arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۰۰۴۸
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۳ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۴

دست رد دومین حزب مخالف بر سینه اردوغان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس حزب حرکت ملی ترکیه ( ام اچ پی ) که 16 درصد آراء و 81 کرسی پارلمان ترکیه را به دست آورده است، پیشنهاد دیدار با رجب طیب اردوغان را رد کرد.
 
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه ملیت چاپ ترکیه ، دولت باغچه لی رئیس حزب حرکت ملی ترکیه درباره اظهارات اخیر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه که گفته است، از سران احزاب سیاسی ترکیه برای رایزنی درباره تشکیل دولت جدید دعوت خواهد کرد، گفت: اردوغان با این دعوت در پی سرپوش گذاشتن بر اشتباهات و اقدامات نادرست خویش است.

وی گفت: من با اردوغان دیدار نخواهم کرد و به کاخ ریاست جمهوری نیز نخواهم رفت.

باغچه لی درباره احتمال مشارکت حزبش با حزب عدالت و توسعه نیز گفت: در همایش های تبلیغات انتخاباتی وعده دادیم که کسانی که مرتکب فساد مالی شدند، باید حساب پس دهند.

رئیس حزب حرکت ملی با اشاره به پرونده های فساد بزرگ مالی در ترکیه گفت: باید پرسید موضوع پرونده های 17 و 25 دسامبر چه خواهد شد؟ اگر اردوغان این پرونده ها را بگشاید ما نیز با تشکیل دولت توسط آنان مخالفت نخواهیم کرد.

اردوغان، تلاش برای مشروعیت بیشتر!

باغچه لی در نشستی با حضور سران تشکیلات استانی و شهرداران عضو حزب حرکت ملی نیز گفت : اردوغان با این دعوت تلاش می کند ، ابتکار عمل را از دست ندهد. وی با تلاش برای فراهم کردن زمینه تشکیل دولت ائتلافی در پی آنست که جایگاه خود را نیز مشروع نشان دهد.

رئیس حزب حرکت ملی گفت: حزب عدالت و توسعه تبلیغاتی پلید را علیه حزب حرکت ملی آغاز کرده است و تاکید می کند که ما موافق مذاکره نیستیم و خواستار انتخابات پیش از موعد هستیم.

وی گفت: ما با گفتگو مخالف نیستیم اما اگر دولت ائتلافی تشکیل نشود، برگزاری انتخابات پیش از موعد اجتناب ناپذیر خواهد بود.

باغچه لی گفت: 15 نوامبر نزدیک ترین زمان برای برگزاری انتخابات پیش از موعد است.

ترکیه ، درگیر با بحران اقتصادی

دکتر محمد محمد پور عمران در مصاحبه با رادیو اقتصاد اظهار داشت:کاهش نرخ رشد اقتصادی و ارزش لیر ترکیه در کنار افزایش نرخ بیکاری تا 8 درصد باعث شد حزب عدالت و توسعه در انتخابات پارلمانی اخیر شکست بخورد.

ادامه رکود اقتصادی در اروپا نیز باعث شد صادرات ترکیه کاهش یابد و بحران آفرینی سیاسی و حمایت از گروه های غیر قانونی و تروریستی داعش در عراق و سوریه باعث شد شاخص های اقتصادی ترکیه نیز به شدت افت کند.

وی افزود: جمعیت جوان ترکیه به 30 میلیون نفر می رسد که خواهان اشتغال و رفاه اقتصادی هستند اما دولت اردوغان نتوانسته است به این نیاز جامعه ترکیه پاسخ مطمئن بدهد و در نتیجه سرمایه گذاری داخلی و خارجی در اقتصاد ترکیه روند رو به کاهش داشته است.

این اقتصاددان گفت: صادرات ترکیه نیز به کشورهای غیر اروپایی کاهش نشان می دهد و افت 10 درصدی ارزش لیر ترکیه دولت اردوغان را با چالش های جدی مواجه می کند و مردم ترکیه خواهان تغییر این روند هستند.

وی افزود: اردوغان می خواست همچنین نظام اجرایی نخست وزیری را به ریاست جمهوری تبدیل کند که موفق نشد.
نظرات بینندگان