arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۹۹۱۱
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۷ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۴
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت:

حکم عربستان براي ماموران فرودگاه جده نهايي نيست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت اعلام کرد: حکم عربستان براي دو مامور فرودگاه جده نهايي نبوده و قرار است تا چند روز ديگر دادگاه ديگري برگزار شود.

حجت‌الاسلام والمسلمين سيدعلي قاضي عسکر در حاشيه مراسم ترحيم پدر رئيس سازمان حج و زيارت درباره پيگيري‌هاي ايران به دنبال صدور حکم دادگاه بدوي عربستان درباره دو مامور متعارض به دو نوجوان ايراني در فرودگاه جده اظهار کرد: هنوز تکليف روشن نيست، تا چند روز ديگر دادگاه ديگري در عربستان براي اين موضوع برگزار مي‌شود تا آن موقع بايد صبر کنيد.

وي اضافه کرد: ايران در دادگاه قبلي درخواست تجديد نظر داده و بايد به حکمي که قبلا صادر شده رسيدگي شود؛ با اين حال هنوز اين حکم نهايي نشده است.

به گزارش ايسنا‌، دادگاه بدوي عربستان روز چهارشنبه که دومين جلسه رسيدگي به پرونده دو مامور سعودي را که در فرودگاه جده قصد تعرض به دو نوجوان ايراني را داشتند برگزار کرد و حکم چهار سال حبس و هزار ضربه شلاق را براي آنها صادر کرد.

مقامات ايران پس از انتشار اخباري درباره اين حکم آن را تکذيب و اعلام کردند «هنوز گزارش رسمي از نتيجه دادگاه دريافت نشده است».

دولت ايران که پس از بروز اين اتفاق در هشتم فروردين ماه امسال عمره را به حالت تعليق درآورد، شرط از سرگيري عمره و اعزام زائران ايراني به عربستان را عذرخواهي رسمي دولت اين کشور و همچنين اجراي حکم اشد مجازات براي آن دو مامور پليس اعلام کرده بود.

دولت عربستان تاکنون به صورت رسمي از ايران براي اين اتفاق عذرخواهي نکرده و حکمي که روز چهارشنبه صادر کرد برخلاف تاکيد ايران بوده است.

حکمي که اکنون مقامات ايراني آن را غيرنهايي مي‌خوانند، در حالي صادر شد که سخنگوي امنيتي وزارت کشور عربستان گفته بود «نهادهاي ذي‌ربط عربستان طبق قانون مسئول هستند تا متهمان اين حادثه را به اشد مجازات برسانند و تمام اقشار جامعه مسلمان عربستان نيز چنين جنايات شنيعي را محکوم مي‌کنند.»

حسن قشقاوي، معاون کنسولي و پارلماني و امور ايرانيان وزارت خارجه نيز پس از دادگاه نخست که دوشنبه هفته پيش در جده برگزار شد،‌ گفته بود: «دادستان در نخستين دادگاهي که برگزار شده است، با توجه به نوع جرم اتفاق افتاده درخواست مجازات اعدام براي خاطيان کرده است. اين رأي بايد در دادگاه بعدي مورد تصميم قرار بگيرد.»
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان