arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۰۶۹۶
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۰ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۴

از قول قاليباف و جنتي چه خبر؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 امسال در مراسم پاياني بيست‌وهشتمين نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران، محمدباقر قاليباف و علي جنتي به صورت تلويحي از همديگر قول گرفتند که نمايشگاه کتاب سال آينده در باغ کتاب برگزار شود که ظاهرا در همين رابطه تا به حال جلساتي برگزار و پيشنهاداتي مطرح شده است.

علي‌اکبر اشعري مدير فعلي باغ کتاب تهران در گفت‌وگو با ايسنا، درباره اين موضوع و اين‌که آيا باغ کتاب ظرفيت برپايي نمايشگاه کتاب تهران را دارد، اظهار کرد: هفته گذشته با آقاي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي جلسه‌اي داشتيم و در اين زمينه گفت‌وگو کرديم. قرار شده گروهي از کارشناسان براي بررسي جوانب اين کار به باغ کتاب بيايند تا اگر پيشنهادي دارند مطرح کنند.

او افزود: در همين زمينه پيشنهادي که از سوي تشکل‌هاي نشر مطرح شده، واگذاري زميني 45 هزار متري واقع در ميدان فرهنگ و در جوار باغ کتاب است تا با همکاري دولت و شهرداري در دو طبقه ساخته شود و فضاي نمايشگاهي به مساحت 90 هزار مترمربع ايجاد شود. اين پيشنهاد از سوي تشکل‌هاي نشر در قالب نامه‌اي به وزير ارشاد ارائه شده است.

اشعري با اشاره به نامه تشکل‌هاي نشر براي فراهم شدن زمينه واگذاري اين زمين گفت: اگر اين اتفاق رخ بدهد و اين زمين 45 هزار متربعي در دو طبقه ساخته شود، مي‌توان در زمان برپايي نمايشگاه کتاب تهران از فضاهاي ديگري از جمله باغ کتاب، باغ‌موزه دفاع مقدس و فضاهاي بازي که در منطقه عباس‌آباد وجود دارد، براي برگزاري سمينارها استفاده کرد و نمايشگاه کتاب تهران را با حذف زوايد در اين محل برگزار کرد. اين پيشنهاد فعلا مطرح شده و برخي دوستان شهرداري هم قبول کرده‌اند ولي عملي شدن آن به همکاري و نظر دولت و شهرداري بستگي دارد.

او ادامه داد: ضمن اين‌که ديگر نمايشگاه‌هاي ساليانه مثل نمايشگاه قرآن، مطبوعات و... را نيز در طول سال در همين مکان و در اين محل با عنوان محل دائمي چنين نمايشگاه‌هايي مي‌توان برپا کرد. چون در حال حاضر هرساله هزينه زيادي خرج برپايي سوله‌ها و سازه‌ها مي‌شود که در صورت وجود يک محل دائمي ديگر اين هزينه‌ها بر نمايشگاه کتاب تحميل نمي‌شود.

مدير باغ کتاب تهران درباره اين‌که با توجه به گفته محمدباقر قاليباف شهردار تهران و ابراز اميدواري او براي برگزاري نمايشگاه کتاب سال آينده در محل باغ کتاب و منطقه عباس‌آباد، آيا اين امکان وجود دارد گفت: حقيقت اين است که اين گفته نيت ايشان را مي‌رساند، ولي وقتي وارد واقعيت مي‌شويم و مسائلي مثل اجرا و منابع پيش مي‌آيد ممکن است کار با تاخير مواجه شود. بنابراين اصرار من اين است که فعلا تا آماده شدن چنين فضايي نمايشگاه کتاب در همان مصلا برگزار شود.

سال‌هاست که مسوولان به کرات از ضرورت ايجاد يک محل دائمي براي برپايي نمايشگاه کتاب تهران سخن مي‌گويند چون عموما مصلا را مکان مناسبي براي برگزاري اين رويداد نمي‌دانند، اما اين امر تا به حال محقق نشده است. امسال نيز در مراسم پاياني بيست‌وهشتمين دوره نمايشگاه کتاب تهران محمدباقر قاليباف شهردار تهران گفته بود: از آقاي دکتر جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي مي‌خواهم به هم قول بدهيم سال آينده نمايشگاه کتاب در باغ کتاب واقع در تپه‌هاي عباس‌آباد برگزار شود. علي جنتي وزير ارشاد هم در پاسخ به او اظهار کرده بود: ما اين بشارت آقاي قاليباف درباره برگزاري نمايشگاه کتاب سال آينده را جدي مي‌گيريم.
نظرات بینندگان