arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۰۸۰۷
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۰۹ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۴

رمزگشایی از مرگ جوان 26 ساله

ماموران پلیس توانستند با بهره‌گیری از اقدامات فنی و نظر پزشکی قانونی، پرونده مرگ جوان ۲۶ ساله‌ای را که پس از انتقال به زندان رجایی شهر جان باخته بود، مختومه کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : ماموران پلیس توانستند با بهره‌گیری از اقدامات فنی و نظر پزشکی قانونی، پرونده مرگ جوان ۲۶ ساله‌ای را که پس از انتقال به زندان رجایی شهر جان باخته بود، مختومه کنند.

ساعت ۹ شب سوم تیر ماه سال ۹۲، وقوع یک فقره درگیری در خیابان ابومسلم - خیابان ۲۵ متری محمودیان، به کلانتری ۱۵۷ مسعودیه اعلام شد؛ در مراجعه مأموران به محل و بررسی اولیه مشخص گردید که درگیری ما بین اعضای یک خانواده صورت گرفته است.

گزارش دعوای خانوادگی


در ادامه رسیدگی و انجام تحقیقات اولیه مشخص شد که درگیری بواسطه اعتیاد یکی از اعضای خانواده به نام «رضا» (متولد ۱۳۶۶) به مصرف موادمخدر و اعتراض سایر اعضای خانواده به این موضوع آغاز شده که با شدت گرفتن درگیری، رضا اقدام به تخریب قسمتی از اثاثیه منزل و درگیری با برادر خود کرده است.

یک مرگ مشکوک

با طرح شکایت خانواده از «رضا» و با تشکیل پرونده با موضوع تخریب عمدی و حسب دستور شعبه سوم بازپرسی دادسرای ناحیه ۱۴ تهران، متهم به زندان رجایی شهر منتقل شد اما پس از گذشت مدت کوتاهی از انتقال به زندان، به علت تشنج بیهوش و سریعاً به مرکز درمانی منتقل و با وجود انجام اقدامات درمانی فوت کرد.

پس از تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع «فوت مشکوک» و طرح شکایت خانواده متوفی، با صدور قرار عدم صلاحیت، پرونده از دادسرای امور جنایی کرج به دادسرای امور جنایی تهران ارجاع و به دستور شعبه پنجم بازپرسی دادسرای ناحیه ۲۷ تهران، پرونده در اختیار اداره دهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

شکایت از ماموران

با توجه به طرح شکایت خانواده متوفی مبنی بر طرح موضوع «انتقال نامناسب متوفی به کلانتری و زندان بعنوان علت مرگ»، تحقیقات در این خصوص در دستور کار کارآگاهان قرار گرفت و در تحقیقات از مأموران کلانتری، مأمور بدرقه و همچنین زندانیان همراه متوفی مشخص شد که در زمان انتقال متوفی به کلانتری و زندان هیچگونه رفتار نامناسب و ضرب و شتمی از سوی مأموران با این شخص انجام نشده است.

آغاز تحقیقات پلیسی


در بررسی پرونده فوت مشکوک متوفی مشخص شد که در زمان پیگیری پرونده در دادسرای امور جنایی کرج و حسب دستور قضایی، جسد متوفی  برای  تعیین علت مرگ به پزشکی قانونی منتقل و پس از بررسی‌های بعمل آمده، کمیسیون پزشکی قانونی تشکیل و علت مرگ متوفی «فشار بر عناصر حیاتی گردن» اعلام شده که در ادامه و با انجام بررسی‌های لازم، نظریه کارشناسی از سوی کمیسیون پزشکی قانونی اعلام شد: گاهی فشار بر عناصر حیاتی گردن به صورت آنی و در پی ضربه به مناطق حساس اتفاق می‌افتد که در مورد متوفی این امر بعید است و گاهی فشار بر عناصر حیاتی گردن با تأخیر و در پی ایجاد عوارض حادث می‌گردد که در این مورد، این زمان متفاوت بوده و تحقیقات قضایی و پلیسی راه گشا است .

انکار درگیری خانوادگی


با توجه به نتایج بدست آمده در طول تحقیقات بعمل آمده، تحقیقات از خانواده متوفی در دستور کار کارآگاهان قرار گرفت؛ در تحقیقات نامحسوس از محل سکونت متوفی و خانواده وی مشخص شد که متوفی به علت اعتیاد به مصرف موادمخدر از نوع شیشه با خانواده‌اش درگیری داشته اما با این وجود اعضای خانواده متوفی در تحقیقات اولیه منکر هرگونه درگیری با متوفی می‌شدند. این در حالی بود که محتویات پرونده حکایت از آن داشت که در روز سوم تیر ماه ۹۲ و طی تماس این افراد با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر وقوع درگیری خانوادگی، مأموران کلانتری به محل سکونت آنها مراجعه و در ادامه و با طرح شکایت آنها پرونده با موضوع «تخریب عمدی» تشکیل و متوفی به زندان محکوم شده است.

اعتراف به قتل

به دنبال تحقیقات تکمیلی و با توجه به تناقضات موجود در اظهارات خانواده متوفی، تحقیقات مستمر و تحصصی از اعضای خانواده متوفی در دستور کار کارآگاهان قرار گرفت و سرانجام برادر متوفی بنام مسعود (۲۵ ساله) در جریان باز جویی های فنی و پلیسی به ماموران گفت: در روز حادثه زمانیکه به خانه آمدم، دیدم برادرم (متوفی) در حال کتک زدن خواهرم است؛ با توجه به اینکه برادرم به علت اعتیاد و بیکاری و متارکه از همسرش، سابقه درگیری با اعضای خانواده‌اش را داشت و به زور از اعضای خانواده   برای تهیه مواد پول می‌گرفت، من به کمک خواهرم رفتم که رضا با برداشتن لوله جاروبرقی چند ضربه به سرم زد که سرم دچار شکستگی و خونریزی شد؛ در حالیکه عصبانی شده بودم، با دست راست گلوی برادرم را گرفته و چند دقیقه فشار دادم که رضا سست شد و به زمین افتاد؛ سپس با ۱۱۰ تماس گرفته و با حضور مأموران، رضا به کلانتری منتقل شد.

تحقیقات ادامه دارد


سرهنگ کارآگاه آریا حاجی زاده معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اعلام این خبر  گفت: با توجه به اعترافات صریح متهم و تحقیقات بعمل آمده مشخص شد که خانواده متوفی قصد داشته‌اند تا با سوء استفاده از فوت ناگهانی متوفی و طرح شکایت کذب، اقدام به دریافت دیه کنند که خوشبختانه با تحقیقات پلیسی در اداره دهم و بهره گیری از نظریه کارشناسی پزشکی قانونی، حقیقت مشخص و متهم اصلی پرونده (برادر مقتول) نیز با قرار قانونی و جهت انجام تحقیقات قانونی در اختیار اداره دهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان