arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۰۷۸
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۳ - ۱۳ اسفند ۱۳۸۹

جمعه خشم در عربستان

فعالان عربستاني در اعتراض به بازداشت يكي از روحانيون اين كشور كه خواهان ايجاد پادشاهي مشروطه شده بود امروز (جمعه) را روز خشم در شرق اين كشور اعلام كردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فعالان عربستاني در اعتراض به بازداشت يكي از روحانيون اين كشور كه خواهان ايجاد پادشاهي مشروطه شده بود امروز (جمعه) را روز خشم در شرق اين كشور اعلام كردند.

به گزارش خبرگزاري انتخاب به نقل از ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه اي القدس العربي، فعالان عربستاني در فيس بوك خواهان مشاركت مردم در روز خشم اين كشور شدند.

قرار است امروز روز خشم عربستان در منطقه شرق اين كشور كه اكثريت ساكنان آن شيعه هستند در اعتراض به دستگيري يكي از روحانيون عربستاني طي روزهاي گذشته از سوي نيروهاي امنيتي برگزار شود.

فعالان در فيس بوك اعلام كردند: همگان بايد در روز جمعه درمسجد ائمه البقيع واقع در استان الاحساء در شرق عربستان حاضر شوند.

مسئولان امنيتي عربستان روز يكشنبه يكي از روحانيون اين كشور را به دليل درخواست وي براي ايجاد پادشاهي مشروطه و عدم تبعيض طايفه‌اي در كشور دستگير كردند.

شبکه خبري العالم به نقل از منابعي گزارش داد: عربستان سعودي شمار بسياري از نيروهاي نظامي خود را براي مقابله با تظاهرات مردم به شهر القطيف در منطقه الشرقيه واقع در شمال اين کشور اعزام کرده است.

اين منابع تاکيد کرده‌اند که هزاران تن از ساکنان منطقه الشرقيه عربستان قرار است امروز پس از اقامه نماز جمعه در تظاهراتي گسترده آزادي بازداشت شدگان سياسي را خواستار شوند.

از سوي ديگر، پيشنهاد 132 شخصيت سياسي عربستاني براي ايجاد تغييراتي در نظام حکومتي عربستان و تغيير آن به مشروطه سلطنتي، با استقبالي گسترده مواجه شده است.

اعضاي خانواده بازداشت شدگان موسوم به "فراموش شده ها"، روز پنجشنبه مقابل ساختمان فرمانداري منطقه الشرقيه در دمام تجمع اعتراض آميزي برگزار کرده و آزادي فرزندانشان را که براي شانزدهمين سال پياپي بدون محاکمه در زندان بسر مي برند، خواستار شدند.

نيروهاي امنيتي پس از اين تجمع فورا خيابان‌هاي اصلي را بستند و به بهانه ديدار با يکي ازمسئولان منطقه الشرقيه، اعضاي خانواده زندانيان را به داخل ساختمان بردند تا از اين راه تجمع ايجاد شده را متفرق کنند.

اين تجمع درحالي برگزار شد که يک روز قبل از آن شاهزاده محمد بن فهد ، امير منطقه الشرقيه در ديدار با شماري از علما و شخصيت‌هاي منطقه قطيف از آنها خواسته بود تا به جوانان بگويند که تظاهرات برگزار نکنند.

منابع آگاه اعلام کردند که امير منطقه الشرقيه تاکيد کرده است درصورت برگزاري هرگونه تظاهرات، خانواده هاي زندانيان مسئول خواهند بود.

محمدبن فهد در قبال سئوالهايي درباره حکم‌هاي صادر شده براي زندانيان از دادن پاسخ خودداري کرد.

بر اساس اطلاعات رسيده، قراراست تظاهرات متعددي براي آزادي زندانيان در مناطق مختلف استان قطيف برگزار شود.

ديروز هم حدود 100 نفر از ساکنان شهر العواميه در منطقه نفت خيز الشرقيه نزديک شهر قطيف تظاهراتي را براي آزادي زندانيان برگزار کردند

تظاهرکنندگان با سردادن شعارهايي بر مسالمت آميز بودن اين تظاهرات تاکيد کردند و همچنين با حمل تصاوير زندانياني که از مدتها قبل بدون محاکمه زنداني شده اند، آزادي آنها را خواستار شدند.

دهها شهروند عربستاني که به " تندروهاي سعودي عضو هيات امر به معروف و نهي ازمنکر سعودي " معروف هستند به نمايشگاه بين‌المللي کتاب که در شهر رياض، پايتخت اين کشور برگزار شده، حمله کردند اما عبدالعزيز خوجه، وزير فرهنگ و اطلاع رساني عربستان گزارش‌ها درباره اين حمله و بدرفتاري با وي و ناشران و بازديدکنندگان نمايشگاه را تکذيب کرد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني شبکه خبري العالم به نقل از منابع خبري، هيات امر به معروف نهي از منکر عربستان نيز حمله به وزير فرهنگ اين کشور و بازديدکنندگان از نمايشگاه را تکذيب کرد.

خوجه در صفحه شخصي خود در فيس بوک نوشت: هر کسي که به نمايشگاه کتاب اعتراض دارد بايد در اين خصوص به مسئولان ذي ربط شکايت کند. نمايشگاه محلي براي نشان دادن فرهنگ و تمدن عربستان است و اميدواريم که همگان در سطح اين مسئوليت باشند.
نظرات بینندگان