arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۹۷۲۹
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۵ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۴

راز فاکتور 7 ميليارد دلاري آمريکا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 پنتاگون در سالگرد اشغال موصل توسط گروه‌هاي تروريستي تکفيري ـ بعثي گزارشي در باب هزينه‌هاي مبارزه آمريکا با داعش منتشر کرده است. براساس اين گزارش آمريکا در طول 10ماه، 7/2 ميليارد دلار که بخش عمده آن در قالب بمباران‌هاي هوايي بوده در مبارزه با داعش هزينه کرده است.

اين گزارش در حالي منتشر گرديده که پيش از اين گزارش هاي قابل توجهي در باب اقدامات آمريکا عليه داعش منتشر شده بود از جمله مصاحبه برخي خلبانان آمريکايي که گفته اند، اجازه بمباران مواضع داعش به آنها داده نشده و بمبها را در بيابان هاي عراق و يا عليه نيروهاي مردمي و ارتش عراق و سوريه استفاده کرده اند.

گزارش هاي پارلمان عراق که رسما نشان مي دهد آمريکا اقدام به ارسال سلاح و تسليحات براي داعش در مناطق جنگي عراق نموده است. با توجه به اين حقايق اين سئوال مطرح مي شود که چرا آمريکا گزارش 7/2 ميليارد دلاري به اصطلاح هزينه هاي مبارزه با داعش را اعلام کرده است؟

با توجه به رسوايي هاي گسترده آمريکا در حمايت از داعش مي توان گفت که هدف اوليه آمريکا پنهان سازي حمايتهايش از داعش و نمايش چهره اي مثبت از خود است. اين امر براي مقابله با انتقادات افکار عمومي از نداشتن جديت آمريکا در مبارزه با داعش داراي اهميت است. نکته مهم آنکه آمريکا همزمان با انتشار اين گزارش طرح افزايش حضور نظامي در عراق را مطرح ساخته است.

مي توان گفت آمريکايي ها با برجسته سازي گزارش 7/2 ميليارد دلاري هزينه جنگ با داعش سعي در نمايش چهره اي مبارز از خود را دارند تا رضايت مردم آمريکا و افکار عمومي جهان براي نظامي گري بيشتر در عراق را جلب کنند. آمريکا با اين حربه طرح مقابله با مخالفت عراقي ها با افزايش حضور نيروهاي آمريکايي را پيگيري مي کند.

دوم آنکه آمريکايي ها تاکنون از اجراي تعهدات خود براي تسليم ارتش عراق خودداري کرده اند. اين سناريو مطرح است که آمريکايي ها با فاکتورسازي بر آن باشند تا تعهدات تسليحاتي خود به عراق را در حاشيه قرار دهند و حتي با اين فاکتور سازي خواستار پرداخت هزينه هاي آمريکا از سوي عراق گردند.

با توجه به چالش هاي اقتصادي عراق و موقعيت جنگي آن، آمريکايي ها برآنند تا با ادعاي لزوم تأمين هزينه هاي جنگ با داعش، عراق را به قراردادهاي اقتصادي انحصاري آن هم براساس شرايط آمريکا به ويژه در حوزه نفت وگاز وادار سازند. نکته مهم ديگر در ادعاهاي آمريکا در قبال عراق طرح تحقيرسازي و کم رنگ سازي دستاوردهاي عراقي ها است.

ادعاي حضور پنتاگون براي هماهنگ سازي عشاير سني با دولت مرکزي عراق، ادعاي 5 سال زمان بردن مبارزه با داعش و ... تماماً در اين چارچوب صورت مي گيرد. ارائه فاکتور 7/2 ميليارد دلاري مبارزه آمريکا با داعش را مي توان حلقه تکميلي اين طراحي دانست.

به عبارتي آمريکا با اين فاکتور سازي به دنبال تشديد دخالت ها در عراق و منطقه است در حالي که حقيقت ماجرا آن است که آمريکا تاکنون هر هزينه اي کرده در حمايت از داعش و بحران سازي در منطقه و عراق بوده است که به قول آمريکايي براي تامين منافع آنان صورت گرفته است و نه چيز ديگري.

منبع : جام جم
نظرات بینندگان