arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۹۴۵۵
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۵ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۴

روز وحشت در واشنگتن

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روز گذشته واشنگتن در التهاب یک حمله تروریستی به سر برد. حمله‌ای که ممکن بود خاطرات 11 سپتامبر را برای آمریکایی‌ها از نو زنده کند.

به گزارش دنیای اقتصاد، جاش ارنست، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید با تایید این مطلب گفت که در پی اعلام خطر مبنی بر بمب‌گذاری در کاخ سفید، ماموران امنیتی اتاق‌های کاخ سفید را تخلیه کرده و در پی کشف بمب ادعایی بودند.

 اما داستان روز ملتهب در واشنگتن به این ختم نشد و لحظاتی بعد کنگره نیز با تهدید بمب‌گذاری روبه‌رو شد و ماموران امنیتی ایالات‌متحده ساختمان کنگره را نیز تخلیه کردند.روز چهارشنبه به فاصله زمانی کوتاه در دو نقطه حساس واشنگتن‌ دی‌سی زنگ‌های خطر امنیتی به‌ صدا در آمد: ابتدا کاخ سفید و سپس ساختمان کنگره. در هر دو مورد ظن بمب‌گذاری موجب تخلیه اتاق‌های کاخ سفید و ساختمان کنگره شد.

به‌ گزارش سی‌ان‌ان، جاش ارنست، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید با تایید این مطلب گفت که در پی اعلام خطر مبنی بر بمب‌گذاری در کاخ سفید، ماموران امنیتی اتاق‌های کاخ سفید را تخلیه کرده و در پی کشف بمب ادعایی بودند.

اما داستان روز ملتهب در واشنگتن به این ختم نشد و لحظاتی بعد کنگره نیز با تهدید بمب‌گذاری روبه‌رو شد و ماموران امنیتی ایالات‌متحده ساختمان کنگره را نیز تخلیه کردند. سرویس مخفی ایالات‌متحده می‌گوید که سه‌شنبه در ساعت 1:53 ظهر به وقت محلی به پلیس واشنگتن تلفنی اعلام شد که بمبی در اتاق کنفرانس خبری کاخ سفید کار گذاشته شده و نیروهای امنیتی نیز در عملیاتی ویژه اقدام به تخلیه اتاق‌های کاخ سفید کردند.

در بیانیه‌ سرویس مخفی آمریکا آمده است: جاش ارنست در اوج کار خبری با روزنامه‌نگاران بوده که این موضوع به آنها اطلاع داده می‌شود و در پی این هشدار، نیروهای امنیتی آمریکا سریعا روزنامه‌نگاران را از اتاق بیرون می‌برند و عملیات جست‌وجو آغاز می‌شود. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده نیز تا پایان کار نیروهای امنیتی کاخ سفید برای امنیت بیشتر در اتاق بیضی شکل خود محبوس می‌شود.

در این بیانیه همچنین آمده است که عملیات برای جست‌وجوی بمب حدود 30 دقیقه طول کشیده و سپس خبرنگاران را به اتاق کنفرانس بازگردانده‌اند. یکی از شاهدان عینی می‌گوید در حال تهیه خبر بوده‌اند که یکی از نیروهای نظامی در اتاق کنفرانس را باز کرده و با ترس و اضطراب فریاد می‌زند اتاق را ترک کنید بمب‌گذاری شده است. جاش ارنست، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید می‌گوید که به همراه روزنامه‌نگاران نزدیک به 30 دقیقه در یکی از راهروهای کاخ سفید منتظر مانده‌اند.

اتاق کنفرانس خبری از لحاظ امنیتی بسیار حائز اهمیت است. این اتاق نزدیک محل اقامت خانواده رئیس‌جمهوری و سایر کسانی است که در این ساختمان زندگی می‌کنند. این اتاق همچنین به دفتر کار باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده نیز بسیار نزدیک است.

در حالی که برخی از خبرگزاری‌ها می‌گویند که عملیات تخلیه در تمامی اتاق‌های کاخ سفید صورت گرفته اما یکی از ماموران سرویس مخفی ایالات‌متحده به خبرنگار نیویورک‌تایمز می‌گوید عملیات تخلیه محدود به اتاق کنفرانس خبری بوده است. او می‌گوید با توجه به ماهیت تهدید اقدام به تخلیه محدود کرده‌اند. به‌رغم این گفته، برخی از خبرگزاری‌ها مانند سی‌ان‌ان می‌گویند که ساکنان کاخ سفید در پی این عملیات مجبور به ترک اتاق‌هایشان شده‌اند یا اینکه همچون باراک اوباما، برای امنیت بیشتر در اتاق کار خود باقی مانده‌اند.

در این‌باره گفته می‌شود که میشل اوباما و دختران وی نیز از اتاق‌های خود تکان داده نشدند و آنها نیز تا پایان عملیات در اتاق‌های خود باقی ماندند. جاش ارنست در پاسخ به این پرسش که آیا جان خانواده اوباما مورد تهدید قرار گرفته و این تهدید ارتباطی با این موضوع داشته گفت که نمی‌تواند با قاطعیت در این مورد سخن بگوید. باراک اوباما قرار بوده در میانه‌ روز سه‌شنبه در مورد برنامه موسوم به اوباما کِر(ObamaCare) صحبت کند و به جز آن برنامه دیگری در دستور کار نبوده است.

قسمت دوم از روز وحشت

هنوز ساعاتی از برنامه تخلیه‌سازی کاخ سفید نگذشته بود که یک تلفن تهدیدآمیز دیگر، خبر از کار گذاشتن بمبی در طبقه سوم ساختمان سنا می‌دهد. یکی از آجودان‌های سنا که وظیفه تامین امنیت این ساختمان را دارد به سی‌ان‌ان می‌گوید که تلفن مشابهی موجب شد تا نیروهای امنیتی این ساختمان اقدام به تخلیه اتاق‌های سنا کنند.

هنوز مشخص نشده که بین آن دو تلفن ارتباطی وجود داشته یا نه، اما در تلفن تهدیدآمیز گفته شده است که یک بمب در اتاق کمیته امنیت ملی سنا کار گذاشته شده است. برخی کارشناسان اعتقاد دارند دو تلفن مشابه در یک روز نمی‌تواند اتفاقی بوده باشد و این موضوع از قبل برنامه‌ریزی شده است.

جاش ارنست اما می‌گوید که او به زنان و مردانی که در سرویس مخفی آمریکا کار می‌کنند، اطمینان دارد و می‌داند که آنها می‌توانند آمریکا را در تامین امنیت یاری کنند. پیش از این بارها گفته شده است که مدیریت امنیت پرواز یا حمل‌ونقل (TSA) در روند شناسایی موارد تروریستی با ضعف‌های انکار نشدنی روبه‌رو است. این موضوع کم و بیش در سایر نهادهای مرتبط با اف‌بی‌آی نیز دیده شده است. یکی از نیروهای سازمان «TSA» می‌گوید که این نهاد تاکنون در شناسایی 73 مورد از عواملی که در ارتباط با گروه‌های تروریستی بوده‌اند، ناکام مانده است.

برای روز وحشت هم از وجود سناریوی مشابه سخن گفته می‌شود و نیروهای اطلاعاتی در حال بررسی تلفن‌های روز سه‌شنبه هستند.
نظرات بینندگان