند اکثر آن چیزی است که نویسنده خبر رسمی نوشته ‌است. پس متن خبر جایی است که هر آنچه لزوم بیان شدن دارد باید نقل شود.
متن خبر رسمی باید فشرده باشد، لذا نباید از جمله‌ها و پاراگراف‌های بلند استفاده شود. از تکرار و استفاده بیش از حد از زبان فاخر و کلمات تخصصی پرهیز شود. تلاش شود کلمات بیهوده را حذف و تا حد امکان ساده نویس اتفاق بیافتد.
باید سعی شود بیشترین میزان از حقایق عینی و واقعی همچون وقایع، محصولات، خدمات، مردم، اهداف، برنامه ها، پروژه ها و ... برای خبر استفاده شود.
ساده‌ترین شیوه برای نوشتن یک خبر رسمی کامل، داشتن یک لیست از سوالات شش گانه است.

4) ارتباط نزدیک با عناصر خبر:

چه کسی، کجا، چه چیزی، چه وقتی، چرا، چطور. باید به هر آنچه خواننده می‌خواهد بداند پاسخ دهند. نویسنده باید لیستی از این سوال و پاسخ هایشان تهیه کند و بدنه اصلی خبر را با همان‌ها بسازد.
مثال: (منطبق با مثال تیتر و لید)

1. چه کسی؟ : درباره کیه؟ : انتشارات کارپرن

2. چه چیزی؟ : اصل اتفاق چیه؟ : انتشارات کارپرن یک کتاب منتشر کرد

3. چه وقتی؟ : اتفاق چه زمانی می‌افتد؟ : فردا

4. کجا؟ : اتفاق در کجا می‌افتد؟ : در همه فروشگاه‌های اصلی کتاب کارپرن

5. چرا؟ : چرا این اتفاق یک خبر است؟ : چون رمان توسط نویسنده مشهوری به نام «دارسی کی» نوشته شده است

6. چطور ؟ : چگونه این اتفاق افتاده؟ : اتفاق در مراسم رونمایی از کتاب می افتد

  • از جواب سوالات بالا به عنوان پایه نوشتن خبر استفاده شده و باید فواصل را با اطلاعاتی در مورد افراد، محصولات، تاریخ‌ها و دیگر خبرهای مرتبط پرکرد.
  • اگر شرکت منتشر کننده خبر موضوع اصلی خبر نیست اما منبع خبر رسمی است، این مسئله در متن خبر باید مشخص شود.
  • هر چه قدر خبر رسمی دارای ارزش خبری بیشتری باشد، شانس انعکاس آن توسط رسانه ها افزایش می‌یابد. باید به ارزش‌های خبری مورد توجه رسانه‌های مخاطب توجه کرد و از این دانسته برای جذب بهتر و بیشتر آن‌ها سود برد.

5)نکات پایانی:

  • در خبر رسمی باید بدون حاشیه پردازی سراغ اصل مطلب رفت.
  • خبر برای هرکسی که ارسال می‌شود ایمیلش پر خبرهایی است که منتظر نادیده گرفته شدن هستند. یک خبر برای انتخاب شدن باید ارزشمند بوده و بسیار به قابل انتشار بودن نزدیک باشد.
  • وقتی یک ویراستار یا خبرنگار خبر را می‌خواند، از لحظه اول به این فکر می‌کند که خبر چه قدر وقت از او می‌گیرد و اگر کار پر از خطا، دارای محتوای ناقص یا نیاز به دوباره نویسی داشته باشد، آن‌ها وقتشان را تلف نمی‌کنند. لذا باید مطمئن شد دستور زبان خوبی در خبر به کار رفته و اصول نگارش و خبر نویسی رعایت شده است و مهمتر از همه سوژه‌ای برای نوشتن یک خبر وجود دارد.
  • چرا خبرنگاری باید به آنچه خبر می‌گوید اهمیت دهد؟ اگر مطلب و خبر برای مخاطب درست ارسال شود، جواب مناسب دریافت می‌کند، اما اگر نه، تنها وقت تلف کردن است. اگر به شخص درست خبر مناسب (خبر و نه تبلیغ) داده شود، آنگاه حرکت در مسیر درست انجام می‌شود.
  • خبرنگاران صبح ها بیشتر به خبرهای ارسالی توجه نشان می‌دهند. وقتی خبری را صبح دریافت می‌کنند به آن‌ها فرصت می‌دهد تا از آن در جای مناسب استفاده کنند.
  • باید تلاش کرد همه اطلاعات به هم متصل شوند. اگر اطلاعات آنلاینی وجود دارد که خبر را پشتیبانی و یا تکمیل‌تر کند، نیاز است لینک آن حتما در خبر قرار گیرد.

خبر رسمی
نظرات بینندگان