arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۹۵۰۲
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۰۸ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۴

سیلی اردوغان از مردم به‌علت حمايت از تروريسم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون وزیر امور خارجه سوریه با بیان اینکه برخی کشورها کمر به تجزیه سوریه بسته اند گفت اردوغان در انتخابات اخیر ترکیه از مردم کشورش سیلی خورد که یکی از علل آن حمایت از تروریسم بود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، فیصل مقداد معاون وزیر امور خارجه سوریه در گفتگوی اختصاصی با شبکه الاخباریه سوریه در خصوص نشست معارضان در خارج از کشور گفت: ما در سوریه در انزوا قرار نداریم و بدون مبالغه می گویم که این دیگران هستند که خود را از سوریه جدا کرده و منزوی شده اند. ما از ابتدای بحران مساله حل سیاسی و اصلاحات را اعلام کردیم. این ادعا که نظامی شدن بحران از ابتدا کار حکومت سوریه بوده از دروغ های اروپایی هاست. بحران سوریه با دخالتهای خارجی آغاز شد و مساله ای تحمیلی است. ما با آغوش باز از گروههای سوری استقبال کردیم اما آنها نپذیرفتند چرا که توطئه ای بزرگ ضد ما در حال اجرا بود. نشست هایی مانند قاهره، استانبول، ریاض، ژنو و ... تاکنون شکست خورده اند. ما بارها از گروههای سوری خواسته ایم که به گفتگوی سوری - سوری روی آورند اما غربی ها اجازه این کار را نمی دهند. ما معتقدیم که این نشست ها باید در داخل سوریه انجام شود. ما از همه گروهها استقبال می کنیم به شرط آن که با اسراییل ارتباط نداشته باشند، اقدامات تروریستی انجام نداده باشند و خواهان حل سیاسی باشند. ما بر این موضع اصرار داریم و با خیانتکاران به سوریه و فلسطین گفتگویی نداریم.

مقداد در خصوص موضع مصر و گفتگوهای قاهره گفت: ما گفتگویی را که در خارج و بدون هماهنگی و مشورت با حکومت سوریه برگزار شود، نمی پذیریم و با آن تعامل نخواهیم داشت. ما از انقلاب مردم مصر ضد اخوان المسلمین، انتخابات و مقابله با میراث مرسی حمایت کرده ایم. مرسی کسی بود که روابط مصر با سوریه را قطع کرد. از مقامات مصری می خواهیم که با میراث مرسی مقابله کنند و میراث شوم آن در قطع ارتباط با سوریه را هم از بین ببرند. مصری ها باید بدانند که کشورهایی مانند عربستان با آنها ضد تروریسم و اخوان المسلمین وارد عمل نخواهد شد بلکه سوریه با اخلاص می تواند در این راه یاور آنها باشد.

معاون وزیر خارجه سوریه در خصوص ترکیه و انتخابات اخیر گفت: ملت ترکیه در انتخابات اخیر به رییس جمهور این کشور سیلی زد و این سیلی در تاریخ خواهد ماند. اردوغان و حزبش پیام مردم را باید درک کنند که مردم از سیاستهایشان ناراضی اند. حزب عدالت و توسعه ترکیه، سلطه خود را به مردم و احزاب دیگر تحمیل کرده بود و خواسته های آنان را نادیده می گرفت و سیاست آنها در برقراری رابطه بی طرفانه با همسایگان را در نظر نداشت. طی 40 تا 45 روز آینده خواهیم دید که احزاب ترکیه حاضر به ائتلاف با اردوغان نخواهند شد. بخش زیادی از مخالفتها با اردوغان به علت حمایت های او از تروریست ها بود. سه ماه قبل ما با همه احزاب معارض ترکیه دیدار داشتیم و از آنها بابت حمایتهایشان از ملت سوریه قدردانی کردیم. کسانی که تروریسم را در سوریه کاشتند باید انتظار داشته باشند که تروریسم و درد و رنج را در ترکیه برداشت کنند. اردوغان در میان کردها جایگاهی ندارد زیرا یکی از دلایل شکست او در انتخابات بالا رفتن آراء حزب دموکراتیک خلق ها بود. اردوغان با سیاست های خود در سوریه و عراق انسجام ملت ترکیه را از بین برد. اردوغان باید بداند که اگر می خواهد اعتماد ملت ترکیه را جلب کند باید سیاست خود را در قبال سوریه تغییر دهد و خواست مردم را در برقراری رابطه عادی با سوریه اجرایی کند و گرنه مردم ترکیه به مسیر کنونی خود ادامه خواهند داد و او را ناکام خواهند گذاشت. اما من اطمینان دارم که اردوغان سیاست خود را تغییر نخواهد داد.
نظرات بینندگان